SKAÐI Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 (endret) Søker litt råd hos dere lærte.. Har nå bestilt meg nye datadeler for 10k, og trenger da selfølgelig ny skjerm! Har gått til anskaffelse av ett XFX 5870 skjermkort med hdmi utgang .. Hva bør jeg legge pengene i mtp skjerm!? Foreløpig gamer jeg kun cs 1,6 og codmw2, ser også endel hd filmer/serier. Jeg bør vel skaffe meg skjerm med hdmi inngang!? Hvor stor forskjell er det på 2ms og 5ms når det gjelder gamingen? Jeg har ikke noe særlig behov for større enn rundt 22" skjerm, og ønsker ikke og legge så altfor mye penger i den.. Men hva får jeg for en rundt 1500.- ? Håper noen kloke hoder kan koke sammen noen gode svar! Endret 19. januar 2010 av Best0
BadCat Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Selv spiller jeg på et 24" TN-panel fra ASUS med opplæsning 1920x1080 og er godt fornøyd med dette. Hadde high end 170 Hz 19" CRT før dette, og var ganske skeptisk. Fargene og skarpheten i bevegelige bilder kan nok ikke måle seg med en high end CRT, men når man ser på oppløsning, effektbruk, og stabiliteten i bildet så kommer LCD bedre ut. I tillegg så slipper man å sitte foran en kraftig elektronkanon. Jeg hadde en DIAMONDTRON-skjerm som kort forklart en Trinitron-skyggemaske med en kraftig forsterket elektronkanon for optimal skarphet i bildet. Kan neppe tenke meg at det var spesielt bra å sitte foran denne dag ut og inn. Jeg tror du kommer til å bli fornøyd med et 22-24" TN-panel dersom du bruker litt tid på å korrigere fargene og justere skarpheten og kontrasten. Skjermer basert på TN-paneler koster ca 1500-3000 kr og har stort sett gode egenskaper for spilling. Fargegjengivelsen er kanskje ikke den beste, men er nok ikke det man legger mest vekt på når det gjelder spilling. Når det gjelder CS 1.6 så kjører vel dette 100 Hz oppdatering og jeg kan på ingen måte gå god for at spillbarheten blir optimal på et 60 Hz panel, men på det lille jeg har prøvd CS på den skjermen jeg har nå, virker det greit. Om du spiller bare CS så kan det hende du kommer bedre ut med å velge en skjerm med høyere oppdateringsfrekvens. Jeg vet at Samsung har em 22" LCD med 120 Hz oppdatering og 1680x1050 oppløsning. Når det gjelder film, så går det helt greit å se film på et TN-panel selv om sortnovået og fargene ikke er 100%. Innsynsvinkelen er heller ikke den beste, men det går greit så lenge man kan sitte foran skjermen og i rett høyde. Dersom du skal se film liggende eller bakoverlent så vil bildet oppfattes noe uskarpt på et TN-panel. Det finnes dyrere paneltyper som har bedre fargegjengivelse og gir et skarpere og mer crispy bilde, men i tillegg til at prisen er 2-10 ganger høyere så føler jeg at disse er mindre egnet til spill med mye bevegelse i bildet enn et forholdsvis rimelig TN-panel. Det beste er selvsagt å teste / se skjermer i praksis og velge den man synes gir den beste opplevelsen. Håper dette har vært til hjelp og jeg vil anbefale deg at du tar turen innom Prisguide og ser etter en TN-panel basert skjerm i din prisklasse. Hvis du kjøper fra webbutikk har du 14 dagers angrerett dersom du blir helt misfornøyd.
BadCat Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 Det tror jeg. Spesifikasjonene er ok og det er 3 års byttegaranti så vidt jeg kan se. Det er nok en fin skjerm til prisen, men det går jo ikke an å si noe 100% sikkert uten å teste den i praksis. Jeg vil ikke garantere noe, men den ser grei ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå