Gå til innhold

Trenger info om IKT-Servicemedarbeider


lySTArr

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om IKT-servicemedarbeider var et riktig yrke for en som liker å jobbe med data. Selv føler jeg at dette er det riktige målet, og vil gjerne følge mine spor til målet. Men når jeg kommer hit jeg er nå, så skal jeg velge hvilket programområde jeg skal ha. Det er dette jeg trenger hjelp med fra dere. Hvor lang tid tar skole før jeg kan begynne å jobbe som dette yrket? Hvor mye tjener en IKT-medarbeider i timen/i året? Hvis noen har noen gode erfaringer og tips, er jeg fullt villig til å høre di : )PS:går første året studiespesialisering. (tenkt til å velge IKT-service) Så jeg ber dere med all respekt, hjelp meg videre i livet: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Hva vil du gjøre?

Drifte anlegg?

 

Sitte på elkjøp og fikse den 93maskina til en eller annen kunde som ikke vet opp ned på en datamaskin?

 

Holde på med nettverk, supportering innenfor nettverk?

 

Programmerer?

 

Litt av alt, drifte små/middels store bedrifter 2-3 til 30-40 arbeidere (dette gir gjerne mest varierte arbeidsoppgaver)

 

Ønsker du å jobbe med Windows, Linux, BSD????

 

Ønsker du kanskje å jobbe med trekking og kabling? (svakstrøm?)

 

IT er ett EKSTREMT variert yrke, med ekstreme forskjeller i hva man tjener. Er man flink, kan man tjene alt mellom 3-400K til over millionen i året uten noen spesifikk skolegang, er man mindre flink/eventuelt tar jobb i stat eller lavtlønnede IT-Yrker så kan man tjene under 300K i året.

 

Første spørsmål er: Hva ønsker du egentlig å jobbe med? Hva ser du for deg at du jobber med om 2år, 5år, 10år?

 

Tenk litt igjennom hva du ønsker og hvor du ønsker å gå, så kan du sikkert få litt mer hjelp med å plotte ut veien på kartet.. :)

Lenke til kommentar
1: Hva vil du gjøre?

Drifte anlegg?

 

Sitte på elkjøp og fikse den 93maskina til en eller annen kunde som ikke vet opp ned på en datamaskin?

 

Holde på med nettverk, supportering innenfor nettverk?

 

Programmerer?

 

Litt av alt, drifte små/middels store bedrifter 2-3 til 30-40 arbeidere (dette gir gjerne mest varierte arbeidsoppgaver)

 

Ønsker du å jobbe med Windows, Linux, BSD????

 

Ønsker du kanskje å jobbe med trekking og kabling? (svakstrøm?)

 

IT er ett EKSTREMT variert yrke, med ekstreme forskjeller i hva man tjener. Er man flink, kan man tjene alt mellom 3-400K til over millionen i året uten noen spesifikk skolegang, er man mindre flink/eventuelt tar jobb i stat eller lavtlønnede IT-Yrker så kan man tjene under 300K i året.

 

Første spørsmål er: Hva ønsker du egentlig å jobbe med? Hva ser du for deg at du jobber med om 2år, 5år, 10år?

 

Tenk litt igjennom hva du ønsker og hvor du ønsker å gå, så kan du sikkert få litt mer hjelp med å plotte ut veien på kartet.. :)

 

 

Det er det jeg ikke vet, jeg vil tilpasse meg den jobben jeg velger, slik er jeg som person. Jeg ønsker mest å jobbe med data, dvs. jobbe i kontor o.l

Lenke til kommentar

Ikke la deg skremme av det lock-aze skriver, når man først kommer inn i en IT-stilling er det veldig lett å tilegne seg ny kunnskap, og derfor få nye ansvarsområder o.l.

 

Selv startet jeg som lærling innen IKT-servicefag hvor jeg først satt en stund på support, og skrudde litt pc-er. Deretter ble det mer og mer tid på verkstedet og etterhvert har jeg gått mer over på servere o.l. Har i tillegg startet mobilservice i bedriften jeg jobber for.

Tenker meg videre til nettverk etter endt læretid (til sommeren), så er mange muligheter når du først er inne.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar
SNIP

 

 

Det er det jeg ikke vet, jeg vil tilpasse meg den jobben jeg velger, slik er jeg som person. Jeg ønsker mest å jobbe med data, dvs. jobbe i kontor o.l

Vel, du vet vel muligens hva du ønsker å gjøre i jobben din? Som skrevet, det er lett å lære seg nye ting/få nye ansvarsområder. Men du skriver at du ønsker å jobbe med data? Hva har du tenkt?

 

Hvis du er usikker, så kan det være greit å bare ta IKT faget for så å forsøke å finne en bedrift som du synes høres grei ut og finne ut hva du vil mens du går lærling. Som nevnt, det er mange muligheter når man ønsker å jobbe med pc'er, skal man forsøke å komme seg inn i en drifts-stilling i en stor bedrift der man kun har interne "kunder" eller kanskje du heller vil inn i en bedrift som holder på med konsulentvirksomhet, som leier ut it tjenester til andre bedrifter.. Kanskje du ønsker å jobbe på support for ett selskap som leverer ett enkelt produkt. Der man spesialiserer seg innenfor det produktet.

 

Det er enklere å forsøke å peile deg inn på ett eller annet hvis man hadde hatt litt info om hva du ønsker å gjøre, f.eks å konfigurere/sette opp maskiner for kontormiljø.

Lenke til kommentar

Les ett par jobb annonser på NAV så ser du fort at de fleste krever høyere utdanning.

 

Anbefaler sterkt å bruke ett par år lengre tid på å skaffe deg en bachelor så stiller du mye bedre som jobbsøker enn kun med fagbrevet.

 

Men du kan selvfølgelig også være heldig med lærlingtiden din å få ett fint springbrett inn i jobb etter endt lærlingtid.

Lenke til kommentar
Les ett par jobb annonser på NAV så ser du fort at de fleste krever høyere utdanning.

 

Anbefaler sterkt å bruke ett par år lengre tid på å skaffe deg en bachelor så stiller du mye bedre som jobbsøker enn kun med fagbrevet.

 

Men du kan selvfølgelig også være heldig med lærlingtiden din å få ett fint springbrett inn i jobb etter endt lærlingtid.

 

Hva er en bachelor? Er akkurat ferdig med første termin og trenger mye hjelp med dette. Noe Informasjon om linjene jeg må gå for å oppnå god IKT jobb. Takk : )

Lenke til kommentar

Jeg har lest MANGE stillingsanonser, de aller fleste som jeg ser som "krever" høyskoleutdannelse er i offentlig sektor. Privat har en tendens til å skrive Erfaring med/innebefatning med, forståelse av, relevant praksis etc.

 

Det er selvfølgelig ett stort pluss å ha skolegang, men langtfra noe man må ha (gitt at man har relevant erfaring/gode referanser og "riktig" kursing)

 

Evt: Høyere utdanning innefor IT er en fordel

Lenke til kommentar
Jeg har lest MANGE stillingsanonser, de aller fleste som jeg ser som "krever" høyskoleutdannelse er i offentlig sektor. Privat har en tendens til å skrive Erfaring med/innebefatning med, forståelse av, relevant praksis etc.

 

Det er selvfølgelig ett stort pluss å ha skolegang, men langtfra noe man må ha (gitt at man har relevant erfaring/gode referanser og "riktig" kursing)

 

Evt: Høyere utdanning innefor IT er en fordel

 

Kan du si hvordan min vei til bachelor vil se ut ? :p liksom, "kartet" jeg må følge f.eks. 1vgs-studiespes, 2vgs-IKT servicefag osv.. Kunne du nevnt veien så jeg vet det ? :p takk : )

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvilken bachelor du vil ha og hva du vil gjøre før du kommer dit.

 

Jeg gikk Elektro(1år) -> IKT(1år) -> Lærlingtid/Fagbrev(2år) -> Forkurs for ingeniør(1år) -> Ingeniør. Du har også mulighet til å droppe fagbrevet/lærlingtida. Du kan også bytte ut forkurs med almenfaglig påbygging, men avhengig av opplegget der, så kan du mangle noe matte og fysikk for å dekke inntakskravet til utdanningen du ønsker å søke videre på.

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvilken bachelor du vil ha og hva du vil gjøre før du kommer dit.

 

Jeg gikk Elektro(1år) -> IKT(1år) -> Lærlingtid/Fagbrev(2år) -> Forkurs for ingeniør(1år) -> Ingeniør. Du har også mulighet til å droppe fagbrevet/lærlingtida. Du kan også bytte ut forkurs med almenfaglig påbygging, men avhengig av opplegget der, så kan du mangle noe matte og fysikk for å dekke inntakskravet til utdanningen du ønsker å søke videre på.

 

Men hvis jeg vil ta en ekstra utdanning, hva vil det si på veien min ?

Lenke til kommentar

Ikke mye, du starter med å fullføre lærlingetiden i IKT, når du er ferdig med den (hvis du ønsker) så går du videre med forkurs for å få allmenn studiekompetanse og starter deretter på videre utdanning. Hvis du er skoleflink så er det ingenting som tilsier at du ikke kan ta fagene i forkurset mens du går lærling og bare melder deg opp som privatist til eksamen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er naa i mitt 2. aar som IKT-servicefag laerling.

"Veien" min har vaert slik:

VG1 - Service og Samferdsel

VG2 - IKT- Servicefag

VG3 - Laerling (2aar)

VG4 - Paabygg for elever med fagbrev (da slipper du mange mange timer)

 

Og saa kan du soeke deg inn paa f.eks NTNU, der kan du velge mellom bachelor-grad som er 3 aar, eller mastergrad som er 5 aar i forskjellige linjer. Datateknikk, informasjonsteknologi, nettverk, etc.

I loepet av mine 2 aar som laerling har jeg jobbet med mye forskjellig innen IKT. Og jeg har funnet ut at jeg vil spesialisere meg mee paa nettverk. Slike ting finner du ofte ut i loepet av laerling tiden din.

Pluss at det er kjempemorsomt hvis du er interessert i data.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gikk det gamle IKT-Driftsfaget, som er IKT-Servicefaget i dag. Ettersom jeg har skjønt er det nå mer supportretta i dag, men jeg ser likhetstrekka ennå, da jeg i min nåværende jobb har kolleger som er lærlinger innenfor yrket.

 

Det jeg kan si at det fagbrevet er fullstendig waste om du vil ha en skikkelig driftsretta jobb. De aller fleste krever høgskole og oppover, og gidder svært sjeldent å i det hele tatt kalle deg inn til intervju, med mindre du har klart å tilegne deg mye praktisk erfaring og eventuelt sertifiseringer.

 

For min del har jeg lagt merke til at det private er flinkere til å ta inn folk med praktisk erfaring, men der gjelder det også å kjenne folk. Er du ukjent, med bare fagbrevet i hånda, så tror jeg du vil få det svært vanskelig med å få en skikkelig driftsretta jobb.

 

Anbefaler deg å satse videre til høgskole eller uni sporenstreks etter lærlingtiden. Det finners jo ordninger for folk med fagbrev uten studiekompetanse ved enkelte skoler.

 

Noen er heldige dog, mens andre er det ikke. Hadde jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg ikke ha gått den veien jeg gikk. Heller allmenn og rett på høgskole i så fall.

 

Jeg har på et eller annet vis klart å holde meg i jobb uten videre utdanning, men dette er kun fordi jeg kjenner folk innenfor yrket her i byen. Uten det, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt en sjans i havet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Er lærling på andre året nå. føler fagplanen er ganske abstrakt, lite konkrete læremål synes jeg. Noen som har noe å komme med her? Vet dette ble diskutert på lærlingsamlinger rundt om i Norge, men jeg var ikke der. Noen som var på et?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...