Gå til innhold

hjelp til dikt analyse!


Anbefalte innlegg

hei! fikk i oppgave å analysere diktet "Du og Jeg" av Fredrik Hoffmann, men siden jeg ikke er så veldig flink til den slags, så spør jeg dere her på forumet om hjelp. hvis du kan gi din analyse-versjon eller tips, eller bare gi forslag til hva det handler om(den indre meningen), så hadde jeg vært kjempe glad! Her er diktet:

 

Du og jeg

 

Du så på meg,

Og jeg ble synlig.

 

Du hørte meg,

Og jeg fikk en stemme.

 

Du gikk fra meg,

Og jeg fulgte med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det andre alternativet, som jeg egentlig synes var et bedre dikt, ihvertfall enklere å forstå xD

 

Dikt av Jan E. Skagen:

 

hvem er de som dreper

vi vet hvem som dør

 

vår verden er syk

uskyldige blør

 

sterke og svake

de ofres for alt

 

vi har ikke lært

det har historien fortalt

Lenke til kommentar
Du og jeg

 

Du så på meg,

Og jeg ble synlig.

 

Du hørte meg,

Og jeg fikk en stemme.

 

Du gikk fra meg,

Og jeg fulgte med.

 

Må bare få presisere at mine tolkninger/analyser av dikt kan være helt annerledes enn dine, og jeg tolker ikke etter boken.

 

Dikt 1:

Her er det snakk om en person som har vært litt anonym. Vedkommende møter en person som viser ham/henne oppmerksomhet. Dette gir selvtillit, noe forfatteren viser i de to strofene "du så på meg, og jeg ble synlig", og "du hørte meg, og jeg fikk en stemme". Det beskriver utrolig godt, i alle fall for meg.

Den siste strofen tolker jeg, som den ytterste og mest brutale mening, som at den andre personen forlater vår jeg-person, og personen tar livet av seg.

 

OT: Husk at den beste tolkningen kommer ved diskusjon, så om det er noe du er uenig i, si det!

Endret av malnor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...