Gå til innhold

Hvilken distro skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal du installere Fedora anbefaler jeg denne guiden:

 

 

Personal Fedora 12 Installation Guide

 

Skulle lest her før jeg startet install.... Selve installasjonen gikk smertefritt, men oppdatering av OS gikk ikke. Maskinen "frøs" også ganske raskt, så jeg måtte restarte. Har nå installert Ubuntu, så får vi se om jeg tester Fedora igjen i morgen. Det jeg fikk med meg så iallefall lovende ut :) Bokmerker installasjonsguiden og leser før jeg evt. prøver meg igjen!

 

Har forresten hatt problemer med frysing i ubuntu tidligere, så jeg er litt spent på om det har kommet oppdateringer som fikset hva enn problemet var.... Lurer på om det er mitt Ati Radeon HD 3470 som krøller til. Men, vil ikke hi-jacke tråden mer og tar de problemene når de kommer.

Lenke til kommentar
Gentoo er enklere. dersom du mener Ubuntu fungerer ut av boksen så stiller du drøyt lave krav til operativsystemet ditt. men for folk som synes at Ubuntu er perfekt slik det er etter installasjonen - bruk nå Ubuntu.

 

Å komme her med å påstå at gentoo er enklere for en nybegynner som fortsatt er på et nivå så han må ha hjelp til å velge distro er vel også ganske drøy.

 

Og ubuntu fungerer faktisk helt greit ut av boksen for de fleste så vil tro det da er mange som stiller drøyt lave krav til OSet der ute. Men skulle gjerne likt å vist hvorfor du kommer med denne påstanden.

Lenke til kommentar

min Gentoo installasjon inneholder kun program jeg selv har lagt der. jeg har dermed en fullstendig kontroll av systemet og et totalt fravær av problemer, samt et ultra-responsivt system.

 

videre er det verdt å nevne at siden jeg har satt det opp nøyaktig slik jeg vil så oppfører vindusbehandleren seg nøyaktig slik jeg vil óg. jeg kan ikke forestille meg å installere en gedigen pakke som Ubuntu og så faktisk stå i fare for å måtte *lære meg* hva de forskjellige kommandoene til vindusbehandleren, istedenfor å definere dem selv fra begynnelsen.

 

osv.

Lenke til kommentar

Quoter trådstarter:

Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu??

 

Nybegynnere på det nivået er ikke nødvendigvis i stand til å "tilpasse en distro som de vil". Ei heller å ha fullstendig kontroll over systemet. Mange foretrekker faktisk å slippe det. Og mange gidder ikke, eller har ikke tid.

Selv har jeg null problemer med å sette opp og konfigurere Gentoo, Slackware, Arch, etc. Men det tar for mye tid, og derfor velger jeg en "passe bleeding edge" distro som tar minimalt med tid å administrere, nemlig Fedora med Gnome.

Lenke til kommentar
Gentoo er enklere. dersom du mener Ubuntu fungerer ut av boksen så stiller du drøyt lave krav til operativsystemet ditt. men for folk som synes at Ubuntu er perfekt slik det er etter installasjonen - bruk nå Ubuntu.

 

Tja?

Jeg stiller igrunn bare det kravet at OS-et skal kjøre de applikasjonene jeg ønsker på en bra måte og at det er raskt og effektivt og bruke.

Er Gnome på Gentoo så mye bedre enn på Ubuntu? Eller kjøre Firefox så mye bedre?

Eller hva i alle dager mener du?

Lenke til kommentar
Nybegynnere på det nivået er ikke nødvendigvis i stand til å "tilpasse en distro som de vil". Ei heller å ha fullstendig kontroll over systemet. Mange foretrekker faktisk å slippe det. Og mange gidder ikke, eller har ikke tid.

 

og da er det helt ok. men det er kjekt å kjenne alternativene.

 

 

Selv har jeg null problemer med å sette opp og konfigurere Gentoo, Slackware, Arch, etc. Men det tar for mye tid, og derfor velger jeg en "passe bleeding edge" distro som tar minimalt med tid å administrere, nemlig Fedora med Gnome.

 

hva er det som tar så lang tid med Gentoo da? personlig bruker jeg ikke mer enn kanskje to/tre timer - og da har jeg inkludert kompilering. vil ikke tenke på hvor lang tid jeg ville brukt på å oppnå samme funksjonalitet i f.eks Fedora.

 

 

Tja?

Jeg stiller igrunn bare det kravet at OS-et skal kjøre de applikasjonene jeg ønsker på en bra måte og at det er raskt og effektivt og bruke.

Er Gnome på Gentoo så mye bedre enn på Ubuntu? Eller kjøre Firefox så mye bedre?

Eller hva i alle dager mener du?

 

tjo. GNOME og Firefox vil begge være mer responsive på Gentoo, naturligvis, da de vil være kompilert for ditt system, ikke for en hvilken som helst i386 prosessor.

 

men nå er det for meg ikke fullt så interessant som valgfriheten jeg vil få. ser at Ubuntubrukere f.eks sliter med å oppdatere Firefoxen sin til 3.6 i disse dager, mens jeg trengte bare gjøre emerge -u firefox og fikk da den nyeste med mine kompilasjonsopsjoner: "alsa bindist dbus libnotify networkmanager startup-notification", og med finfin java og flash støtte.

 

Gentoo tilbyr brukeren mer kontroll. jeg er avhengig av å ha kontroll.

Lenke til kommentar
Nybegynnere på det nivået er ikke nødvendigvis i stand til å "tilpasse en distro som de vil". Ei heller å ha fullstendig kontroll over systemet. Mange foretrekker faktisk å slippe det. Og mange gidder ikke, eller har ikke tid.

 

og da er det helt ok. men det er kjekt å kjenne alternativene.

 

 

Selv har jeg null problemer med å sette opp og konfigurere Gentoo, Slackware, Arch, etc. Men det tar for mye tid, og derfor velger jeg en "passe bleeding edge" distro som tar minimalt med tid å administrere, nemlig Fedora med Gnome.

 

hva er det som tar så lang tid med Gentoo da? personlig bruker jeg ikke mer enn kanskje to/tre timer - og da har jeg inkludert kompilering. vil ikke tenke på hvor lang tid jeg ville brukt på å oppnå samme funksjonalitet i f.eks Fedora.

 

 

Tja?

Jeg stiller igrunn bare det kravet at OS-et skal kjøre de applikasjonene jeg ønsker på en bra måte og at det er raskt og effektivt og bruke.

Er Gnome på Gentoo så mye bedre enn på Ubuntu? Eller kjøre Firefox så mye bedre?

Eller hva i alle dager mener du?

 

tjo. GNOME og Firefox vil begge være mer responsive på Gentoo, naturligvis, da de vil være kompilert for ditt system, ikke for en hvilken som helst i386 prosessor.

 

men nå er det for meg ikke fullt så interessant som valgfriheten jeg vil få. ser at Ubuntubrukere f.eks sliter med å oppdatere Firefoxen sin til 3.6 i disse dager, mens jeg trengte bare gjøre emerge -u firefox og fikk da den nyeste med mine kompilasjonsopsjoner: "alsa bindist dbus libnotify networkmanager startup-notification", og med finfin java og flash støtte.

 

Gentoo tilbyr brukeren mer kontroll. jeg er avhengig av å ha kontroll.

 

 

Jeg hopper kanskje rett inn i en diskusjon her.. men jeg ville faktisk ikke anbefalt Gentoo i disse dager, alt for ustabilt fra et politisk perspektiv, de har fortsatt ikke faatt ting paa stell igjen etter den store "developerflykten" noen korte aar tilbake. Selv om det tar no-time-at-all aa installere en Stage2/3 Gentoo maskin, maa man forberede seg paa svaert mye frustrasjoner og timesvis, selv dagesvis med frustrasjon og haaplos debugging bare fordi noe idiotisk tull som at udev kolliderer med device-mapper.. Gentoo staar aldri stille, og ting borker hele tiden.. mens Arch, Debian, Slackware, Ubuntu er generelt oppdateringer en lek, planlegger jeg mine Gentoo oppdateringer noye, maa alltid ha noen dager i baakhaand bare i tilfelle emerge update skulle borke noe..

 

Utover "ustabiliteten" (re: oppdateringer, ikke generell bruk) og at Gentoo developerene ser ut til aa aldri kunne bestemme seg for hvordan "layouten" av systemet skal vaere. Gross. ser med avsky tilbake til hvordan Gentoo var naar de endret "baselayout" annenhver maaned..

 

Kanskje det tar 3-4 timer aa installere, men om du ikke oppdaterer systemet annenhver dag maa man belage seg paa 1-2 dager med debugging og graa haar med relativt 'forutsigbare mellomrom' hver gang man oppdaterer..

 

Slik som Gentoo staar i dag, eller de siste aarene for den del ville jeg heller anbefalt Debian eller Arch som bedre alternativer. Portage pakkesystemet har ogsaa sine problemer, for var nesten alt mellom himmel og jord i Portage, i dag er man avhengige av "Portage overlays" bare for aa installere den mediaspilleren man vil ha (xmms) eller lignende. Og alt det bare fordi Gentoo "krever" at enhver pakke skal ha en "ansvarlig" maintainer.. idioti.

 

Forovrig, med dagens kraftmaskiner er tiden det tar aa bygge fra source ikke noe problem, videre tilbyr gentoo svaert stor valgfrihet naar det kommer til optimaliseringer, og man kan nok faa ett anelse mer snappy system med noen kreative CFLAGS, hvor mye utslag dette har paa en dag-til-dag bruk er vel kanskje opp for diskusjon, men noe har det jo absolutt aa si.

 

Jeg hadde problemer med firefox oppdateringer til Firefox 3.5.6 bare to dager siden, noe som krevde at jeg maatte reinstallere en haug med pakker og redevp-rebuild i fleng for aa faa ting til aa virke igjen.

 

Hadde det ikke vaert at jeg har holdt meg trofast til Gentoo siden 2002 hadde jeg reinstallert for lenge siden... forovrig skal det sies at jeg bare har noen faa Gentoo maskiner igjen i nettverket i dag, og velger heller alternative distroer som Arch og Slackware til alt og allting disse dager. Det er bare enklere og mindre hassle, men selvfolgelig, alt slik er mye personlige preferanser. Men om Microsoft Windows endret "kontrollpanelet" like ofte som Gentoo har skiftet rundt paa "baselayout" etc. tror jeg det hadde vaert langt flere Mac brukere den dag i dag...

 

[infected]

Lenke til kommentar

Jeg hopper kanskje rett inn i en diskusjon her.. men jeg ville faktisk ikke anbefalt Gentoo i disse dager, alt for ustabilt fra et politisk perspektiv, de har fortsatt ikke faatt ting paa stell igjen etter den store "developerflykten" noen korte aar tilbake. Selv om det tar no-time-at-all aa installere en Stage2/3 Gentoo maskin, maa man forberede seg paa svaert mye frustrasjoner og timesvis, selv dagesvis med frustrasjon og haaplos debugging bare fordi noe idiotisk tull som at udev kolliderer med device-mapper.. Gentoo staar aldri stille, og ting borker hele tiden.. mens Arch, Debian, Slackware, Ubuntu er generelt oppdateringer en lek, planlegger jeg mine Gentoo oppdateringer noye, maa alltid ha noen dager i baakhaand bare i tilfelle emerge update skulle borke noe..

henger ikke med nå... har aldri hatt noen problemer. har møtt en del avhengighetskræsjer og sånn på Ubuntu og Fedora osv, men har aldri hatt et problem med Gentoo. ihvertfall ikke at udev kræsjer med device-mapper? jeg kjører stortsett update-skriptet mitt og så er alt oppdatert. har hatt en blokk i hele år, og den var ikke akkurat særlig vanskelig å overkomme. iallfall ikke når pakkebehandleren sa "du må avinstallere den pakken, så kjøre oppdatering på nytt". skal ikke mye til for å skjønne hva man må gjøre for å fikse problemet.

 

 

Utover "ustabiliteten" (re: oppdateringer, ikke generell bruk) og at Gentoo developerene ser ut til aa aldri kunne bestemme seg for hvordan "layouten" av systemet skal vaere. Gross. ser med avsky tilbake til hvordan Gentoo var naar de endret "baselayout" annenhver maaned..

baselayout? den har vært i samme versjon leeeeeeeenge. baselayout 1 har vært i bruk uendelig lenge. 2 kommer vel snart da.

 

Kanskje det tar 3-4 timer aa installere, men om du ikke oppdaterer systemet annenhver dag maa man belage seg paa 1-2 dager med debugging og graa haar med relativt 'forutsigbare mellomrom' hver gang man oppdaterer..

oppdaterer månedlig. har aldri hatt et problem...

 

 

Slik som Gentoo staar i dag, eller de siste aarene for den del ville jeg heller anbefalt Debian eller Arch som bedre alternativer. Portage pakkesystemet har ogsaa sine problemer, for var nesten alt mellom himmel og jord i Portage, i dag er man avhengige av "Portage overlays" bare for aa installere den mediaspilleren man vil ha (xmms) eller lignende. Og alt det bare fordi Gentoo "krever" at enhver pakke skal ha en "ansvarlig" maintainer.. idioti.

xmms er gammelt og utdatert. derfor må du ha en overlay for å benytte det.

gamle ting som ingen bruker kan ikke være i Portage, da Gentoo som du helt riktig påpeker krever at alle pakker skal ha en ansvarlig overvåker. hvorfor er dette idioti? jeg synes ikke det er dumt i det hele tatt at utviklerne passer på pakkene. det er jo på den måten jeg unngår å få dårlig programvare med bugs osv. jeg vil videre påpeke at løsningen med å laste inn flere kilder for pakker er genial. på denne måten vil aldri en pakke dø, så fremst det er interesse for den. da vil alltid noen utenom Gentoo-prosjektets kjerne ta vare på pakken for deg, slik at du kan benytte den. har for eksempel KDE-Sunrise overlay, som er et eksternt overlay hvor KDE3-pakkene lever i beste velgående. fantastisk system, synes nå jeg.

 

 

Jeg hadde problemer med firefox oppdateringer til Firefox 3.5.6 bare to dager siden, noe som krevde at jeg maatte reinstallere en haug med pakker og redevp-rebuild i fleng for aa faa ting til aa virke igjen.

hvilke problemer om jeg tør spørre? jeg oppdaterte helt vanlig slik jeg alltid har gjort og hadde ikke noen problemer. revdep-rebuild (for ikke-Gentoo-brukere kan jeg avsløre at dette er en applikasjon som fikser alle lenker, biblioteker og avhengigheter) kjører jeg kun når det skal kjøres, etter du har kjørt emerge --depclean (som fjerner "døde" lenker, biblioteker og avhengigheter som ikke er i bruk).

 

 

Hadde det ikke vaert at jeg har holdt meg trofast til Gentoo siden 2002 hadde jeg reinstallert for lenge siden... forovrig skal det sies at jeg bare har noen faa Gentoo maskiner igjen i nettverket i dag, og velger heller alternative distroer som Arch og Slackware til alt og allting disse dager. Det er bare enklere og mindre hassle, men selvfolgelig, alt slik er mye personlige preferanser. Men om Microsoft Windows endret "kontrollpanelet" like ofte som Gentoo har skiftet rundt paa "baselayout" etc. tror jeg det hadde vaert langt flere Mac brukere den dag i dag...

 

og hvis Microsoft Windows hadde endret Control Panel like ofte som det kom ny Ubuntu hadde det nok ikke forvirret. baselayout har som sagt vært likt relativt lenge.

 

for å være ærlig så blir alt du sier bare FUD. det blir som om jeg skal si «på Ubuntu skulle jeg installere Firefox og så fikk jeg AIDS og døde så Ubuntu er teittttttt», for så å ikke hoste opp noen form for konkrete eksempler.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Jeg hopper kanskje rett inn i en diskusjon her.. men jeg ville faktisk ikke anbefalt Gentoo i disse dager, alt for ustabilt fra et politisk perspektiv, de har fortsatt ikke faatt ting paa stell igjen etter den store "developerflykten" noen korte aar tilbake. Selv om det tar no-time-at-all aa installere en Stage2/3 Gentoo maskin, maa man forberede seg paa svaert mye frustrasjoner og timesvis, selv dagesvis med frustrasjon og haaplos debugging bare fordi noe idiotisk tull som at udev kolliderer med device-mapper.. Gentoo staar aldri stille, og ting borker hele tiden.. mens Arch, Debian, Slackware, Ubuntu er generelt oppdateringer en lek, planlegger jeg mine Gentoo oppdateringer noye, maa alltid ha noen dager i baakhaand bare i tilfelle emerge update skulle borke noe..

henger ikke med nå... har aldri hatt noen problemer. har møtt en del avhengighetskræsjer og sånn på Ubuntu og Fedora osv, men har aldri hatt et problem med Gentoo. ihvertfall ikke at udev kræsjer med device-mapper? jeg kjører stortsett update-skriptet mitt og så er alt oppdatert. har hatt en blokk i hele år, og den var ikke akkurat særlig vanskelig å overkomme. iallfall ikke når pakkebehandleren sa "du må avinstallere den pakken, så kjøre oppdatering på nytt". skal ikke mye til for å skjønne hva man må gjøre for å fikse problemet.

 

 

Utover "ustabiliteten" (re: oppdateringer, ikke generell bruk) og at Gentoo developerene ser ut til aa aldri kunne bestemme seg for hvordan "layouten" av systemet skal vaere. Gross. ser med avsky tilbake til hvordan Gentoo var naar de endret "baselayout" annenhver maaned..

baselayout? den har vært i samme versjon leeeeeeeenge. baselayout 1 har vært i bruk uendelig lenge. 2 kommer vel snart da.

 

Kanskje det tar 3-4 timer aa installere, men om du ikke oppdaterer systemet annenhver dag maa man belage seg paa 1-2 dager med debugging og graa haar med relativt 'forutsigbare mellomrom' hver gang man oppdaterer..

oppdaterer månedlig. har aldri hatt et problem...

 

 

Slik som Gentoo staar i dag, eller de siste aarene for den del ville jeg heller anbefalt Debian eller Arch som bedre alternativer. Portage pakkesystemet har ogsaa sine problemer, for var nesten alt mellom himmel og jord i Portage, i dag er man avhengige av "Portage overlays" bare for aa installere den mediaspilleren man vil ha (xmms) eller lignende. Og alt det bare fordi Gentoo "krever" at enhver pakke skal ha en "ansvarlig" maintainer.. idioti.

xmms er gammelt og utdatert. derfor må du ha en overlay for å benytte det.

gamle ting som ingen bruker kan ikke være i Portage, da Gentoo som du helt riktig påpeker krever at alle pakker skal ha en ansvarlig overvåker. hvorfor er dette idioti? jeg synes ikke det er dumt i det hele tatt at utviklerne passer på pakkene. det er jo på den måten jeg unngår å få dårlig programvare med bugs osv. jeg vil videre påpeke at løsningen med å laste inn flere kilder for pakker er genial. på denne måten vil aldri en pakke dø, så fremst det er interesse for den. da vil alltid noen utenom Gentoo-prosjektets kjerne ta vare på pakken for deg, slik at du kan benytte den. har for eksempel KDE-Sunrise overlay, som er et eksternt overlay hvor KDE3-pakkene lever i beste velgående. fantastisk system, synes nå jeg.

 

 

Jeg hadde problemer med firefox oppdateringer til Firefox 3.5.6 bare to dager siden, noe som krevde at jeg maatte reinstallere en haug med pakker og redevp-rebuild i fleng for aa faa ting til aa virke igjen.

hvilke problemer om jeg tør spørre? jeg oppdaterte helt vanlig slik jeg alltid har gjort og hadde ikke noen problemer. revdep-rebuild (for ikke-Gentoo-brukere kan jeg avsløre at dette er en applikasjon som fikser alle lenker, biblioteker og avhengigheter) kjører jeg kun når det skal kjøres, etter du har kjørt emerge --depclean (som fjerner "døde" lenker, biblioteker og avhengigheter som ikke er i bruk).

 

 

Hadde det ikke vaert at jeg har holdt meg trofast til Gentoo siden 2002 hadde jeg reinstallert for lenge siden... forovrig skal det sies at jeg bare har noen faa Gentoo maskiner igjen i nettverket i dag, og velger heller alternative distroer som Arch og Slackware til alt og allting disse dager. Det er bare enklere og mindre hassle, men selvfolgelig, alt slik er mye personlige preferanser. Men om Microsoft Windows endret "kontrollpanelet" like ofte som Gentoo har skiftet rundt paa "baselayout" etc. tror jeg det hadde vaert langt flere Mac brukere den dag i dag...

 

og hvis Microsoft Windows hadde endret Control Panel like ofte som det kom ny Ubuntu hadde det nok ikke forvirret. baselayout har som sagt vært likt relativt lenge.

 

for å være ærlig så blir alt du sier bare FUD. det blir som om jeg skal si «på Ubuntu skulle jeg installere Firefox og så fikk jeg AIDS og døde så Ubuntu er teittttttt», for så å ikke hoste opp noen form for konkrete eksempler.

 

Om du er en slik dreven Gentoo bruker ovverasker det meg at du ikke har faatt med deg hva jeg snakker om. Det skal ikke mye aktivitet til paa forums.gentoo.org for aa faa med seg hvordan den "politiske situasjonen" som jeg refererer til staar..

 

Men som du sier, aa unmerge pakker er ikke stort vanskeligere enn aa installere de. Men jeg ser ikke helt poenget her, det er en kritisk forskjell her paa en vanlig update og noen usle blockers og en bug..

Og om du er en av de faa brukerene som ikke har hatt problemer med Gentoo gjennom tiden er du kanskje bare veldig fersk, eller kanskje har bare vaert utrolig heldig?

 

Lite sansynlig. En sentral developer for Gentoo prosjektet, som ogsaa er ansvarlig for QA (kvalitetssikring FYI) kommenterte paa dette temaet kort tid siden og sa folgende:

 

"Gentoo's QA weakness: developers 
Posted by Flameeyes 49 days ago 

I have written before about some of our soft spots for what concerns Gentoo’s quality. Today I’m writing a quite inflammatory piece that most likely will cause me to take a bit of flak, but which I’m pretty sure it’s going to the point.

The main weakness in Gentoo’s Quality Assurance is developers not giving a shit about quality.

Let me try to explain: there are many problems with Gentoo’s QA team, like the lack of proper coordination most of the time, the lack of a real Gentoo-based effort for continuous integration testing (the tinderboxes are mostly direct pet projects of the people running them, which means for the QA standpoint Patrick and me), and the lack of an absolute rulebook of “dos ad don’ts” for what concerns ebuilds."

Source: http://blog.flameeyes.eu/2009/12/17/gentoo...ness-developers

 

Men du vet vel kanskje alt dette bedre enn Gentoo's egen QA ansvarlige.. Det kommer kanskje som en ovversaskelse paa deg dette, men daarlig QA kan ofte fore til komplikasjoner.. (!!), spesielt for brukere som benytter maskinene til mere enn aa bare briefe til kompisene..

 

Om det andre FUD'et gidder jeg ikke engang svare. Om du ikke har erfaring eller kompetanse til aa vite at ikke alle Gentoo installasjoner er "like" tror jeg ikke jeg vil naa frem til deg uansett.

 

Men for du kommer med flere taapelige paastander foreslaar jeg at du leser litt rundt paa Gentoo Chat - Gentoo Forums og kanskje forsoke aa holde deg en anelse mer oppdatert paa dette hjertebarnet ditt.. er massevis av gode argumenter der og poster som "I'm leaving gentoo forever, i've had enough of this ****" og saa videre.. En oppegaaende person som deg som selv kan avinstallere blokkere :ohmy: skulle det vel vaere en liten sak aa lese ett forum.. :)?

 

Men du faar kose deg videre i din bug frie eksistens som den 1337 Gentoo Haxxoren som du jo saa utvilsomt er.

 

MvH

[infected]

 

--edit.

 

Men greit, jeg skal ikke vaere urimelig paa det hele.. bug'en jeg refererer til er http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=284222, og daa aa "bare" avinstallere device-mapper naar man kjorer med luks paa mdraid kan skape visse frustrasjoner.. som sagt, det er viktig her aa forstaa at folk kan ha andre "setups" en det du selv har..

 

Og siden du ganske saa innlysende ikke har peiling paa "hardship'en" Gentoo har vaert med paa gjennom tiden kan jeg gi deg en anese dytt i "riktig retning"

 

"Rocky Road

Since Robbins left, the project has had some major ups and downs. Yes, it has now been emerging for ten years, however it has also been rocked by allegations that it is “dying”.

A few years back it certainly seemed that way. A new edition of the Gentoo Weekly Newsletter had not been released for some three months and the second release of Gentoo for 2007 was cancelled.

The website was rarely updated and from the user’s perspective things just weren’t getting done. Indeed, over time a growing number of developers grew dissatisfied and left the project for other distributions.

Also, as Robbins pointed out on his blog, the foundation’s charter had been revoked, meaning that the Gentoo Foundation no longer existed."

Source: http://www.linux-mag.com/cache/7570/1.html

 

Men du synest vel alt dette bare er bagatellsaker? Som jeg sa, jeg har vanskelig for aa tro at du er noe videre "erfaren" Gentoo bruker, om du har brukt Gentoo selv en kort tid, har du maate ha levd under en stein paa Mars for aa ikke haa fatt med deg dette.. Corret me if I'm wrong.

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

FUD. kun FUD. og når du itillegg kjører på med personangrep, så orker jeg ikke ta deg særlig seriøst. bruk Slackware du.

 

hverken jeg eller noen andre på #gentoo eller dets relaterte rom på Freenode har merket noe til noen av problemene du konstruerer her. "å nei buhu jeg må avinstallere device-mapper fordi den er inkludert i lvm2 fra nå av :(:(:(:(:(:(".

 

det Diego snakker om med q&a har blitt løst for lengs, og var ikke et særlig seriøst problem. han har bare litt temperament. må ha det når man holder på med slikt. :)

 

og hva så om de kansellerte den årlige utgaven av Gentoo CDen for mange år siden? grunnen til det var jo at de har gått over til ukentlige plater. artikkelen du lenker til (som jeg forøvrig har lest for en god stund tilbake) peker jo forøvrig på at Gentoo prosjektet er på vei opp... det sitatet ditt er fra begynnelsen av artikkelen, hvor forfatter sier at "det så en stund litt mørkt ut, men nå er det på tur opp".

 

du sprer jo mer FUD enn folk som påstår at det går flere uker å installere Gentoo og at man må lage alle programmene selv osv. geez. bruk Slackware og slutt å snakk dritt når du ikke har peiling.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar
FUD. kun FUD. og når du itillegg kjører på med personangrep, så orker jeg ikke ta deg særlig seriøst. bruk Slackware du.

 

hverken jeg eller noen andre på #gentoo eller dets relaterte rom på Freenode har merket noe til noen av problemene du konstruerer her. "å nei buhu jeg må avinstallere device-mapper fordi den er inkludert i lvm2 fra nå av :(:(:(:(:(:(".

 

det Diego snakker om med q&a har blitt løst for lengs, og var et meget seriøst problem. han har bare litt temperament. må ha det når man holder på med slikt. :)

 

og hva så om de kansellerte den årlige utgaven av Gentoo CDen for mange år siden? grunnen til det var jo at de har gått over til ukentlige plater. artikkelen du lenker til (som jeg forøvrig har lest for en god stund tilbake) peker jo forøvrig på at Gentoo prosjektet er på vei opp... det sitatet ditt er fra begynnelsen av artikkelen, hvor forfatter sier at "det så en stund litt mørkt ut, men nå er det på tur opp".

 

du sprer jo mer FUD enn folk som påstår at det går flere uker å installere Gentoo og at man må lage alle programmene selv osv. geez. bruk Slackware og slutt å snakk dritt når du ikke har peiling.

 

Hehe, mann, er mye FUD i Linux Magazine! Kjedelig naar fakta ikke passer ditt argument er det ikke?

Forovrig har jeg da aldri sagt at ting ikke er "paa vei opp"? Jeg har bare referert til en situasjon som har plaget Gentoo i mange aar naa.. en paastand som jeg selv verifiserer med paalitelige kilder...

 

Alt jeg har sagt er at disse problemene enda ikke er lost. Du har gjort lite utover aa kritisere meg for aa vare en idiot for aa ikke kunne benytte emerge -C <packagename>? Som en kompetent Linux, og Gentoo-bruker burde vel selv du vite at av og til er ikke ting "saa utrolig j**vla enkelt" .. personangrep? jeg? Om du har saa god forstaalese for dette, utover aa repetere data fra artikler jeg har postet (re: lvm) burde du ogsaa ha lest i samme bugtrack at ting IKKE er saa enkelt naar kryptering er inne i bildet.. Lett aa installere eller bruke "emerge" for den del naar det ikke er device-nodes tilgjengelig for mdraid.. ingen disk ingen Gentoo.. men det vet jo du alt om gjor du ikke. Hvordan avinstallere noe man trenger for aa installere det nye? For aa sitere Diego: "the lack of a real Gentoo-based effort for continuous integration testing", saa hva er problemet ditt egentlig? Men ja, jeg fikset faktisk dette problemet i Gentoo ved aa bruke en /Slackware DVD/ til aa produsere fungerende noder, saa chroote, saa haha! Jokes on you!

 

Developerflykt, politisk ustabilitet, daarlig kvalitetskontroll, alle disse paastandene har jeg selv gaatt til aa verifisere med _gode_ kilder, og du sier /JEG/ sprer FUD? Spar meg. Leser du dine egne poster? Hvor er dine fakta?

 

IRC er ikke spesielt mer komplisert aa bruke enn emerge for den del. At du vet noen servere er ikke spesielt relevant her. Og om du har lest disse artiklene, hvorfor er informasjonen da saa ukjent for deg? Diegos blogpost invalidierer jo hele ditt argument om daarlige pakker med bugs (re: QA). Gjennomtenkt, gjennomfort A+ :)

 

Hva er vitsen selv for en hardcore Gentoo fanatiker aa benekte fakta? Om du er kjent med hva jeg refererer til, hvorfor all denne diskusjonen og disse angrepene? Skulle vi ikke vare enige, og begge staa under Diegos ord? Er det saa farlig om jeg sier hva fakta er da? At Gentoo har hatt en rekke problemer opp igjennom tiden? Du faar ta det opp med Gentoo Foundation eller Linux Magazine om du ikke liker det..? Du er jo tydeligvis saa forbasket mye bedre og smartere enn baade utviklerene og respekterte tiddskrifter.. som jeg sa, lite haap om aa komme gjennom.

 

Men jeg er jo lykkelig om Gentoo naa har klart aa fikse problemer som har vaert der siden Robbins forlot prosjektet, (og akkurat naa den siste maadenen naa no less!! Etter aarevis med problemer, har de klart aa fikse det akkurat naa for noen dager siden, steike! God timing! Snakk om effektivitet. Du har aldri jobbet med utvikling har du vel..) ja, kanskje ting har blitt en anelse bedre det siste aaret (men QA posten er knappe to mnd. gammel!! Reality check!), saa du forstaar sikkert at jeg ikke tar ditt ord for god fisk uten noen skikkelige kilder til aa backe upp :p Ikke personlig ment, bare basert paa din naavaerende kredibilitet..

 

Men slik bum-chum du er med Gentoo styret og utviklingsteamet skulle det vel ikke vaere noe som helst probs for en 1337 Gentoo Haxxor som deg aa produsere litt fakta til aa backe paastandene dine opp vel?

 

Forovrig referer Q&A til Questions & Answers, ikke Quality Assurance, er det /rart/ jeg betviler din "kompetanse"?

 

 

(Forovrig, om jeg skulle gaatt til /personangrep/ paa deg hadde jeg spart meg mye tid paa aa referere til ditt 'spraakbruk', antall smileys, eeeeer og saa videre...... Men vi er da alle voksne og rasjonelle mennesker her er vi ikke?)

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...