Gå til innhold

Har masse dv kasetter,men ikke videokamera ?


Anbefalte innlegg

Hei. Har endel dv kassetter som hadde vært utrolig gøy og få sett igjen. Men det som er probleme er at jeg ikke har video kamera lenger. Lurte på om det finnes noe konverter greier eller noe,som man kun bare kan sette kasetten inni,så legger den over på pcen. Altså,ikke video kamera. Blir alt for dyrt og kun kjøpe et nytt kamera for og få lagt over noe av det.

Skjenner heller ingen som har et kamera.

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange forskjellige converter-maskiner, men disse er gjerne veldig dyre. Jeg skulle gjøre akkurat samme greia med noen Mini DV og Video 8 kasetter jeg hadde liggende, og sendte disse inn til en småbedrift som fiksa hele greia til en hyggerlig pris. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg sendte kasettene mine i posten til en nord for Oslo (Grua). Her er linken. Det finnes også mange andre rundt om i landet som driver med dette, men jeg fant disse som de rimeligste.

Lenke til kommentar

Elite Foto i Porsgrunn legger de på dvd for 100kr stk

kanskje like greit å gjøre det?

tror expert skulle ha 200 for samme jobben!

 

hvis ikke så får du jo kjøpt brukte dv videokameraer

ligger endel av dette på www.finn.no søk på sony Dv

Endret av rieg
Lenke til kommentar
Jeg vet at det finnes noe DV-VHS adaptere som man kan sette DV tapene inni og spille de av på VHS spillere, men vet ikke hvor de selges, og så er man jo avhengig av å ha en VHS spiller, og det er det ikke alle som har lenger..

Finnes ikke. VHS er analog og ikke digitalt.

Lenke til kommentar
Jeg vet at det finnes noe DV-VHS adaptere som man kan sette DV tapene inni og spille de av på VHS spillere, men vet ikke hvor de selges, og så er man jo avhengig av å ha en VHS spiller, og det er det ikke alle som har lenger..

Finnes ikke. VHS er analog og ikke digitalt.

Helt korrekt.

 

Det finnes imidlertid et adapter som lar deg sette såkalte VHS-C kassetter i adapteret og så spille de av i en normal VHS spiller.

 

VHS-C er som man da skjønner en kompakt utgave av VHS kassetten og selve magnetbåndet er eksagt likt men (men kun kortere), ellers så hadde jo ikke dette kunne fungere.

 

VHS-C ble mye brukt i videokameraer på 80-tallet og konkurrerte da med Video8. Kassetten er litt (men ikke så mye) større enn en Mini DV kassett.

 

JVC produserte faktisk videokameraer basert på VHS-C standarden et godt stykke inn i dette årtusenet men stoppet etter hvert produksjonen de også. VHS-C kassetter produserer de imidlertid fortsatt, eller det produseres i hvert fall VHS-C kassetter som selges under JVC navnet, det kan godt være at andre produserer for dem.

Lenke til kommentar
Helt korrekt.

 

Det finnes imidlertid et adapter som lar deg sette såkalte VHS-C kassetter i adapteret og så spille de av i en normal VHS spiller.

 

Men da snakker vi om VHS, og ikke DV. Det er en stor forskjell der.

 

Ja selvsagt! Jeg trodde det var helt åpenbart for alle som leste innlegget mitt at jeg vet forkjellen på de to :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen. En liten stundt siden sist nå.

 

Har enda ikke fått ordnet det. Jeg fant fram det gamle dv kamera mitt nå, og fikk satt det på lading, og kjøre rense kassett jeg netopp har kjøpt. Men kamera funker nok ikke. Blir bare striper og skurring på alle kassettene. Fikk noe sand i kamera på en strand for 2-3 år siden og da skjedde det, men tenkte jeg kunne prøve igjen nå. Funka ikke så bra.

 

Noen forslag til hva jeg burde gjøre ? Vil forte meg litt før det blir for sent. Kassettene er opptill 9 år gammle. Om noen har en svin billig kamera og selge meg så kjøper jeg på flekken. Eventuelt låne meg et, så betaler jeg en liten slant.

 

Eller noen som vet om et firma i nærheten av ski/oslo som kan gjøre det for en billig penge. Helst i ski område.

Lenke til kommentar

Hei. Var og henta filmene igjen idag. Elite Foto konverterte dem over til dvd for meg.

 

For det første så hadde en del av cdene en del riper. ? :roll:

Når jeg starta første cden så hakka bilde skikkelig og lyden skurra.

Kan det ha noe med ripene, eller kan det være at dv kasetten er i dårlig stand ?

 

Jeg konverterte samme kassetten fra mitt eget kamera for 3 mnd siden, og den er helt perfekt.

 

Det var den eneste kasetten jeg gjorde det med før kamerat gikk cheiz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...