Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan batteriet lades tilstrekkelig kun på tomgang?


Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å få Falken til meg i natt for å jumpstarte batteriet på bilen. De sier alltid at må kjøre 1 mil etterpå for å lade det skikkelig. Kan ikke gjøre det nå, for ungene sover. Kan batteriet bli ladet bra nok med kun å la bilen gå på tomgang etter jumpstarting? Hvis ja, hvor lenge bør den da stå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Vurderer å få Falken til meg i natt for å jumpstarte batteriet på bilen. De sier alltid at må kjøre 1 mil etterpå for å lade det skikkelig. Kan ikke gjøre det nå, for ungene sover. Kan batteriet bli ladet bra nok med kun å la bilen gå på tomgang etter jumpstarting? Hvis ja, hvor lenge bør den da stå?

 

Du må kjøre mye lengere. 5-10 mil vil jeg si. Hvorfor ikke lade opp batteriet i natt og starte på vanlig måte i morgen?

Lenke til kommentar
Hei. Vurderer å få Falken til meg i natt for å jumpstarte batteriet på bilen. De sier alltid at må kjøre 1 mil etterpå for å lade det skikkelig. Kan ikke gjøre det nå, for ungene sover. Kan batteriet bli ladet bra nok med kun å la bilen gå på tomgang etter jumpstarting? Hvis ja, hvor lenge bør den da stå?

 

Du må kjøre mye lengere. 5-10 mil vil jeg si. Hvorfor ikke lade opp batteriet i natt og starte på vanlig måte i morgen?

 

Kan det være at h*n ikke har batterilader.....?

Lenke til kommentar

Det er billigere å kjøpe batterilader på biltema enn å kjøre Oslo-Trondheim for å lade 75%. Hva gjør man? Hm. For ikke å snakke om at fadesen gjentar seg når han finner ut hvorfor batteriet er flatt!

 

Man lader ikke bilen opp fra bunn med dynamoen (og bilen på tomgang)! Bilen tar fyr før den tid.

Endret av Virion
Lenke til kommentar

Et dypt utladet batteri kan trenge en lader som kan lade dypt utladede batterier.

 

 

1 mil lader ikke rare greiene.

 

Men det er vel en grunn til at batteriet er flatt? Enten mye korte turer, eller at det er noe som trekker strøm når den ikke brukes, eller at batteriet er deffekt.

 

SÅ om batterilader ikke løses saken nå, er det uansett en ide å sette på innkjøpslista. Om vintern skader det ikke å bruke den et par ganger i månden uansett.

 

Et batteri med lite strøm fryser veldig fort, og da er det ødelagt.

Lenke til kommentar

JA! Dynamoen kan selvsagt lade opp et batteri om bilen går på tomgang, ulempen er at det tar lengre tid når bilen står på tomgang enn når du har litt turtall på motoren.

 

Og en dynamo lader et dypt utladet batteri på akkurat samme måte som en enkel batterilader gjør, såframt ladespenningen er riktig.

 

Om du skal lade opp batteriet med bilen på tomgang bør den vel stå over natta eller noe slikt,

ganske lenge hvertfall. Å la bilen stå på tomgang er forresten ikke lov...

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal tippe, vil jeg tro at den kan øke spenningen til ~18 volt og dertil høyere ladestrøm i en periode hvor hensikten er å fjerne evt. sulfatering eller hva det heter på blyplatene for å prøve å "vekke til live" et dårlig batteri.

 

Noe annet som er "smart" kan jeg ikke komme på...

Lenke til kommentar

Poenget med en skikkelig lader er ikke høyere strøm eller spenning, men kontrollert lavere strøm slik at spenningen ikke fyker i taket på batteriet med en gang. Ved å lade batteriet over lengre tid med mindre strøm og deretter kontrollert konstantspenninglading for de siste prosentene vil det være garantert helt oppladet.

Lenke til kommentar
Jeg mener at spenningen ikke er over 14v, men at den gir batteriet puls for å vekke den til live. Dessuten kan en lader gi mange flere amper, vis man går for en dyr en. Har erfart at små batteriladere ikke er kraftige nok til å redde et tomt batteri.

 

Du kan ikke velge strømmen som skal gå gjennom batteriet ved f.eks 14 volt. Det er det batteriet som bestemmer. Om batteriet trekker mye strøm, synker naturligvis spenningen på laderen om den er svak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...