Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om xenon kit


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Kan et xenonkit boks påvirke den andre?

 

Jeg har dobbelt sett med xenon på bilen (nær og fjernlys). Boksene er festet så og si oppå hverandre for det er jo ikke akuratt så stor plass bak der.

 

Begge settene er på 6000K, nærlys er 35W og fjern er 55W.

 

Saken er det at jeg synes nærlyset lyser dårlig, nesten like bra som vanlig halogen pære. Så kan ene boksen påvirke den andre?

 

Jeg synes det var bedre lys på nærlys før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, boksene vil ikke påvirke hverandre, så dersom du har dårlig lys så er det av andre grunner, mest sansynlig fordi pæra ikke er beregnet for reflektoren du har satt den i.

 

Dersom du forklarer litt mer hva du legger i "dårlig lys" kan det være at jeg har en bedre forklaring til deg om nøyaktig hvorfor det skjer.

Lenke til kommentar

du vil se grunnen til problemet ganske raskt hvis du parkerer bilen inntil en vegg ett sted. Alt det ekstra lyset som leverandørene av disse settene skryter av er målt som avgitt lys fra pæra, og sier ingen ting om hvor mye lys du vil få dit du skal ha det i dine lykter. Du vil se at du har en hel masse strølys som lyser alle andre steder enn der lyset helst skal lyse... Derfor er det også noe dritt å møte biler med disse ettermonterte settene. Min anbefaling, både for ditt lys og trafikksikkerhet er at du heller skaffer deg noen bra vanlige lyspærer på nærlyset ditt.

Lenke til kommentar

Mine tester med en H1-lykt, div. pærer og en lysmåler har vist at xenonkit vil øke lysstyrken i sentrum ved bruk av xenonkit i forhold til en standardpære, men med ekstreme mengder ekstra lys som går i alle retninger. Dette forklares med at lysstyrken til xenonpæra er omtrendt lik eller litt høyere på de områdene en halogenpære utgir lys (rett ut fra glødetråden, ikke bakover eller fremover), mens det ekstra lyset xenonpæra gir går bakover og fremover fra lysbuen, steder der en halogenpære ikke gir noe lys. Det ekstra lyset går i alle retninger, ikke der det skal, mens noe går fremover og øker lysstyrken noe.

 

Ved bruk av Nightbreaker-pære derimot var lysstyrken i sentrum høyere enn xenonkittet (og den var faktisk nesten dobbelt så sterk som en vanlig pære, så påstanden om +90% stemmer) Det beviser bare at en pære optimalisert for maksimal lysstyrke der lyset skal være i en halogenreflektor gir bedre lys enn en D2S-pære som er laget for en xenonreflektor hvor sokkelen er byttet (ingen andre modifikasjoner gjøres).

 

Om man brukte noe skyggeleggende materiale, dvs. noe keramikk slik som på D2R f.eks, og blokkerte alt lyset som gikk bakover og fremover fra pæra, dvs. heldekkende ringer foran og bak selve kapselen der lysbuen ligger, så ville man fått en xenonpære som til en viss grad matchet halogenpæra nok til at den ikke ville gitt et helt ødelagt lysbilde. Dette har jeg ikke sett til nå i vertfall, og det sammenhenger nok med det jeg har nevnt med at lysstyrken i de områdene som ligger igjen vil være ca. det samme som en halogenpære, og dermed er det ikke noe poeng i å gjøre det siden man får like godt eller bedre lys med en standard halogenpære.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er godt dokumentert at xenon i halogenlamper er uklokt, har skrevet om dette i F.A.Q - lykter, lys & regler og der er også lysdiagram som viser hva dette innebærer. Det at du oppfatter lyset som sterkere er det en kan kalle et optisk selvbedrag, det er mer lys total i lysbildet men lyset har feil spredning, brennpunkt og geometri og derfor vil lykten i realiteten yte mye dårligere en med korrekt lyskilde.

 

Lyktene på en bil er et pressisjonsinstrument, dette er noe veldig få forstår eller regelrett driter i.

Lenke til kommentar

Ok, for om valige halogen pærer gir bedre lys enn da et vanlig 35watt xenon kit så må jeg sjekke øya mine til uka.

 

Her på huset har vi 2 like Audi A4 (nesten like). Eneste forskjell er at min er sedan og faren min har en stasjonsvogn. Like lamper, like nye. Men jeg satte inn xenon 35W kit i nær, og 55W kit i fjærnlys. Faren min valgte nightbreaker.

 

Det ER bedre lys i min, det er ikke vanskelig å se forskjell. Både jeg og faren min ser stor forskjell. Så enten så ser både jeg og han dårlig, eller så kanskje det er noen andre som gjør det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører selv H4 bi-xenon i Volvo'n, og kan si at jeg er storfornøyd med nærlysene hvertfall. Litt verre med fjernlysene, der ble jeg ganske skuffet. Vil tro det funker bedre med egen pære til fjernlys, og en til nærlys. Justerte lysene rett etter ombygging, og kan vel si at lysbildet ikke akkurat var helt perfekt. Justerte det riktig, men er sant som gxi sier: lyset er ikke fokusert der det skal. Men det får være andre bilisters problem, for jeg synes det lyser kanongodt, særlig på vinterføre.

Nå har jeg heller planer om å gå tilbake til vanlige pærer igjen, men ikke fordi xenon funker dårlig. Langlysene kan jeg leve med, i og med at jeg har ekstra fjernlys. Problemet derimot, er de som kjører med blått på taket. Har blitt stoppet mange ganger tidligere, og det har aldri vært noe problem. Men her om dagen da jeg trillet sakte forbi dem, virket de så vanvittig kåte i blikket. Skjønte vel egentlig med en gang hva det var- og det gikk som det måtte gå- jeg forlot stedet med pålegg om visning på biltilsynet innen 2 uker. Enten med godkjent ombygging- som ikke lar seg gjøre, eller med halogen. Men har nå funnet noe som heter GP thunder- pærer i halogen-utførelse, men med xenon og krypton gass i stedet. Må bare bestille etter påske, og håper disse fungerer nesten like godt som xenon.

Kan forresten også nevne at jeg kjører nightbreaker i fjernlysene- gir bra lys men litt kjedelig farge. Er normal gulaktig farge på dem, men ønsker selv litt blåfarge (som GP thunder har). Würth har gode kampanjer på Nightbreakers ut april tror jeg det var, og kan anbefale disse pærene til de som ønsker litt ekstra futt. De er forøvrig e-merket, noe gp thunder, som du får på dioder.no ikke er...

God påske til alle sammen, og måtte sola skinne ekstra godt for oss som ikke får lov å kjøre med gode xenon-lys! Ser fram til midnattsola!!!

Lenke til kommentar

Kan nevne at det er ikke noe spesielt med halogenpærer som sier de inneholder xenon-gass. Det gjør alle halogenpærer annet enn gamle standardpærer. Nå har Philips oppgradert sine standardpærer til +30%, så de er ikke noe unntak her, de inneholder også xenongass. Noen produsenter velger å markedsføre dette på lik linje med xenon HID (ekte xenon), det er ikke noen automatikk i at det gir noe mer eller bedre lys, men å kunne kalle dem "xenon" gir bare et markedsføringsboost.

 

Blandingen i halogenpærer er derimot forskjellig. Å blande inn xenongass gir bedre levetid på pæra, som igjen betyr at man kan modifisere glødetråden til å gi mer lys med lavere levetid, uten at det totalt sett betyr mye redusert levetid. Blander man derimot i for mye vil xenongassen i seg selv redusere levetiden til pæra, så det er en grense der.

 

Pærer som Night Breaker, X-treme Power, +50, osv. gir egentlig ikke mer lys enn hva en vanlig pære gir, bare i en liten grad, dvs. så mye reglene tillater (+/-10%). De bare konsenterer lyset på bestemte punkter slik at det gir høyere intensitet der lyset trengs, og redusert inteisitet der det ikke trengs. Spesielt Night Breaker er det tydelig å se dette på fordi de har skjerming bak og foran tråden (gjelder andre også). Denne skjermingen reduserer strølyset, som igjen betyr at det kan produseres lovlig mer lys ellers.

 

Jeg har ikke opplevd Night Breaker som særlig gule. De er faktisk veldig hvite i forhold til mye annet. De er ikke i nærheten av f.eks 6000k ulovlig ettermontert xenon (lys i ettermonterte lykter ikke beregnet for xenon har en tendens til å gi et vesentlig blåere lys enn det tilsvarende er i originalmonterte lykter). Det samme gjelder BlueVision-pærer, osv. Grunnen til at mange tror at disse er langt fra virkeligheten er pga feil sammenligning. Lyset fra en ekte ~4200k xenonlykt er ikke blått, det er veldig hvitt, faktisk merkbart gulaktig mot dagslys. Det kan se blåaktig ut forfra pga lysbrytning i linsa som gir merkbart blåaktig lys akkurat i overgangen fra lys til mørke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...