Gå til innhold

Ny pc (15k-16k) eller oppgradering (8k-9k)?


Anbefalte innlegg

Min nåværende pc begynner å dra på åra, så det er på tide å kjøpe noe nytt. Men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe helt nytt system, eller oppgradere det jeg allerede har.

 

Jeg har satt opp to lister med hardware:

 

Komponenter ny pc

 

Komponenter oppgradering

 

Hvor stor forskjell tror dere det vil være på disse to oppsettene (har et ASUS P5W DH Deluxe hovedkort fra før)? Hva tror dere vil lønne seg i lengden? Ved å oppgradere vil jeg spare rundt 6000 - 8000 nå, men få et system som er lite fremtidsrettet...

Kom gjerne med forslag på komponenter dere ville ha byttet ut i noen av listene (eller helt egne forslag/lister).

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja begge oppsettene er gode, men nå drar faktisk AMD Phenom II 955/965 BE dette radeon 5870 kortet bedre enn intel prosessorene.

 

Dessuten trenger du ikke Intel i7 eller i5 hvis du ikke skal kjøre tunge videoredigerings programmer, lage 3D modeller med langt over en million vertex osv.

 

AMD 965 er billigere og gir deg mer ytelse for pengene når det gjelder spill, dessuten kommer Bulldozer mest sannsynlig til å kunne kjøre på AM3.

 

Her er min anbefaling: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...05-0D8A0FAA0F3F

 

Litt overkill kanskje men den holder i årevis framover, og en

Lenke til kommentar

Utifrå det eg har lest er toppmodellane til AMD betre enn forrige generasjon frå Intel (socket 775), men yter jevnt over dårlegare enn Intels nye modellar (1156 og 1366).

Eg har nettopp kjøpt meg ny pc sjølv og endte opp med ein i5 750, den kostar det same som X4 black ed. og så vidt eg har sett frå forskjellige testar så yter den betre i spel.

 

Stort sett vil nok dei som tradisjonelt har brukt AMD anbefale deg å gå for AMD og vice versa med Intel :)

Lenke til kommentar
Utifrå det eg har lest er toppmodellane til AMD betre enn forrige generasjon frå Intel (socket 775), men yter jevnt over dårlegare enn Intels nye modellar (1156 og 1366).

Eg har nettopp kjøpt meg ny pc sjølv og endte opp med ein i5 750, den kostar det same som X4 black ed. og så vidt eg har sett frå forskjellige testar så yter den betre i spel.

 

Stort sett vil nok dei som tradisjonelt har brukt AMD anbefale deg å gå for AMD og vice versa med Intel :)

 

Vel, nei det er ikke helt sant.. Med ett radeon 5xxx kort så yter faktisk AMD marginalt bedre enn noen intel prosessor. Det har seg også slik at uten radeon 5xxx så taper dem marginalt.. med 10-20% som spørs på spill..

Lenke til kommentar
Utifrå det eg har lest er toppmodellane til AMD betre enn forrige generasjon frå Intel (socket 775), men yter jevnt over dårlegare enn Intels nye modellar (1156 og 1366).

Eg har nettopp kjøpt meg ny pc sjølv og endte opp med ein i5 750, den kostar det same som X4 black ed. og så vidt eg har sett frå forskjellige testar så yter den betre i spel.

 

Stort sett vil nok dei som tradisjonelt har brukt AMD anbefale deg å gå for AMD og vice versa med Intel :)

 

Vel, nei det er ikke helt sant.. Med ett radeon 5xxx kort så yter faktisk AMD marginalt bedre enn noen intel prosessor. Det har seg også slik at uten radeon 5xxx så taper dem marginalt.. med 10-20% som spørs på spill..

Kilde?

Lenke til kommentar
Utifrå det eg har lest er toppmodellane til AMD betre enn forrige generasjon frå Intel (socket 775), men yter jevnt over dårlegare enn Intels nye modellar (1156 og 1366).

Eg har nettopp kjøpt meg ny pc sjølv og endte opp med ein i5 750, den kostar det same som X4 black ed. og så vidt eg har sett frå forskjellige testar så yter den betre i spel.

 

Stort sett vil nok dei som tradisjonelt har brukt AMD anbefale deg å gå for AMD og vice versa med Intel :)

 

Vel, nei det er ikke helt sant.. Med ett radeon 5xxx kort så yter faktisk AMD marginalt bedre enn noen intel prosessor. Det har seg også slik at uten radeon 5xxx så taper dem marginalt.. med 10-20% som spørs på spill..

 

Igjen, hvor tar du dette fra? Har letet gjennom hele www og funnet egentlig veldig lite. Fant en test på Xbitlabs her;

 

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...pu-scaling.html

 

men den styrker IKKE det du sier, heller det motsatte. :)

Lenke til kommentar

Hva med dette? 965BE istedet for 955BE og HD5970 istedet for 2x HD5870 mtp Wolf sitt oppsett. HK støtter forresten crossfire, så da kan du eventuelt kjøpe et ekstra 5970 senere.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...2C-9E9DF228979B

 

Edit: La ikke merke til at jeg glemte å fjerne Noctua-kjøleren, men jaja, da kan du alltids overklokke hvis du vil ha mer ytelse.. :p

 

...Eller bare la være å bestille den.

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Igjen, hvor tar du dette fra? Har letet gjennom hele www og funnet egentlig veldig lite. Fant en test på Xbitlabs her;

 

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...pu-scaling.html

 

men den styrker IKKE det du sier, heller det motsatte. :)

 

Legion Hardware. Test av spillskalering av på ulik klokk med i7 920 og X4 965 BE med HD 5970 skjermkort. Guru3D, test av i7 940, X4 965 BE C3 og X3 435.

 

Nå har jeg alltid lagt vekt på Xbit Labs sine tester, men akkurat denne har noen resultater hvor andre tester kommer med "klart" annet resultat. Særlig gjelder dette Redident Evil, som både Guru3D og andre faktisk sier er et i7 spill, der i7 yter bedre.

 

Personlig anbefaler jeg knapt et eneste i7 1366 oppsett pr dato. Knapt nok når det gjelder video og 3D rendering også. 1156 er litt annerledes. Primært skyldes det fire forhold.

- Plattformen er "generelt" overpriset i forhold til ytelse.

- Intel har valgt en plattformsegmentering ikke av tekniske grunner, men for å tyne litt ekstra ut av markedet (min mening).

- AM3 virker vel så fremtidsretta - jf Bulldoser.

- Langsiktig lønnsomt å få folk til å kjøpe AMD i stedet for Intel. De fleste av oss skal oppgradere PC-er i år framover, vi vil tjene godt på knallhard konkurranse framover.

Lenke til kommentar
Igjen, hvor tar du dette fra? Har letet gjennom hele www og funnet egentlig veldig lite. Fant en test på Xbitlabs her;

 

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...pu-scaling.html

 

men den styrker IKKE det du sier, heller det motsatte. :)

 

Legion Hardware. Test av spillskalering av på ulik klokk med i7 920 og X4 965 BE med HD 5970 skjermkort. Guru3D, test av i7 940, X4 965 BE C3 og X3 435.

 

Nå har jeg alltid lagt vekt på Xbit Labs sine tester, men akkurat denne har noen resultater hvor andre tester kommer med "klart" annet resultat. Særlig gjelder dette Redident Evil, som både Guru3D og andre faktisk sier er et i7 spill, der i7 yter bedre.

 

Personlig anbefaler jeg knapt et eneste i7 1366 oppsett pr dato. Knapt nok når det gjelder video og 3D rendering også. 1156 er litt annerledes. Primært skyldes det fire forhold.

- Plattformen er "generelt" overpriset i forhold til ytelse.

- Intel har valgt en plattformsegmentering ikke av tekniske grunner, men for å tyne litt ekstra ut av markedet (min mening).

- AM3 virker vel så fremtidsretta - jf Bulldoser.

- Langsiktig lønnsomt å få folk til å kjøpe AMD i stedet for Intel. De fleste av oss skal oppgradere PC-er i år framover, vi vil tjene godt på knallhard konkurranse framover.

 

LegionH og guru3d får jo litt blandede følelser fra tallene ser det ut som når de skriver feks;

 

Gaming then -- as this article has shown, the new Radeon HD 5870 is of course as beast and as such we now finally move onto a stage where the GPU requires faster processors. The Phenom II X4 965BE is definitely good enough to power up such a stallion of a GPU, but as the Core i7 series proves, it can be done better. Up-to say, a Radeon HD 4890 or GeForce GTX 285, you'll hardly notice a difference processor wise. But the new high-end generation GPUs or multi-GPU solutions do like faster processors, and as you have been able to see, the Core i7 does outclass the Phenom II X4 965BE.

 

Men dette er da ting vi alltid har vært klar over, at når det er gaming så er det grafikkbrikken som skal prioriteres og prosessor andreprioritet. Tester vil vel også vise store forskjeller, og slik som guru3d sin test som bruker vel Vista DX10 (ser de bruker SP1 og da har de vel ikke DX11 oppdatering til Vista installert? -så ikke de hadde skrevet noe om det) og blir vel kanskje litt usammenlignbar mot de andre. Legion og Xbit bruker vel også forskjellige drivere som kan være en liten årsak.

 

Ang. prisen på plattform vil jeg overhodet ikke si den er overpriset i forhold til ytelse. Overpriset i forhold til AMD plattformen, et stort tja. F.eks billigste pris på i5-750 er nå 1475,- (649,- for P55 hovedkort) og billigste 965BE 1436,- (268,- for AM3 hovedkort). 400 kroner i prispremium, mest pga hovedkort, og vil ikke si dette er overpriset. i5-750 vil også over hele fjøla ha bedre ytelse og er mye mer energieffektiv enn 965BE, og vi har da alltid måttet betale et lite prispremium for det som yter bedre. (Med unntak av P4 tiden kanskje da vi betalte mye mer for mindre ytelse.)

 

Hvordan AM3 og 1156 stiller seg fremtidsrettet vil kun fremtiden vise, men begge viser vel til oppgraderingsmuligheter senere. Bulldozer er spennende men vi vet forsatt ingenting om den.

Lenke til kommentar

@el_salvad:

 

Les nøye hva jeg skriver, selv om jeg ser at det kan misforstås. Jeg anbefaler knapt et i7 1366 sokkel oppsett, som jeg mener er overpriset. Hvorfor du da kommer drassendes med i5 750 forstår ikke jeg. Skriver faktisk at det er noe annerledes med 1156, selv om jeg av årsak 2 og 4 anbefaler AMD også her i de fleste tilfellene.

Lenke til kommentar
@el_salvad:

 

Les nøye hva jeg skriver, selv om jeg ser at det kan misforstås. Jeg anbefaler knapt et i7 1366 sokkel oppsett, som jeg mener er overpriset. Hvorfor du da kommer drassendes med i5 750 forstår ikke jeg. Skriver faktisk at det er noe annerledes med 1156, selv om jeg av årsak 2 og 4 anbefaler AMD også her i de fleste tilfellene.

Sannsynlegvis fordi i5 750 er eit mykje meir kurrant alternativ samanligna med AMD, spesielt mtp pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Tilbake til topic. Svaret er ganske enkelt: Oppgrader.

Du har en gyllen anledning til for en gangs skyld kunne oppgradere uten å miste vesentlig ytelse på den plattformen du er på.

Jeg gjorde det mylig med et liknende oppsett og anger ikke et sekund.

Kjøper du ny maskin nå beviser du det som genrellt er sannheten; Kjøp aldri "fremtidsrettet" ( betydningen dyrt, nylansert utstyr ) hardware, fordi "framtidsrettelsen" blir aldri utnyttet. Det eneste fremtidsrettede man kan kjøpe innfor normale budsjett er hardware du kan ta deg råd til å skrape etter 2-4 år når en vesentlig raskere plattform er etablert.

For spilling trenger du pr i dag ikke i7 siden grafikkortet er det som dominerer ytelsen.

Dermed kan du skaffe deg en oppdatert core cpu og nytt grafikkort og henge med like godt som med den "fremtidsrettede" nye løsningen.

 

Forslag til endringer:

Q9650 -> Q9550 - god overklokker til lavere pris.

HD 5770 -> HD 5850 - igjen en god overklokker som lett gir deg 5870 ytelse.

Ram, disk er ikke dette ting du har fra før?

Dersom du ikke skal overklokke behold Q9650 men stryk kjøleren.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
@el_salvad:

 

Les nøye hva jeg skriver, selv om jeg ser at det kan misforstås. Jeg anbefaler knapt et i7 1366 sokkel oppsett, som jeg mener er overpriset. Hvorfor du da kommer drassendes med i5 750 forstår ikke jeg. Skriver faktisk at det er noe annerledes med 1156, selv om jeg av årsak 2 og 4 anbefaler AMD også her i de fleste tilfellene.

 

Min feil. Skummet litt for kjapt over. Jeg ville bare presisere at f.eks det som jeg viste at core kan være på høyde med eller mer konkurransedyktig på pris/ytelse, noe folk tar for gitt at AMD er hele tiden.

 

1366 er overpriset fordi det _kan_ være det, da AMD ikke har noe i den høyeste kategorien. :)

Lenke til kommentar
Har sett litt mer på mulighetene ved å oppgradere. Tror Babelfisken er inne på noe der :)

 

Du bør være klar over at hovedkortet ditt har enkelte problemer knyttet til 45 nm CPU-er, f.eks håndteres ikke halve multiplierer. Det gjør at f.eks Q9550 ikke kjører på 2,83 Ghz, men på 2,66 - dvs samme som Q9450 og Q9400. Det er noe annet rusk også, gjelder alle hovedkort basert på i975X brikkesett, faktisk er det rimeligere i965 brikkesettet langt bedre på dette området.

 

Personlig synes jeg at Q9650 er grasat overpriset, en pris på nesten 2 300 kr er det samme som X4 965BE + akseptabelt hovedkort, og nesten samme prisen som i5 750 og helt greitt hovedkort.

 

Pris/ytelse er det ikke tvil om at i5 750 og AMD Phenom II X4 er de beste valgene. i7 920 ville jeg holdt meg unna så lenge du ikke driver med svært mye 3D rendering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Utifrå det eg har lest er toppmodellane til AMD betre enn forrige generasjon frå Intel (socket 775), men yter jevnt over dårlegare enn Intels nye modellar (1156 og 1366).

Eg har nettopp kjøpt meg ny pc sjølv og endte opp med ein i5 750, den kostar det same som X4 black ed. og så vidt eg har sett frå forskjellige testar så yter den betre i spel.

 

Stort sett vil nok dei som tradisjonelt har brukt AMD anbefale deg å gå for AMD og vice versa med Intel :)

 

Vel, nei det er ikke helt sant.. Med ett radeon 5xxx kort så yter faktisk AMD marginalt bedre enn noen intel prosessor. Det har seg også slik at uten radeon 5xxx så taper dem marginalt.. med 10-20% som spørs på spill..

Du blander ikke de 10-20% der med det hva AMD påstår et AMD Dragon oppsett vil få i "ekstra" ytelse?

Lenke til kommentar

@Bolson:

Det var jeg faktisk ikke klar over. Men da skjønner jeg ikke helt vitsen med å tenke på å kjøpe et framtidsrettet system, når man uansett ikke kan oppgradere.

 

 

Så da står det mellom i5 og AMD...siden jeg tolker det slik at i7 er overpriset og ikke nødvendig? Og som sagt er det vel liten vits i å tenke framtidsrettet.

Lenke til kommentar

Ja, i alle fall om fremtidsrettet er mer enn 1,5 til 2 år. Etter 2 - 3 år er det betydelig sannsynlighet for at "oppgradering" medfører både HK, CPU og minne. Det selv om sokkelen eksisterer, rett og slett fordi endringer i brikkesett er så store at man ikke kan lage biosoppdateringer, eller at produsentene ikke ønsker biosoppgraderinger fordi det reduserer salget. Så personlig kjøper jeg system som er optimale for min bruk i dag og den nærmeste framtida, og da rimeligst mulig for deler som CPU, HK og minne.

 

Så selv om AMD vil lansere Bulldoser med AM3 sokkel, og Sandy Brigde (Intel) kommer til 1156 og/eller 1366, er det ingen som kan garantere at dagens hovedkort kan brukes.

 

Nå er jeg så heldig at jeg har mange PC-er, 4 stasjonære her hjemme (ArbeidsPC, HTPC og to servere). Det gjør at jeg kan flytte rundt på gammelt "rask", slik at en typisk PC hos meg fort har 5 - 7 års levetid totalt.

Lenke til kommentar

Da har jeg seriøst begynt å vurdere et oppsett med AMD. Her er det jeg har kommet fram til: AMD

 

Det står mellom to hovedkort, det jeg har valgt Asus M4A79T Deluxe og Asus Crosshair III Formula.

Noen som har erfaring med noen av disse kortene? De to største forskjellene jeg kan se er at Crosshair har et "ekstert" lydkort og at M4A79T har flere PCI-e x16 plasser.

Når jeg leser på hjemmesiden til ASUS, så står følgende om lyden til M4A79T

"... jack-sensing feature, retasking functions and multi-streaming technology that simultaneously sends different audio streams to different destinations..."
Betyr dette at man kan sende musikk fra Winamp ut til en av lydutgangene og lyd fra et spill til en annen utgang? Det er i såfall noe jeg kunne tenkt meg. Dette står det ingenting om på siden som omhandler Crosshair-kortet, selv om man kanskje skulle tro at lyd og lydfunksjoner var bedre her (pga det "eksterne" lydkortet). Noen som kan hjelpe til med å gjøre meg mindre forvirret?

 

Men en annen ting som slår meg, er at når jeg leser rundt omkring på nettet, så virker det som om flertallet velger Intel (i5). Er det noen grunn til det?

Og hvis folk heller anbefaler Intel, så ser jeg ingen grunn til å ikke hoppe opp til i7 (da dette prishoppet ikke har så alt for mye å si for meg, og i7 "må" jo være bedre?). Da holder jeg meg til det gamle oppsettet: Intel

 

Kan igjen nevne hva jeg skal bruke pc'n til: en del "kontorrelatert" jobbing (her er det vel samme hva jeg velger), spilling (favør AMD?) og videoredigering (favør Intel?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...