Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

... så mange biler!


kloffsk

Anbefalte innlegg

Tiden har nå kommet for å bytte ut min kjære Golf 3 i noe nyere. Planen er å kjøpe årsmodell fra 2004 og frem til 2007, med mellom 10 000 og 70 000 km, forholds liten motor, Bensin, manuell, 4 dører og ikke noe mindre enn en golf 3.

Prisklasse 115000 til 150000nok.

 

Disse har jeg "tenkt" på:

----------------------------

Citroen C4 1,4 ix - Utvendig ser bilen pen ut, passe størrelse på motoren (kanskje litt liten til en så stor bil?), kjedelig interiør. På den negative siden har jeg hørt mye negativt om franske biler, og jeg tror ikke Citroen er noe unntak. De jeg kjenner som har hatt det har hatt mye trøbbel og mange turer på verksted.

 

Ford Focus (fiesta er for liten) - Denne tenker jeg å prøvekjøre på mandag. Den virker mindre enn Golf 5, men som en veldig fin bil.

 

Honda Jazz - ser ut til å være en helt OK bil. Jeg vet fint lite om Honda, er det noen som har kjørt / eid / eier en slik bil som kunne tenke seg å si noen ord? Hvordan er Honda mtp. reparasjoner?

 

Hyundai Getz tar jeg ikke med. Bilen er rett og slett for liten.

 

Kia Rio - denne er jeg veldig nysgjerrig på. Vet fint lite om Kia, er den noe å satse på?

 

Opel Astra (Corsa er nok for liten) - virker som en fin bil. Men har hørt fra flere med Opel. "Opel, aldri igjen!".

 

Peugeot 206,207 og 307 - snertne små biler. 206 er vel muligens i minste laget. Igjen så var det dette med fransk bil.

 

Skoda Fabia har jeg vært og sett på og den falt egentlig ikke i smak. Liten var for liten. Kanskje den nyere Skoda Fabia hadde vært interessant, men den er vel bare 2008+.

 

Toyota Corolla (yaris for liten) - Toyota er vel den mest driftsikre bilen på markedet så Corolla bør vel sånn sett være et godt kjøp. Bilen ser ganske grei ut og prismessig grei.

 

Volkswagen Golf 5 - Dette er til nå favoritten. Tenker da på 1.4L bensinvarianten, har ikke behov for noe større motor. Ønsker primært en drift- og trafikksikker bil som er rimelig i drift. Prøvekjørte den i dag, flotte saker! Er spesielt interessert i folk med erfaring med denne.

 

Volkswagen polo er også en fin bil, men den blir for liten om man ikke skal ha 2010-modell, som igjen overskrider budsjettet.

 

MULIG er også bmw 1-serie, siden denne kan komme innenfor prisrammen (2004-modell). Noen innvendinger her?

--------------

 

Evt. er det noen biler som jeg har glemt å ta med i vurderingen? Svar mottas med takk, men vær så snill å begrunne deres meninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan gi noen små tips,

 

toyota = null komfort. men = driftsikker.

 

bmw 1 serie diesel er nokk ganske økonomisk.

 

kan foreksempel fortelle deg at bestemora mi kjøpte seg en toyota corolla 1,4 tror jeg det var. 85 hk automatgir bensiner, henta den i oslo og ble kjørt fra oslo til bodø. brukte 0.6 liter på mila. billig i drift faktisk til å være automatgir og bensiner :)

 

golf kan jeg jo anbefale siden du selv har en fra før av og jeg har hatt golf selv. men skal du kjøpe golf så ikke kjøp en med 1.4 liter. nyere golfer er så seig iforhold til gamlere golfer.

Endret av hahaa
Lenke til kommentar
Tiden har nå kommet for å bytte ut min kjære Golf 3 i noe nyere. Planen er å kjøpe årsmodell fra 2004 og frem til 2007, med mellom 10 000 og 70 000 km, forholds liten motor, Bensin, manuell, 4 dører og ikke noe mindre enn en golf 3.

Prisklasse 115000 til 150000nok.

 

Disse har jeg "tenkt" på:

----------------------------

Citroen C4 1,4 ix - Utvendig ser bilen pen ut, passe størrelse på motoren (kanskje litt liten til en så stor bil?), kjedelig interiør. På den negative siden har jeg hørt mye negativt om franske biler, og jeg tror ikke Citroen er noe unntak. De jeg kjenner som har hatt det har hatt mye trøbbel og mange turer på verksted.

 

Ford Focus (fiesta er for liten) - Denne tenker jeg å prøvekjøre på mandag. Den virker mindre enn Golf 5, men som en veldig fin bil.

 

Honda Jazz - ser ut til å være en helt OK bil. Jeg vet fint lite om Honda, er det noen som har kjørt / eid / eier en slik bil som kunne tenke seg å si noen ord? Hvordan er Honda mtp. reparasjoner?

 

Hyundai Getz tar jeg ikke med. Bilen er rett og slett for liten.

 

Kia Rio - denne er jeg veldig nysgjerrig på. Vet fint lite om Kia, er den noe å satse på?

 

Opel Astra (Corsa er nok for liten) - virker som en fin bil. Men har hørt fra flere med Opel. "Opel, aldri igjen!".

 

Peugeot 206,207 og 307 - snertne små biler. 206 er vel muligens i minste laget. Igjen så var det dette med fransk bil.

 

Skoda Fabia har jeg vært og sett på og den falt egentlig ikke i smak. Liten var for liten. Kanskje den nyere Skoda Fabia hadde vært interessant, men den er vel bare 2008+.

 

Toyota Corolla (yaris for liten) - Toyota er vel den mest driftsikre bilen på markedet så Corolla bør vel sånn sett være et godt kjøp. Bilen ser ganske grei ut og prismessig grei.

 

Volkswagen Golf 5 - Dette er til nå favoritten. Tenker da på 1.4L bensinvarianten, har ikke behov for noe større motor. Ønsker primært en drift- og trafikksikker bil som er rimelig i drift. Prøvekjørte den i dag, flotte saker! Er spesielt interessert i folk med erfaring med denne.

 

Volkswagen polo er også en fin bil, men den blir for liten om man ikke skal ha 2010-modell, som igjen overskrider budsjettet.

 

MULIG er også bmw 1-serie, siden denne kan komme innenfor prisrammen (2004-modell). Noen innvendinger her?

--------------

 

Evt. er det noen biler som jeg har glemt å ta med i vurderingen? Svar mottas med takk, men vær så snill å begrunne deres meninger.

 

Jeg har kjørt vår familieeide en Honda Jazz i overkant i et år nå, og det er en absolutt fin bil. Relativt greit design, men ganske kraftig plastikk-følelse. Jazzen er vel det en kan kalle en bestemorsbil; myke dempere, kjedelig motor osv. men reperasjoner? Aldri. Siden det ikke er jeg som måtte ha betalt reperasjonene på motor osv. vil jeg tippe jazzen som står i garasjen er den mest rævkjørte i Norge, jeg gasser overalt, uansett kald eller varm motor osv. Men den klager aldri! Vil du ha en bil med minimale utgifter på reperasjoner vil jeg anbefale denne.

 

----

 

Bilene jeg ville sett på er:

BMW 1-serie

VW Golf

Ford Focus

Honda Jazz

Toyota Corolla

 

I den rekkefølgen.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar
Opel Astra (Corsa er nok for liten) - virker som en fin bil. Men har hørt fra flere med Opel. "Opel, aldri igjen!".

Ikke glem denne helt bare fordi det fins de med dårlig erfaring, leter man lenge nok så får man negative tilbakemeldinger på ethvert bilmerke; her har vi hatt 5-6 astraer og vi er fornøyde. Astra H er en flott bil, og er større enn den ser ut til å være. Får plass til et enormt hundebur i bagasjerommet uten å slå ned baksetene, enda er det ikke stasjonsvogn vi har.

 

Velger du fornuftig motor, og er din lokale opelforhandler grei er også utgiftene forholdsvis forutsigbare. F.eks ble jeg overrasket når det måtte til registerreimsskifte på min Astra G 1.4 16V - landet på rett over 4k.

 

Interiøret er ikke ille på Astra H, den er behagelig og ligger godt på veien. Fungerer også bra på vinterføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...