Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kameraovervåkning av egen hage


Partyfillip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All informasjon angående dette finner du på Datatilsynet.

Jeg kan jo liste opp enkelte punkter:

¤ All overvåking skal tydelig varsles

¤ Ingen opptak kan leveres ut eller vises til utenforstående

¤ Overvåking skal normalt ikke finne sted dersom problemet kan løses gjennom alt. tiltak

¤ Det er ikke lov til å overvåke områder hvor det foregår all-menn ferdsel

¤ I borettslag e.l skal all form for kamera-overvåking være vedtektsfestet

¤ Melding skal sendes Datatilsynet senest 30 dager før kameraovervåkingen startes opp

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Personopplysningsloven gjelder ikke fjernsynsovervåkning som etter en konkret vurdering faller inn under "rent personlige eller private formål", jf personopplysningsloven § 3.

 

Du kan derfor se bort fra (deler av) Svenni212000s innlegg. Det er ikke meldeplikt på overvåkning som kun gjelder egen eiendom, ei heller skiltplikt. Dersom opptak deles med andre vil man fort komme farlig nær grensen for private/personlige formål.

Lenke til kommentar

Bah! Utrolig dårlig av Datatilsynet å ikke oppdatere til rett informasjon.

 

Men når det er sagt, hvorfor filme gresset i hagen for å si det slik? Jeg personlig hadde følt meg svært ubekvemt om jeg var på besøk hos noen som hadde et videokamera pekende mot meg. Og om det gjelder innbrudd har man her i dette land som privatperson følelsen på at alt blir henlagt grunnet bevisets stilling, dette selv om gjerningsmannen innrømmer ugjerningen med gud vår herre som hans vitne. Så et lavoppløselig bilde vil kansje ikke hjelpe stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...