Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeh har lyst til å lære meg C++, vet dere hvilke bøker, internettkurs, som er bra til å lære seg det? Kjøpte Dummies C++, trenger jeg noe mer til å begynne med? En kompis av meg holder på å lære seg Visual Basic, så er han frekk nok til å disse meg fordi jeg skal lære meg C++, han har skrevt en del programmer og de er LAANGt mer imponerende enn mine , skrevet i C++ ( beregning av gjennomsnittstall og slikt i dos) Han klarte å lage et program som laget et usynlig firkanta vindu i midten av skjermen , der det ikke går ann å bevege musa utenfor den.( bare et eksempel) men visual basic er jo enklere enn C++, eller? hva skal jeg satse på?

 

setter pris på hvis noen tar seg til til å svare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv litt erfaring innen programmering, og begynte også slik du gjorde/gjør. Jeg begynte med C++ og en kamerat tok for seg VB. I begynnelsen lønner det seg å bruke VB (fordi det er enkelt og gir kjapt resultater) men nå har jeg et klart "forsprang" på kameraten min. Dette er fordi jeg kan grunnkunnskapene bak VB og kan grunnnivå programmering. Med VB er det lett å skape noe, men når du treffer på problemer blir det fort vanskelig.

 

Så..... Hvis du ønsker å satse på litt proff programmering, foreslår jeg at du fortsetter med C++ for Dummies (eller whatever) og så beveger deg videre fra det. Skal du bare lage en konsoll eller et GUI eller.no kan du like gjerne gjøre det i VB.

 

Også, som sagt tidligere, java er definitivt noe å satse på. I tillegg kan du jo også kikke litt på DirectX rutiner og lignende. Bare for phun :wink:

 

Uansett kommer jo lillebløte med C# (eller noe i den duren) som skal være "bedre" enn C++ og java og egentlig det meste.......

 

Så, stå på, og Lykke Til!

Lenke til kommentar

Her er et godt tips. Du burde begynne å lære deg c++. VB kan du egentlig bare glemme, det han ene duden sier om VB og databaser kan oxo glatt gjøres i c++ og java. c++ er også et objektorientert språk, men java er KUN objektorientert, derfor lønner det seg å starte med c++.

 

Svar til hvilken bok du burde bruke: Glem c++ for dummies. Den suger hardt. Kjøp heller boka c++ deitel & deitel. Den er på noen 1000sider og den dekker ganske mye med c++. Haken er at boken er på engelsk, men stol på meg, du finner ingen bra norske c++ bøker. Etter at du har lært deg c++ grundig, anbefaler jeg at du lærer deg java. Da blir du nok en heftig programmerer :smile:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve Delphi? Du kan laste ned gratis verson av "Delphi 6 Personal Edition" fra http://www.Borland.com. Du kan stort sett gjøre det samme med Delphi som med C++ så lenge du programerer under Windows (Delphi 6 har forøvrig også støtte for Linux). Den eneste begrensingen jeg har opplevd så langt er at jeg ikke kan skrive drivere i Delphi, men det er jo ikke så ofte man trenger å gjøre det.

 

Poenget i første omgang er jo å lære programmering. Når du først har tenkningen inne er det ikke så vanskelig å lære et nytt språk hvis man har behov for det. VB ville jeg ha droppa uansett. Når man lærer seg VB går man (slik jeg har forstått av en kamerat som tidligere skrev i VB) glipp av en del emementær lavnivå kunskap/forståelse (bits & bytes, pekere ol.). I motsetning til C++, som kan være noe "kryptisk" for en nybegynner, er Delphi/Pascal ganske greit å lese (kildekode altså). Man har svært ofte mye igjen av å lese andres kildekode, særlig som nybegynner. Ellers er det et godt etablert og utbredt internationalt Delphi-miljø, så det er ikke noe problem å finne komponenter, få svar på spørsmål osv.

Lenke til kommentar

C/C++ er vel for standard å regne hva angår profesjonell programmering, har også hørt en del om Delphi. Men det er vel ikke like utbredt. Jeg ville også gått for Deitel & Deitel sin bok, svært bra innføring i språket (er vel verdens mest solgte C++ bok). Java er heller ikke så dumt å lære, men det er mye treigere enn C++. Dette kommer av at det må oversettes til maskinkode under kjøring, siden det er ment som multiplattform. Uansett er Java og C++ svært like i syntaksen, og det burde ikke være noe stort problem å gå over til Java etter å ha blitt kjent med C++ f.eks.

Deitel & Deitel har en tilsvarende bok for Java forresten.

Lenke til kommentar

En bok som er å anbefale for folk som kan litt om programmering er "The C++ programming language" av Bjarne Stroustrup. Han var jo tross alt den som startet hele C++ ballet, og dermed en av dem som kan mest. Boka er ikke å anbefale for nybegynnere, men kan du noe Java eller andre objekt orientert språk fra før av, er den helt topp. Den fungerer like godt å lese fra perm til perm som den fungerer som oppslagsverk.

 

Coq Rouge

Lenke til kommentar

Må si meg enige med de som anbefaler deg å glemme VB. Glem egentlig Delphi og Java også. Og C#. C++ er det eneste språket du trenger å lære deg. D&d bøkene er svært gode. De har også mange oppgaver til hvert kap. slik at en får øvd seg litt etterhvert.

Boka til Strostroup er et meget godt verk, dersom du kan noe prog. fra før.

Jeg antar her at du skal lære deg et språk fordi du har lyst til å lage morroe ting? så som, spill etc. Da er det bare C++ som duger. :smile:

Vil også anbefale det bøker som omhandler STL (standard template library), dette er et vedlegg til C++, som de aller fleste støtter i sine kompilatorer.

 

C# (utales cee sharp) er et språk som er utviklet av Microsoft. De ønsker at de fleste som lager kontorapper skal gå over til dette språket. Det er et språk som kun vil funke på windows plattformen. Det er derfor ikke portabelt. Språket har mange likhetstrekk med Java, og noe likt med Delphi. Det er vist samma karen som stod bak Delphi? som også er arkitekt for C#. Problemet med språket er at man ikke vil kunne lage hurtig og effektive programmer. Det er det bare C++ som kan. Ok, nok reklame for C++ :smile:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ok, jeg er helt enig i at c++ er et kjempebra språk og alt det. Men å si at eg kan glømme alt annet er vel å ta litt hardt i? :smile: java er f.eks det som er på vei "in" nå og som blir lært rundt ved skolestedene (som er det jeg lærer :smile: ), og alle språk har sine fordeler og ulemper (java er for eksempel litt...treigt (i forhold til c++ f.eks), men d gjør jobben, det er en god del LETTERE enn c++, en får raskere se resultatene av det man laget (ihvertfall for oss litt uerfarne) og det fungerer på flere platformer. C# vet jeg ikke så mye om, men hvis en bare kan bruke d i windows (som du HELT sikkert har rett i...det er jo ms) så er det et steg TILBAKE i utviklingen.

Syns det er litt gøy at det finner forskjellige språk jeg. Så får vi litt rivalisering :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


smetho skrev (2002-02-01 13:56):

Syns det er litt gøy at det finner forskjellige språk jeg. Så får vi litt rivalisering :smile:


 

Enig. Alt til sitt bruk er nå min mening :smile:

 

Problemet er ofte å vite hvilket språk som er best til det man ønsker å utføre. For å ta de virkelig rette valgene ender man ofte opp med å måtte lære seg (nesten) samtlige språk...

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Enig med at java er veldig "inn" for tiden og at det er et godt valg for det meste som har med internett å gjøre (selv om det er mange gode alternativ). Men skal du lage større aplikasjoner, syntes jeg c++ er best, java blir for treigt når det dreier seg om større programmer.

Lenke til kommentar

Den "beste" måten å kode på er å kode forskjellige deler av et program i forskjellige språk. Tidskritiske ting som f.eks. tunge matematiske beregninger utføres i c/c++, mens lette ting utføres i Java.

 

Du må også de på hva som er det viktige for koden. Er det viktigste rask kode, velg c/c++. Er det viktigste utviklingstid, kostnader og portabilitet er java ofte det beste. Har du bare behov for kort utviklingstid og små kostnader kan c# kanskje likestilles med java. Men det er viktig å huske at c# ikke er like portabelt og stabilt som java i øyeblikket. Pluss det at det foreløbig ikke er utviklet så mye tilleggspakker fra tredjeparts levrandører ol enda.

 

Coq Rouge

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som en en gammel, nervrotisk mann, C++ er det beste. Dette synspunktet baserer seg på noe fakta og noe synsing.

1. C++ er lett og lære. Det er riktig at Java blir brukt som lærespråk på en del skoler rundt i landet. Det er fordi Java er et greit språk å komme i gang med. Det er designet fra bunne av for å være objektorientert. Det er ikke C++. C++ gir en større frihet til å "gå på trynet". Sant nok. MEN C++ er ikke vanskeligere å lære seg.

2. C++ er et "fritt" språk. Det blir utviklet av en komite som er åpen for alle. Java, VB, og de fleste andre språk er det noen som eier. De er propertiære språk. Og det er for galt. Det betyr at det finnes folk som vil tjene penger på at du bruker språket deres.

 

Og, mere synsing :smile:, lær deg et språk skikkelig, først. Uansett hvilket språk du lærer deg først (C++ håper da jeg), vil evnen til å tilegne seg nye språk bli mye større om du KAN et språk fra før av. Det vil også gjøre det lettere å se hva som er positivt og negativt med det språket du kan, og det du ønsker å vite/lære mer om.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-08 10:32, krille skrev:

2. C++ er et "fritt" språk. Det blir utviklet av en komite som er åpen for alle. Java, VB, og de fleste andre språk er det noen som eier. De er propertiære språk. Og det er for galt. Det betyr at det finnes folk som vil tjene penger på at du bruker språket deres.


Hvordan tjener Sun penger på at folk skriver Java? Det jeg vet selger de ikke en gang noen kompilator.

Egentlig er det positivt at Sun står bak Java, i det henseende at de fikk stoppet M$ sine "utvidelser" av språket f.eks.

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale C++, du får innsikt i alt du trenger til å ev. lære deg andre språk senere (om det vil bli nødvending).

 

En god bok er Sams Teach Yourself C++ in 21 days. Hele den serien er forøvrig vanvittig bra, kan anbefale den for Java også (Sams Teach Yourself Java2 in 21 days).

Lenke til kommentar

"Hvordan tjener Sun penger på at folk skriver Java? Det jeg

vet selger de ikke en gang noen kompilator."

 

* Java JIT compiler

Utdrag fra SUN sine hjemmesider:

" MANAGING AND DEPLOYING JAVA ENTERPRISE COMPUTING SOLUTIONS

NEW YORK, NY--October 29, 1996-- Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ:SUNW) today announced breakthrough software

technologies and product directions that deliver the full power of the Java[tm] platform to network computing devices such as Sun's

JavaStation[tm] network computer. These Java-enhanced networked software solutions are a powerful foundation for developing,

deploying and managing complex, multiplatform Java enterprise environments, and for seamlessly integrating thin clients -- such as

JavaStation -- into existing environments. CFOs, CIOs and MIS managers will benefit from lower cost, simplified, and more secure solutions through Java-based enterprise computing.

Today's announcements include:

Project Studio: A technology roadmap for Java development that will result in tools allowing content developers to quickly and visually build applications without writing one line of code

Project Speedway: Technology that speeds up Java applications

Project ICE-T: An advanced technology tool that protects IT investments by connecting Java clients to existing enterprise systems

Solaris[tm] Internet Server Supplement: Enhancements to the Solaris operating environment that enable powerful new web server performance levels, provide support for WebNFS[tm] -- the industry's web-based file standard -- and connect to Java clients such as the JavaStation network computer "

 

Dette bare for å nevne noe. Ellers kan en lese i årsrapporten dra Sun der de skryter av å eie intellektuell eiendom innenfor software og hardware. Ikke akkurat fritt og åpent?

 

"Egentlig er det positivt at Sun står bak Java, i det henseende at de fikk stoppet M$ sine "utvidelser" av språket f.eks."

Men det er ikke mitt poeng. Mitt poeng er at alle, Sun og MS + mange flere store selskaper, aldri, gavner noen andre enn seg selv. I det øyeblikk et stort selskap eier prog.språk, så er det 'galt' slik jeg ser det. Derfor er C/C++ med sine komiteer det beste alternativ. Ganske enkelt fordi de ikke drives av et profittmotiv, men av en glede og lidenskap til den kunst, progging, tross alt er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...