Gå til innhold

Pedaler til gitar. Hvilke?


Dudlie

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg spiller i et band som nå har lyst til å prøve å spille inn noen sanger, og som prøver å skape vårt eget sound. Og ettersom jeg har forstått er det viktig med pedaler/fuzzpedaler eller hva det heter for å skape sitt sound. Tidligere har jeg bare lånt en simpel pedal som bare switcher mellom clean og fuzz, og istedet gjort innstillinger på forsterkeren.

 

Når jeg har sett på lokal konserter med band som ligger på vårt nivå, står de ofte med 5 forskjellige pedaler selvom de bare spiller no punk drit :hmm: . Så vi har kommet fram til at vi trenger ordentlige pedaler som kan forme bandet vårt.

 

Det går for det meste i rock. Vi har lyst til å spille litt mørk prog rock med et floydish sound. Hva slags pedaler anbefaler dere til gitar da. Eventuelt hvor mange? Har null peiling, så tør ikke å sette opp et budsjett :p . Trenger bare en del anbefalinger :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste pedalbrett er noe slikt: Tuner - Kompressor - Overdrive/Distortion - Boost - Delay. Hva du/dere trenger kommer helt an på hvordan du vil det skal låte. Til floyd vil nok et "standard"-brett som det jeg har skissert hjelpe en lang vei(evt med en phaser i tillegg). Hvilke pedaler du ønsker kommer helt an på gitaren, ampen, prisklasse, spillestil +++.

 

Drar du til en lokal sjappe så kan de helt sikkert hjelpe deg med å sette opp pedaler slik at du får sett hvordan det låter, og evt bytte og se hva som passer bedre osv :)

Lenke til kommentar

Skjønner. Så det kommer helt ann på gitar og forsterker ja. Det finnes vel noen gode greier som funker over alt. Spillestil er vel alt fra litt sloppy nirvana stil, til blues, til spacerock med mye bending. Er det noen som har noen konkrete forslag til pedaler som kan funke bra?

 

Men skal nok ta en tur til den lokale musikksjappa;)

Lenke til kommentar

Igjen kommer det an på prisklasse, om du ønsker så få pedaler som mulig eller om du vil ha flere pedaler slik at de kan takle sjangrene hver for seg. For å "samle" alt vil du nok greit klare deg med noen Boss-pedaler(Bluesdriver, delay osv) og en wah(vox, dunlup elns). Vil du ha det "beste" er du nok bedre stilt med å kontakte en sjappe som har peiling(vintagegitar.no, godlyd, etc). :)

Lenke til kommentar
http://guitars.musiciansfriend.com/product...edal?sku=150213

 

Hva tror du om det? Har fått tilbud av en venn å kunne få den for 1000. Siden jeg bare skal leke meg med effekter, bruke den på små konserter og ikke er noen master innenfor effekt skru9ing, er vel det en ganske bra deal?

Har ikke noen erfaring med brettet, så kan ikke si stort om det, men om du synes det låter greit så er det genialt til å skru fram nye lyder. Så kan du heller starte med pedaler når du har et litt smalere lydideal :)

Lenke til kommentar
Kjøp:

Boss distortion

Boss delay

Cry Baby wah-wah

og en pedal du bare synes er kul :D

den siste er ofte den viktigste for å lage en egen sound ;)

men prøv å hold deg unna de billigste, som alt innen musikkutstyr :p

Hvilken boss? ds-1 er søppel...kan funke om man har rørforsterker, men syns den sliter fælt da også...

 

Hadde heller valgt proco rat 2 da, mye bedre lyd....

 

ProCo Rat 2 (distortion)

 

Crybaby wah-wah

 

boss dd-3/6/7(delay)

 

trådstarter:

Floydish sound, som i pink floyd? da er vel big muff tingen...(fuzz/distortion)

 

Edit: Multieffekt pedal kan være greit å begynne med i grunn, da har man litt å eksperimentere med, og da vet man etterhvert bedre hva man vil ha av enkle pedaler. 

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Det blir litt vanskelig å si hva du burde kjøpe når du ikke oppgir hva slags forsterker og hvilken gitar du har.

 

Sett at du liker lyden du har i utgangspunktet (i hovedsak vrengen) vil jeg ikke anbefale å kjøpe en distortion, da er du mye bedre tjent med en boost/overdrive, som f.eks en tubescreamer (så og si blitt standarden). En tubescreamer fungerer veldig bra som både boost og overdrive, alt etter hva du skulle trenge. Dersom du ikke er helt fornøyd med vrengen, bør du sjekke om en god distortion kan hjelpe deg i mål. Du bør også se på en ok delay (Boss sine modeller er helt kurante, og gir deg mange valgmuligheter, som er veldig greit når du ikke er helt sikker på hvilken type delay som passer musikken din). Mangler forsterkeren din reverb, kan dette være verdt å sjekke ut også.

 

Etter dette kan du sjekke ut litt flere "spesielle" pedaler, dersom du føler noe mangler. Sjekk f.eks ut phasere og wah-wah-pedaler.

 

Til slutt kan du finne en grei tuner (Boss TU-2/Korg PitchBlack). Nå burde du ha en ganske god idé om hva som kan være lurt å putte på et brett, og da er det i grunn bare å eksperimentere med hva enn du skulle finne i alskens musikkbutikker verden over.

Lenke til kommentar
http://guitars.musiciansfriend.com/product...edal?sku=150213

 

Hva tror du om det? Har fått tilbud av en venn å kunne få den for 1000. Siden jeg bare skal leke meg med effekter, bruke den på små konserter og ikke er noen master innenfor effekt skru9ing, er vel det en ganske bra deal?

 

 

roctron lager ikke noe dritt hvertfall =)

Det kan være vansklig å oppnå den fete analoge lyden som du vil ha i blues på et slikt multibrett fordi mulighetene for å skru seg vekk er mange. MEN bruker du tid ¨på å lære deg et slikt brett er det nok en god investering.

 

Fet sololyd får du oftest best med å sette to sustain/compressor/fuzz pedaler etter hverandre, da de komprimerer lyden litt. Da får du mest punsh, og masse analog smuss :)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Ser at Boss og wah-wah pedalen går igjen. Iogmed at dere har veldig forskjellige meninger om kombinasjoner, tror jeg det er best å kjøpe brett. Rocktron brettet er solgt nå, så det er utelukket.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20477589

 

Hva tror dere? Snakker ikke om tilbudet i annonsen(solgt), men sett at jeg fikk det for 1000, skal det funke helt greit da? Blir nok Boss brett uansett, siden det er såpass anbefalt.

 

Hvis ikke, kan dere ikke komme med noen brett tilbud? Som Edge sa, burde jeg heller bevege meg over til noen pedal kombinasjoner når jeg har fått et litt smalere lydideal

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt Boss, Arion, Dunlop, EHX, Zoom, Korg, DOD og T-rex i fortiden.

Boss er ganske kjedelige pedaler, imho.

Arion - billig men ok.

Dunlop sine wah'er er 'built like a brick shithouse' og bare går og går. Pluss at de deler er ganske lett å utbytte.

EHX er lit spesielle effekter men byggekvaliteten er veldig dårlig.

Zoom - glem det.

Korg - Hadde en sånn multieffekt pedal. Grei nok, men ikke veldig versatil.

T-rex hele veien. Dyre men fantastisk gode pedaler og superb kundeservice. Hadde jeg råd nok ville jeg brukte T-rex på orverdrive, delay, reverb og komp. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes at enkle effektbokser gir den beste lyden, men hvis du vil ha en del uten å betale mange titusner så er BOSS GT-10 en fantastisk multi-pedal etter min mening. Den koster riktig nok en del, men dersom du skal ha en eller to fuzz-pedaler, delay, compressor osv., så koster det fort mye mer penger :)

 

Men som sagt så synes jeg enkle/single effektbokser gir den beste lyden. Har du et stort budsjett så kan du kjøpe f.eks. Boss som er nevnt her tidligere. Jeg er veldig fornøyd med så og si alt boss har laget av små pedaler, og kombinerer du det med f.eks. en Rocktron All Access så har du ultimat lyd. Men det koster også en del ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...