Gå til innhold

[Løst]Program til oppdatering av hjemmesider?


Anbefalte innlegg

På mine enkle hjemmesider har jeg bare gått inn i html-koden og gjort endringer der, men finnes det programmer som forenkler dette for de som ikke forstår seg noe særlig på html og koding?

 

Helst programmer som er gratis å laste ned. Og som er såpass enkle at "hvem som helst" kan få det til (det her er ikke til meg, hehe).

Endret av ACD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frontpage er et Microsoft program og er ikke gratis. Det er også et avsluttet prosjekt hos Microsoft og jeg vil fraråde deg fra å bruke det! FP er ganske brukervennlig, men oppfordrer til slett håndverk med utrolig mye unødig og stygg kode.

 

Ville heller gått for Dreamveawer (30 dagers trial) eller et CMS-system som Wordpress. Wordpress er ikke noe webdesign programvare, men har utrolig mye proffe og lekre maler (er også helt gratis).

 

Styr bare for all del unna Frontpage, hehe.

Lenke til kommentar
Frontpage er et Microsoft program og er ikke gratis. Det er også et avsluttet prosjekt hos Microsoft og jeg vil fraråde deg fra å bruke det! FP er ganske brukervennlig, men oppfordrer til slett håndverk med utrolig mye unødig og stygg kode.

 

Ville heller gått for Dreamveawer (30 dagers trial) eller et CMS-system som Wordpress. Wordpress er ikke noe webdesign programvare, men har utrolig mye proffe og lekre maler (er også helt gratis).

 

Styr bare for all del unna Frontpage, hehe.

 

Så det finnes ikke noe gratis program som gjør det enkelt å oppdatere hjemmesider uten (nevneverdig) kjennskap til html?

 

Wordpress blir ikke det samme, er snakk om eksisterende hjemmesider som skal oppdateres.

Lenke til kommentar
du kan jo implementere egne designer i wordpress

 

Hehe, jeg har aldri prøvd ut wordpress. Hadde bare forestilt meg at dette var veldig låst, og at man måtte ha wordpress-side.

 

Men funker det å f.eks. ha hjemmesiden www.hjemmeside.no og oppdatere denne via wordpress?

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned Wordpress og FileZilla. Noe annet jeg vil trenge? Sleit litt med å forstå det som står på de sidene til Wordpress.

 

Må nesten forstå det her selv før jeg skal lære andre det. Er nå på installasjonsguiden, og sliter allerede på punkt 2.

 

Har ikke greie på det her i det hele tatt, noen som kan forklare det som står her?

Lenke til kommentar
Jeg har lastet ned Wordpress og FileZilla. Noe annet jeg vil trenge? Sleit litt med å forstå det som står på de sidene til Wordpress.

 

Må nesten forstå det her selv før jeg skal lære andre det. Er nå på installasjonsguiden, og sliter allerede på punkt 2.

 

Har ikke greie på det her i det hele tatt, noen som kan forklare det som står her?

 

Poenget er jo at du ikke trenger å lære de andre dette, ettersom det er et CMS-system.

Selve endringene på siden blir utført via et kontrollpanel osv. direkte på siden om du bruker dette.

Lenke til kommentar
Punkt to sier at du må ha en database på en databaseserver (MySQL). Har du webhotell eller hoster du siden(e) selv?

 

For tiden har jeg dessverre bare en webs.com-side (har hatt standard .no-side med betalt webhotell før, men litt rusten på det). Vil det være umulig å teste ut dette på en webs-side?

 

Har ikke veldig lyst til å opprette en ny side bare for å lære meg dette, så jeg får lært andre det.

 

Jeg forstod engelsken, men forstår ikke hva dette innebærer. Ha en database? MySQL?

 

Jeg har lastet ned Wordpress og FileZilla. Noe annet jeg vil trenge? Sleit litt med å forstå det som står på de sidene til Wordpress.

 

Må nesten forstå det her selv før jeg skal lære andre det. Er nå på installasjonsguiden, og sliter allerede på punkt 2.

 

Har ikke greie på det her i det hele tatt, noen som kan forklare det som står her?

 

Poenget er jo at du ikke trenger å lære de andre dette, ettersom det er et CMS-system.

Selve endringene på siden blir utført via et kontrollpanel osv. direkte på siden om du bruker dette.

 

Hva? Jeg skal få mennesker som er enda mindre opplyste enn meg til å forstå dette, derfor jeg må teste det ut selv først.

 

Jeg vet heller ikke hva et CMS-system er.

Lenke til kommentar

Altså, prosessen med installering trengs bare å gjøres en gang.

Når du så har installert og implementert designet lager du en bruker direkte på hjemmesiden (i kontrollpanelet til CMS-systemet) som du igjen gir tilganger til å publisere og endre ting på siden.

 

Eneste som kan være avansert her er din oppgave med å sette opp systemet, ettersom jeg regner med at alle klarer å logge seg inn og trykke "EDIT" på en nettside.

 

Edit: CMS = Content Management System, Wordpress er et eksempel på et slikt system.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Som jeg bruker å si: "det er 2 måter å lagre informasjon på en webside, og den ene er teit" :p

 

De to måtene er i filer, eller i en database.

 

En database er ett sted for å lagre informasjon/innhold som du henter ut til en webside på en dynamisk måte, istedet for på en statisk måte fra filer.

 

Hvis du f.eks. ser for deg en hovedside med noe innhold, kan det innholdet være direkte skrevet i koden, eller du kan bruke f.eks. php til å hente den informasjonen ut fra en database å vise det på den aktuelle hovedsiden. Slik fungerer CMS-systemer ala Wordpress.

Lenke til kommentar
Altså, prosessen med installering trengs bare å gjøres en gang.

Når du så har installert og implementert designet lager du en bruker direkte på hjemmesiden (i kontrollpanelet til CMS-systemet) som du igjen gir tilganger til å publisere og endre ting på siden.

 

Eneste som kan være avansert her er din oppgave med å sette opp systemet, ettersom jeg regner med at alle klarer å logge seg inn og trykke "EDIT" på en nettside.

 

Edit: CMS = Content Management System, Wordpress er et eksempel på et slikt system.

 

Trengs bare å gjøres én gang? Hva om jeg skal teste ut dette på webs.com-siden min (hvis det er mulig), for å lære dette, og den som skal lære dette av meg senere f.eks. har en helt annen betalt .no-side? Vi har ikke fysisk kontakt, jeg må ta det over telefon eller skrive en grundig forklaring.

 

Den som skal lære dette er faktisk enda verre enn meg. Derfor må jeg først lære dette, og så ta det med en enda mindre teskje når nestemann skal lære det. Jeg må antagelig hjelpe vedkommende helt fra punktet med nedlasting og utpakking.

Lenke til kommentar
Som jeg bruker å si: "det er 2 måter å lagre informasjon på en webside, og den ene er teit" :p

 

De to måtene er i filer, eller i en database.

 

En database er ett sted for å lagre informasjon/innhold som du henter ut til en webside på en dynamisk måte, istedet for på en statisk måte fra filer.

 

Hvis du f.eks. ser for deg en hovedside med noe innhold, kan det innholdet være direkte skrevet i koden, eller du kan bruke f.eks. php til å hente den informasjonen ut fra en database å vise det på den aktuelle hovedsiden. Slik fungerer CMS-systemer ala Wordpress.

 

Jeg antar at jeg var teit og brukte filer. Hadde mapper og html-/bildefiler som jeg lastet opp via ftp.

 

Men hvordan kommer jeg i gang? Innbiller meg at dette skal være fryktelig enkelt.

Lenke til kommentar
Altså, prosessen med installering trengs bare å gjøres en gang.

Når du så har installert og implementert designet lager du en bruker direkte på hjemmesiden (i kontrollpanelet til CMS-systemet) som du igjen gir tilganger til å publisere og endre ting på siden.

 

Eneste som kan være avansert her er din oppgave med å sette opp systemet, ettersom jeg regner med at alle klarer å logge seg inn og trykke "EDIT" på en nettside.

 

Edit: CMS = Content Management System, Wordpress er et eksempel på et slikt system.

 

Trengs bare å gjøres én gang? Hva om jeg skal teste ut dette på webs.com-siden min (hvis det er mulig), for å lære dette, og den som skal lære dette av meg senere f.eks. har en helt annen betalt .no-side? Vi har ikke fysisk kontakt, jeg må ta det over telefon eller skrive en grundig forklaring.

 

Den som skal lære dette er faktisk enda verre enn meg. Derfor må jeg først lære dette, og så ta det med en enda mindre teskje når nestemann skal lære det. Jeg må antagelig hjelpe vedkommende helt fra punktet med nedlasting og utpakking.

 

Sa du ikke tidligere at du administrerte siden da? I så fall er det ikke noe sluttbruker gjør.

 

Skal du hjelpe andre å sette opp denne tjenesten?

 

Selvfølgelig må du sette det opp på nytt for hver nye nettside du skal lage.

Lenke til kommentar

Jeg administrerer ikke siden dette skal brukes på. Jeg skal hjelpe en annen med å oppdatere en hjemmeside på en veldig enkel måte, og tenkte å gi Wordpress en sjanse.

 

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kommer i gang, hvis det er mulig å få det til med webs-sider?

 

Evt andre typer sider jeg kan prøve å endre ved hjelp av Wordpress? Som blir omtrent som å endre en ordinær .no-side?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...