Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp bad. Nødvendigvis stor affære?


Anbefalte innlegg

Hvor mye vil det egentlig koste å pusse opp et bad? Jeg og min samboer skal på vår første visning til helga. Det er ingen bilder av hvordan boligen ser ut innvendig, men boligen er å betrakte som et totalt oppussingsobjekt innvendig. Nå vet jeg hverken hvor "ille" badet er eller hvor stort det er før vi har sett det, men trenger oppussing av et bad nødvendigvis bli svindyrt?

 

Har lest folk som har brukt 100.000kr på et bad på 2x2 meter og folk som har betalt nærmere 300.000kr for å få pusset opp badet.

 

Hvis det er et normalt slitt bad, utdatert og gammelt, kanskje litt fukt. Kan man alikevel ikke gjøre det meste selv?

Jeg ser for meg å kunne rive ned et gammelt bad selv, bytte ut dårlige plater, legge membran og fliser selv. Sette sammen baderomsinnredning selv og skru på sanitærutstyr selv. Det eneste som jeg kan komme på som jeg tror jeg ikke ville greid helt selv er vel varmekabler. Men det er vel muligheter for å kunne bruke gamle varmekabler om igjen selv om det er fliser på badet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel baderomsinnredningen som koster mye, særlig hvis man i tillegg skal ha montør. Dette kan fort komme på 20000+ avhenging av hvor stort osv. Men det å skifte fliser selv og sjekke evt fuktproblemer og kjøpe en enkel servant/innredning er jo ikke store kostnadene.

 

Mange har jo såkalte "ti tommeltotter" og får ikke gjort noen ting selv, da blir det selvfølgelig dyrt. Anbefaler at du er forsiktig med det elektriske.

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som en ganske nevenytting person og har troa på at jeg ville greid det meste i oppussing av et bad selv. Er det noe elektrisk som skal gjøres er heller ikke det noe problem da jeg kjenner en elektriker pluss at faren til samboer er elektroingeniør så der vil vi nok slippe billig unna.

 

Jeg ser egentlig ikke hva en rørlegger faktisk trenger å gjøre på et bad med mindre man har planer om å flytte på rør/opplegg eller lignende? Eller elektriker for den saks skyld, med mindre man skal flytte/legge opp flere stikk - og varmekabler selvfølgelig.

 

Mora mi pussa opp badet sitt her for noen år tilbake. Badet hennes er vel 3x2 meter.. Der ble badekaret bytta ut med et dusjkabinett, rørene til dusjbatteriet flytta litt høyere opp, nytt batteri i dusj, noen gipsplater skifta, lagt ny membran, lagt fliser på vegger og ny baderomsinnredning med ny servant. Det skal dog nevnes at veggene ellers var greie og gulvet var ferdig med varmekabler og belegg. Men dette kom på 12.000,-. Alt ble gjort selv, untatt rørene som ble flytta. (Gulv var forøvrig fra 1997 så det hadde ikke gått helt av moten enda så det kunne brukes om igjen - og under dette var det også brukbare varmekabler)

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å svare på dette uten å vite størrelse og omfanget av opp pussingen.

 

Men fordeldrene mine tok badet i gamle huset selv, gikk bra da. (sett bort fra en liten hump der varmekablene ble koblet til) Rør og elektrisk ble gjort av fagmenn, resten tok de selv. (Det var 3 små rom som ble omgjort til et større, så ble litt ekstra arbeid)

 

Det er kun rørlegging og elektrisk som du er pålagt å få fagarbeidere til å gjøre. Du kan kanksje komme unna med 20-30k hvis du er sparsom, men huske på at fliser er DYRT! Dusj, vask og do er heller ikke billig, men det har veldig mye med hvilken standard du vil ha. Det er fordel å legge litt ekstra i badet slik at det holder en stund (dvs ikke noe dere skal ordne senere..) Bad og kjøkken er ting som skal stå i 7-10 år, så legg igjen litt penger der. Det går du igjen for når du flytter ;)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Veldig vanskelig å svare på dette uten å vite størrelse og omfanget av opp pussingen.

 

Men fordeldrene mine tok badet i gamle huset selv, gikk bra da. (sett bort fra en liten hump der varmekablene ble koblet til) Rør og elektrisk ble gjort av fagmenn, resten tok de selv. (Det var 3 små rom som ble omgjort til et større, så ble litt ekstra arbeid)

 

Det er kun rørlegging og elektrisk som du er pålagt å få fagarbeidere til å gjøre. Du kan kanksje komme unna med 20-30k hvis du er sparsom, men huske på at fliser er DYRT! Dusj, vask og do er heller ikke billig, men det har veldig mye med hvilken standard du vil ha. Det er fordel å legge litt ekstra i badet slik at det holder en stund (dvs ikke noe dere skal ordne senere..) Bad og kjøkken er ting som skal stå i 7-10 år, så legg igjen litt penger der. Det går du igjen for når du flytter ;)

 

Fliser er ikke dyrt :) Arbeidet under flisene er dyrt.

Lenke til kommentar

Betalte under 25K når jeg tok mitt bad, på ca 5kvm..

Var kun stenderverk igjen.

-Elektro tok jeg selv.

-La inn 6 spotter i tak og en ekstra stikk.

-Måtte skifte alle Rør uttak (rør i rør) for at koppen ble for kort (6 stk). Rørleggerkompis =)

-Skiftet dusjbatteri og uttak for vaskemaskin.

-Bygde dusjnisje.

-Støpte opp alt gulvet utenfor dusjnisje. (ca 1cm høgdeforskjell)

-Skiftet fra TakESS til malt gips i taket.

-Brukte 20mm litex inni dusjen. 2 lag Gips på resten.

-Valgte å bruke litt dyrere fliser på gulv (Er ikke så mangen kvadrat).

-Innredningen og dassen var 4 år så det beholt jeg. (ikea har mye billig)

 

Var på flere butikker og ba om prisoverslag på alt utstyr under flisa. (mansjetter, hjørner, membran, støpemasse, slukrist, flislim, silikon ++) Sa jeg ikke hadde bestemt meg for flis enda, men måtte starte på jobben.

 

Sparte mye penger på å vite mengden på alt jeg skulle ha og ka jeg skulle ha.

Ta deg ein samtale med de når du vet laveste pris på overslaga du har fått. De kan ofte presse prisen ned litt til, eller evt gi noko anna med på kjøpet gratis =)

Lenke til kommentar

Selv om det kanskje skiller noen hundrelapper pr kvadratmeter på flis, så pleier ikke sluttsummen på den biten å være så forskjellig.

Ville garantert lagt et par tusen ekstra i fliser for å slippe å få et bad som ser 90-talls ut eller ser ut som den billigste standardpakken i borettslags-type prosjekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem105786

Som de sier over her, så kommer det jo an på omfanget.

Vi har akkurat pussa opp et lite bad. Vi malte tapeten, satte inn dusjdører istedet for forheng, nye knagger ol., nytt dusjoppheng og sparedusj, ny lampe over servanten, og malte baderomsinnredningen. Etterhvert skal vi ha fem spotter i taket (samboeren er elektriker) og skifte ut dørhåndtak på innredningen (når vi finner håndtak med 64mm mellom skruene. Vi ha gjort all jobben selv, og det kom på rundt 10-11 tusen til sammen. Resultatet ble kjempebra =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...