Gå til innhold

[Løst]2 søvnløse døgn med valp i hus


Anbefalte innlegg

NÅ er det to netter siden jeg fikk Troya vesla i hus... fortryllende skapning.

Hu er ikke stuerein og er bare 6 uker gammal. Tisser veldig ofte og det døgnet rundt.. så har hatt to netter som jeg har sovet ett kvarter ca eller no.. for hu sover ikke noe sammenhegende.. max 1 time og da tisser hun... så ja da er det å rusle på uttsia av døra og vente til hu tisser og gi hu en bitteliten belønning og rose og ruse innatt og legga seg igjen..

 

Og jeg gjør detta med glede jeg altså, for all del...og er det sånn det må gjøres så er det det.

Men om det er noen som har noe tips råd til hvordan jeg kan gjøre ting om natta som kanskje innebærer at jeg får litt mer søvn så tar jeg i mot med takk.

 

Hu har bur .. og det står ved sofaen på stua.. så dissa to nettene har hu liggi uttafor buret på ei diger sofapute neddafor sofaen så jeg har kunnet legge ned hånda og gi hu nærhet når hu har våkna og vært urolig og pipi.

Men så tenker jeg ... AT jeg har jo som plan at hun skal sove i buret sitt.. og hu trives inni der med lammeskinn og det som er. skal jeg prøve da? å ha henne inni der og lukke døra? jeg veit det kommer til å bli ramaskriiik... og er det no vits om jeg alikevel må lufte henne hundre ganger om natta?

Merker jeg er meget fersk i detta her og trenger råd og tips i fleng.

 

Hilsen positiv trøtting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg jo ingen burfantast i utgangspunktet da, men må si at jeg ikke hadde stengt døren til buret om natten...Ting går seg jo til etter hvert, er vel ikke så mange andre råd å gi. Valper er jo også forskjellige, noen bruker lengere tid enn andre, og det at hun er så ung hjelper vel heller ikke kanskje...6 uker er jo veldig ung da, valper bør jo egentlig ikke bli tatt fra mødrene sine før de er 8 uker! Høres kanskje litt mye ut at hun må tisse en gang i timen om natten, kan ikke huske at jeg måtte ut så ofte med min. Etter rundt en uke tror jeg hun sov ganske sammenhengende til tidlig morgen og måtte ut og tisse litt da før hun kunne sove litt til. Har du prøvd å roe henne ned igjen når hun våkner? Hvordan er hun ellers på dagen, sovner hun lenge sammenhengende da?

 

Dette ble jo ikke akkurat noe råd da, men tålmodighet, tålmodighet, søvnen kommer nok gradvis tilbake snart :yes:

Lenke til kommentar

Hvorfor har du fått en 6 uker gammel valp? Valper er normalt leveringsklare når de er 8 uker, som hun over meg sier.

 

Forstår heller ikke hvorfor man skal ha hunder i bur, utenom transport i bil eller hvis det er en helt spesiell grunn til det.

Lenke til kommentar

Folk som ikke skjønner hvorfor andre bruker bur burde ikke si et ord så lenge folk ønsker å bruke det selv !! Det finnes svært mye stoff på nettet om burtrening hvis du søker, men steng døra så hun skjønner at det er plassen sin. Ved å la henne ligge utenfor buret så utsetter du bare problemet. Er buret lite kan du ha det nært deg de første nettene for så å flytte det gradvis lengre ifra deg når hun føler seg tryggere. Men uansett så må du rengne med at det blir noe syt en stund fremover, bur eller ikke bur.

Bare å holde ut å ikke gi opp, ikke noe særlig å ende opp med ei som tilslutt vil dele seng med deg, har en kompis som gjorde den tabben. ;)

Lenke til kommentar

Å lære henne å bruke bur kan du jo gjøre senere. Det er ikke slik at dersom du lar henne sove et annet sted nå, må du fortsette med det resten av livet :)

 

Jeg hadde min valp i et reisebur oppi senga mi den første tiden, siden hun roet seg og sov når hun følte seg trygg og kjente lukten min. Når hun våknet og pep løp jeg ut med henne med en gang. Dette må du fortsette med lenge enda, men det vil bli sjeldnere og sjeldnere helt til valpen klarer å sove natta igjennom og det holder at du er oppe grytidlig om morgenen :)

 

 

At man kan bytte på hvor hunden sover kan jeg skrive under på, da vi har gått fra å ha hundene i senga, til å ha de på gulvet nedenfor senga, til å ha de på stua mens vi sover på soverommet med lukket dør- sistnevne begynte vi med nå siden vi får baby i hus om noen uker og jeg da synes hundene kan sove på et annet rom :) Hundene mine er 2 og 4 år gamle

Lenke til kommentar

Ja hun er veldig ung.. og han som hadde valpene var så sikker på at dissa var leverings klare fordi dem spiste og drakk selv, men jeg angrer nå på at jeg sa ja til å ta henne. Men det virka nesten som om han bare ville bli kvitt dem så fort som mulig.. og da vi fikk troya hadde han vist allerede levert to stykker for TO uker siden ...

Trodde nå dem trengte mamma'n sin til mer enn bare mat når de var så små. Men det er nå så.. nå er hun her og jeg kan jo medele at natt til i dag så lå hun i en papp ask ved senga mi med saueskinnet sitt.. og jeg lå med hånda ned til henne hele natta og det gikk utmerket. Når hun våknet så strøyk jeg på henne og så sovnet hun igjen :)

Så i natt har hun holdt seg.. det har kanskje vært jeg som har vært litt brå på natta kanskje når det har vært liv i henne og trodd jeg MÅTTE ut. men ja... det gikk veldig veldig bra altså :)

Så klokka 6 i dag var det ei som var meget klar for dobesøk...

 

Jeg har sett så mange hunder som har hatt bur og koser seg i det. Muligheten for å ha henne i bur er jo genial.. spør du meg. Mener ikke at hunden skal stues vekk inni et bur og der kan den stå fra morra til kveld, men OM man skal noe noen timer en lørdag så er det bedre å ha henne inni der enn å komme hjem til et stort høl i sofaen eller no. Samma gjelder på natta. Men er hun ikke 100 % trygg i buret så vil det jo ikke gå å bruke det. Men det skjønner jo tilogmed jeg.

Og jeg vil jo at buret skal fungere som et fristed her hjemme .. har jo en datter som er høyt og lavt og det kan være ok å ha et fristed fra henne når hunden føler for det.

Så at den da kan sette pris på å ha et lunt sted å rusle inn i og sysle med sine leker ol. og kanskje ta seg en blund , det tror jeg. Og da er jo døra åpen.

Lenke til kommentar
Har aldri hørt at det ikke er lov til å selge valper før de er 8 uker, av og til kan det være på sin plass å overta en valp tidlig. Tenker da på der det er store kull og mor blir fort lei valpene sine, ikke så dumt da å overta dem mener nå jeg da dette kan gå utover oppdragelsen.

Har du noe forskning på det, som du kan vise til?

Lenke til kommentar
Hu har bur .. og det står ved sofaen på stua.. så dissa to nettene har hu liggi uttafor buret på ei diger sofapute neddafor sofaen så jeg har kunnet legge ned hånda og gi hu nærhet når hu har våkna og vært urolig og pipi.

 

There's ya problem. Ikkje gi NOKON repons når kvalpen/hunden gjer noko den ikkje skal, med mindre det går ut over møblar, planter, o.l.

Hunden gjer alt den kan for oppmerksomheit. Om du gir den kos og klapp når den gneller om natta, er det vel sjølvsagt at den fortsetter på akkurat same måte.

Når kvalpen gjer ting den SKAL gjere, og har lov til å gjere, kan du gjerne skryte, overdrevent mykje. Då forstår den at den ikkje får noko ut av å vere travel og bjeffe.

Men ikkje ver FOR streng med ein kvalp på 6 veker. Litt tidleg, meinar eg.

Lenke til kommentar

foreløbig så er jeg ikke streng med henne i det hele tatt... hu er jo så litar. Som når hu finner på å bæsje på gølvet så kjefter jeg ikke eller no, bare bærer hu ut og sjekker om det kommer no mer.

SÅ ja... får ta tia til hjelp. men det ser ut til å gå bra altså.. tross hennes unge alder. Med tanke på mat og drikke og dobesøk i alle fall :)

Fant ut her at om man ser hu driver å skal tisse RETT før jeg får tatt på meg crocsa minne , så kan jeg ta og forsiktig dytte halen mellom bena hennes, da stopper hun og fortsetter når jeg setter hu ut med en gang.

Lenke til kommentar

Er det tispe stopper de å tisse i det øyeblikket bakbena løftes opp fra bakken er min erfaring.

Er slitsomme uker du er inne i nå og opp om netten må man bare finne seg i for en periode. Men hun trenger ikke vann om nettene nødvendigvis om hun har det nå, så tisser hun veldig mye kan det være en ide å ikke la henne få drikke om nettene.

Lenke til kommentar
Er det tispe stopper de å tisse i det øyeblikket bakbena løftes opp fra bakken er min erfaring.

Er slitsomme uker du er inne i nå og opp om netten må man bare finne seg i for en periode. Men hun trenger ikke vann om nettene nødvendigvis om hun har det nå, så tisser hun veldig mye kan det være en ide å ikke la henne få drikke om nettene.

 

Jepp hu slutter å tisse med en gang... fin mekanisme i grunn.

 

Ja slitsomt er det kanskje.. men syns det er morro. Meget morro.

Lenke til kommentar
Har aldri hørt at det ikke er lov til å selge valper før de er 8 uker, av og til kan det være på sin plass å overta en valp tidlig. Tenker da på der det er store kull og mor blir fort lei valpene sine, ikke så dumt da å overta dem mener nå jeg da dette kan gå utover oppdragelsen.

De to siste ukene drikker de ikke så mye MELK fra mor, og det er ikke nødvendigvis moren som er det viktigste da, men søskene og sosialisering.

 

Får du en valp for tidlig, kan det få konsekvenser for deg senere, når hunden blir eldre.

En så liten valp har ikke fått "normalt" søvnmønster enda og den savner mamman sin. Derfor søvnløse netter.

Det tok lang tid før valpen min sov igjennom hele natta uten å tisse og herje :p

 

 

Hvilken rase er det?

Lenke til kommentar
Beste er vel å vente til 8 uker eller lengre. Men mitt inntrykk er at de som har større valper, og stort valpekull er mye mer villig til å få dem ut av huset raskt til nye eiere, enn dem som har feks mindre raser med små kull.

 

Gratulerer forresten. Håper det blir mer søvn på deg snart :)

 

takk for det :) blei faktisk en hel natt med søvn i natt... tidlig på'n i dag, men DET er ikke no prob.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...