Gå til innhold

Hvorfor studere farmasi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.uio.no/studier/program/farm/index.xml

 

Nei, det er altså de som jobber på apoteket. Du har kanskje opplevd at en apotekteknikker har fikset resepten din for å så vente på en kontroll som utføres av en farmasøyt.

 

Det er jo grei nok lønn, men bare det å liksom være kundebehandler. Og måtte gå rundt hele dagen. Vet ikke jeg haha. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er fristet til å studere det.

Lenke til kommentar
Er ikke de fleste ensformige?

Ikke nødvendigvis :)

 

'Feel free' til å nevne et par. :)

 

Farmasi er forøvrig et veldig krevende studie, hvor man må ha veldig god innsikt i kjemi for å lære hvordan medisiner og kjemikalier virker på hverandre. Kjæresten min studerer farmasi i England, liker studiet veldig godt og har en drøm om å en dag åpne ett eller flere apotek.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har planer om å studere farmasi når jeg er ferdig på vgs, og tenker å ta turen til Ungarn. Grunnen for at jeg vil studere akkurat farmasi av alt, er at jeg syns det er veldig interessant med medisiner og hvordan de funker osv. Dessuten så lærer man også om kroppen, for man må jo først lære om kroppen for å vite hva og hvor medisinene skal brukes. Syns liksom du får en "indirekte" legeutdanning ettersom du må kunne mye om kroppen, men at du er heller spesifert på legemidler og ikke direkte kontakt med pasienter. Når man vet hvordan kroppen funker, bør man også vite hva som er bra og ikke, og derfor prøve å lage nye medikamenter som er enda bedre enn de idag ;)

 

Det er hvertfall mine grunner. Og en siste gunn er at jeg er interessert i biologi (menneskebiologi) og kjemi, og da er farmasi/medisinutdanning ganske så midt i blinken. Jeg tenker også på medisinstudier men jeg er ikke så glad i å ha direkte kontakt med pasienter, og orker ikke nattevakter osv, såå :p

 

Når det kommer til selve jobben, så kan man bestemme dette litt selv (tror jeg da). Er du farmasøyt så kan du jo også LAGE medisinene, og kan derfor jobbe på en legemiddelfabrikk. Da blir det jo ikke en ensformig jobb ettersom det blir en form for forskning hvor man forsker på å lage nye - eller forbedre medisiner. Apotekjobb høres også greit ut for meg da, og jeg tror ikke det er det samme som å jobbe på Rimi liksom.

 

Er sikkert mange andre grunner også til hvorfor folk velger farmasiutdanning, men det er hvertfall mine :)

Lenke til kommentar
http://www.uio.no/studier/program/farm/index.xml

 

Nei, det er altså de som jobber på apoteket. Du har kanskje opplevd at en apotekteknikker har fikset resepten din for å så vente på en kontroll som utføres av en farmasøyt.

 

Det er jo grei nok lønn, men bare det å liksom være kundebehandler. Og måtte gå rundt hele dagen. Vet ikke jeg haha. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er fristet til å studere det.

 

Må ikke nødvendigvis være 5-årig. Det finnes 3-årig farmasiutdanning.

http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstu...udium-i-farmasi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...