Gå til innhold

Sexy spill- PC


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe ny PC. Kommer til å bruke den mest til å surfe og høre musikk, men liker å spille i blant (derfor jeg vil ha ny PC). Jeg har allerede skjerm, win7 64bit, kabinett, 1TB harddisk og en 450W PSU.

 

Jeg har laget en liste over komponenter på dustinhome og det hadde vært fint om noen kunne sett over dem og sagt hva de syns. Jeg håper at komponentene er omtrent i samme klasse, slik at det ikke blir noen flaskehals under spilling. Planen er å overclocke prosessor og skjermkort.

 

GIGABYTE GA-P55A-UD3 P55 S-1156 ATX

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156

NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

SAPPHIRE RADEON HD5750 VAPOR-X 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 DOMINATOR 1600MHZ CL8 (2X2GB)

 

majfmaack.jpg

 

 

Takk for svar! :yes:

(La forresten kun til ordet Sexy for å trekke interesse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfra hva du sier du skal bruke riggen til, så er dette ikke noe særlig, i5-750 er en god cpu, totalt overkill for surfing og musikklytting, radeon 5750, er et grafikkort i nedre mellomklasse, og i denne sammenheng en diger flaskehals, i5 750 kan drive omså 4 stykker av de i crossfire.

 

Men hvordan oppløsning er det skjermen din har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva med å ta utgangspunkt i noe som dette:

amdoppsett.png

 

Forsatt et stykke under budsjettet ditt, så det er rom for oppgradering.

Skulle du oppgradere noe så ville jeg sett på denne CPUen.

 

Men er strengt talt ikke så veldig nødvendig etter ditt behov, skal heller ikke være nødvendig å klister en voldsom Noctua kjøler på den CPU jeg har foreslått heller.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

en bør ha minimum amd x3 435 for radeon 5850, 450 w psu vil være helt i grenseland om ikke over med amd 965 og radeon 5850, litt avhenging av kvalitet på psu, men helt i grenseland er det, tror amd 435/520 sammen med radeon 5770 er ganske så balansert her i og med 450 w psu, samt gigabyte 770 ta med usb 3.0 og sata6

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
en bør ha minimum amd x3 435 for radeon 5850, 450 w psu vil være helt i grenseland om ikke over med amd 965 og radeon 5850, litt avhenging av kvalitet på psu, men helt i grenseland er det, tror amd 435/520 sammen med radeon 5770 er ganske så balansert her i og med 450 w psu, samt gigabyte 770 ta med usb 3.0 og sata6

Gi meg en grunn til å ikke ha amd atlhon 2 x2 250 sammen med 5850?

Lenke til kommentar

Grunnen er ganske enkel, i spill som støtter kun 2 kjerner yter de omtrent like bra, i spill som støtter flere kjerner er 435 meget bedre, og i tillegg selv der et spill kun støtter 2 kjerner så vil bakgrunns oppaver føre til atskillig større framedrops på en 2 kjerne enn på en 3 kjerne, du finner en god del info om dette ved å google litt rundt, blant annet tomshardware har noen greie artikler om hvordan spill skalerer med flere kjerner, og hvordan bakgrunnsoppaver påvirker ytelsen på de forskjellige cpu'er.

 

Med dette mener jeg ikke at 250 er en dårlig cpu, men det er så lite opp til 435 som er en god del bedre cpu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

men nå skal det vel sies at 250 har et output på 65w mens 435 har et output på 95w. Så tipper på kanten på hva som er lurt i forhold til hans 450w PSU. Men igjen så er det mulig med hans budsjett og gå opp til 435 samt oppgradere til en ny PSU.

955 blir for mye i forhold til strøm og blir for dyr til å oppgradere PSU.

Lenke til kommentar

Til 435 og radeon 5850 skal psu holde, la maks verdier for bruk, samt 20% aldersfaktor inn på Antechs psu kalkulator

 

Antec PSU Calculator

 

Send To Printer Back To Calculator

 

Notes: (Only text visible within note field will print)

 

 

 

 

 

System Type: Single Processor

Motherboard: Regular - Desktop

CPU: Athlon II X3 435 2900 MHz Rana

CPU Utilization (TDP): 100% TDP

 

RAM: 2 Sticks DDR3 SDRAM

Video Card: ATI Radeon HD 5850

Video Type: Single Card

 

IDE HDD 7200 rpm: 2 HDDs

 

USB: 2 Devices

Fan Controller: Yes

 

Fans

Regular: 2 Fans 80mm; 2 Fans 120mm;

 

Keyboard and mouse: Yes

 

System Load: 100 %

 

Capacitor Aging (+ W %): 20 %

 

 

Recommended Minimum

PSU Wattage: 370 Watts

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så er det vel en god tommelfingerregel at du skal alltid ha ca. 100w mer iallefall enn det som de PSU-calculatorene viser for å være helt på den trygge siden.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke så glad i PSU-kalkulatorene, heller ikke tommelfingerregler. Og det er ingen tommelfingerregler for at du skal legge 100 Watt til. Det avhenger av hvordan du settet opp beregningene.

 

Personlig stoler jeg mer på reelle målinger, som det finnes svært mange av. Dog ikke med alle komboer av oppsett, men litt hoderegning kan man også drive.

 

Anandtech har for eks følgende tall i en i7 920 rigg. Her er det total systemlast i stikkontakten, så jeg ganger med 85 % effektivitet. Anandtech har tradisjonelt brukt PC Power & Cooling Silences PSU-er (Seasonic build), så 85 % effektivitet er vel OK.

- HD 5770, 256 Watt - 217 Watt ut fra PSU.

- HD 5850, 315 Watt - 268 Watt ut fra PSU.

 

Det er det siste tallet som samsvarer med Watt på PSU. Men det er klart at fordeling på 3,3, 5 og 12 volt har betydning for åm man klarer å drive skjermkortet. Også eventuell oppdeling i rails på 12 volt. Noe PSU-er har egentlig ikke rails, andre har former for begrening på hvert uttak.

 

Nå har både X4 955 og X4 630 lavere TDP enn i7 920, men realitetene er litt annerledes. Dvs X4 630 ligger langt under i7 920 på load, til og med under i5 750. I forhold til i9 720 snakker vi om ca 30 Watt for CPU og HK. X4 955 ligger ørlite over i7 920.

 

Så alt dette indikerer klart at et oppsett med HD 5850 vil ligge under 300 Watt i strømbruk, eventuelt makse ut litt over. Dvs 67 % last, som er godt innenfor marginer. 450 Watt bør da klare seg helt greitt, om dette er PSU av fornuftig konstruksjon. Med HD 5770 holder 450 Watt uten problemer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke så glad i PSU-kalkulatorene, heller ikke tommelfingerregler. Og det er ingen tommelfingerregler for at du skal legge 100 Watt til. Det avhenger av hvordan du settet opp beregningene.

 

Personlig stoler jeg mer på reelle målinger, som det finnes svært mange av. Dog ikke med alle komboer av oppsett, men litt hoderegning kan man også drive.

 

Anandtech har for eks følgende tall i en i7 920 rigg. Her er det total systemlast i stikkontakten, så jeg ganger med 85 % effektivitet. Anandtech har tradisjonelt brukt PC Power & Cooling Silences PSU-er (Seasonic build), så 85 % effektivitet er vel OK.

- HD 5770, 256 Watt - 217 Watt ut fra PSU.

- HD 5850, 315 Watt - 268 Watt ut fra PSU.

 

Det er det siste tallet som samsvarer med Watt på PSU. Men det er klart at fordeling på 3,3, 5 og 12 volt har betydning for åm man klarer å drive skjermkortet. Også eventuell oppdeling i rails på 12 volt. Noe PSU-er har egentlig ikke rails, andre har former for begrening på hvert uttak.

 

Nå har både X4 955 og X4 630 lavere TDP enn i7 920, men realitetene er litt annerledes. Dvs X4 630 ligger langt under i7 920 på load, til og med under i5 750. I forhold til i9 720 snakker vi om ca 30 Watt for CPU og HK. X4 955 ligger ørlite over i7 920.

 

Så alt dette indikerer klart at et oppsett med HD 5850 vil ligge under 300 Watt i strømbruk, eventuelt makse ut litt over. Dvs 67 % last, som er godt innenfor marginer. 450 Watt bør da klare seg helt greitt, om dette er PSU av fornuftig konstruksjon. Med HD 5770 holder 450 Watt uten problemer.

Ahh, deilig innlegg :)

 

Overdimensjonering for å være på "den sikre siden" er jeg ikke så glad i. Ei heller er jeg glad i "budjsett", hvor pengene MÅ brukes opp. Det er mye bedre når folk forteller hva de trenger, og så la de som har peiling få velge ut komponenter som passer "perfekt" til området. Regner med at folk flest kunne kuttet datautgiftene i 2 hadde de bare latt økonomi- og ytelsesbeviste personer ta seg av datakonfigureringen.

Lenke til kommentar
Ahh, deilig innlegg :)

 

Overdimensjonering for å være på "den sikre siden" er jeg ikke så glad i. Ei heller er jeg glad i "budjsett", hvor pengene MÅ brukes opp. Det er mye bedre når folk forteller hva de trenger, og så la de som har peiling få velge ut komponenter som passer "perfekt" til området. Regner med at folk flest kunne kuttet datautgiftene i 2 hadde de bare latt økonomi- og ytelsesbeviste personer ta seg av datakonfigureringen.

 

Hvorfor er det ikke bra med litt å gå på? Det er ihvertfall mye bedre å ha en litt for stor enn en litt for liten. For lite strøm kan ødelegge en PC, men for mye strøm har ingen effekt. Man betaler uansett bare for den strømmen PCen bruker...

Lenke til kommentar

Nå hadde trådstarter PSU, på 450 Watt. Dog er ikke merket kjent, noe som klart har betydning for om den funker bra. F.eks har ikke min HX 450W antydninger til problemer med X3 720 BE, GTS 250, 4 GiB, 2 HD, 4 vifter etc.

 

Om trådstarter skulle ha kjøpt ny PSU også hadde jeg klart anbefalt 550 - 650 Watt. Ikke minst fordi prisforskjellene er såpass små, faktisk ofte ikke mer enn en 100 - 150 kr blant de "anbefalte" merkene. F.eks. koster en Corsair VX450 fra kr 499, mens en Antec True Power 550W koster 559, Corsair VX 550W kr 634 og Corsair TX 650W kr 665.

 

Men om vi snakker "budsjett" og oppsett av denne type, hadde jeg nok heller anbefalt VX 450W enn en LC Power Super Silent Black 550W som koster omtrent det samme.

 

Men tendensen til PSU-er med tredobbel kapasitet har jeg lite sans for, også fordi de fleste PSU-er er minst effektive ved lav last. Normalt bør en PSU lastet mellom 25 og 60 % for å utnytte effektiviteten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! :D

 

Skjermen min har oppløsning på 1920x1080. PSUen er en ganske ny Corsair VX 450W. Jeg har ikke noe spes budsjett, så det er viktigere for meg å få komponenter som gir bra ytelse til en grei pris.

 

Jeg ser at dere foreslår AMD-prosessorer isteden for den fra intel. Hva er grunnen til dette? Ut ifra det jeg har forstått, slår den stort sett alt av AMD på ytelse. CPUen er uansett kun en liten del av kostnadene med PCen, så jeg syns det er greit å bruke litt ekstra penger her. Jeg liker også følelsen av å ha en rask maskin (oppstart, start av programmer osv). Er i5 750 da et godt valg?

 

Hvilket skjermkort vil dere isåfall anbefale til prosessoren? Det er for så vidt greit om det er skjermkortet som er flaskehalsen, sålenge jeg kan spille det meste av nye spill med greit oppløsning. Jeg kan jo alltids kjøpe et ekstra skjermkort når de er blitt billigere og sette i i crossfire.

 

Jeg ønsker også at PCen skal være relativt stillegående, da den skal stå på soverommet mitt.

 

Igjen, tusen takk for at dere tar dere tid til å svare. Hjelper meg veldig!

Lenke til kommentar

Dersom det er rask oppstart du ønsker, er det neppe forskjell på AMD og Intel. Hva som virkelig påvirker oppstart, både start av OS og programmer, er rask HD, primært SSD. Da oppleves forskjell.

 

At i5 750 er så overlegen er generelt en myte. Den er bedre, men bruken har mye å bety. La meg spesifisere dette nærmere, med f.eks HD 5770 som skjermkort og med en skjermoppløsning på 1920 x 1080.

1. I spill vil med dette skjermkortet en X4 630 til 950 kr gi samme ytelse som i5 750 til 1450 kr. X4 955 BE (1 200 kr)vil trolig gi noen få fps bedre.

2. Om vi tar utgangspunkt i Sysmark 2007 (en test bestående av en mengde ulike og vanlige programmer) yter i5 750 ca 11 % bedre enn X4 955 BE, og ca 38 % bedre enn X4 630. Men her er det stor forskjell mellom de ulike deltester.

- i E-learning (Powerpoint, Flash, PS, Illustrator) har i5 750 10 % bedre ytelse enn X4 955 BE og 48 % bedre ytelse enn X4 630. Men dette er typisk fåtråda oppgaver hvor faktisk X2 550 BE og E7500 er svært nær i5. Her er det turbomode som får utslag. Nye i3 540 (1000 kr) slår i5 750 kurant i denne testen.

- i Videocreation (After Effects, PS, Sony Vegas, WME, Illustrator) yter i5 750 og X4 955 BE likt. X4 630 yter her 18 % dårligere.

- i Productivity (kontorprogrammer) yter i5 750 16 % bedre enn X4 955 BE og 66 % bedre enn X4 630. Igjen fåtråda oppgaver, og CPU-er som E7500, E8400, i3 540 og X2 550 BE ligger omtrent på samme nivå (alle med to kjerner).

- i 3D (3ds max, Sketchup) er i5 750 relativt overlegen - vi snakker om 20 og 36 %.

 

3. I Photoshop CS4 viser en i5 750 en bra gevinst med 16 % bedre en X4 955 BE og ennå mer over X4 630.

 

4. Videoencoding har vi alt vært inne på. Separate tester gir samme resultat som hovedtrekkene i Sysmark. i5 750 er kneppet bedre i enkelte program.

 

5. Generelt er i5 750 0 - 16 % raskere enn X4 955 BE.

 

Det må da klart poengteres at man regner at en 0 - 10 % ytelseforskjeller merker man ikke i de fleste vanlige bruksprogrammer, fordi enten tar oppgavene uansett mye tid (video-rendering), eller så går CPU idle i 50 - 70 % av tida. Typisk kontor, surfing, msn etc. I spill som er "realtime" betyr noen fps i forskjell langt mer. Min påstand at CPU faktisk er overvurdert i forhold til å få en responsiv PC, skal man ha det, må man se på helheten.

 

Når det gjelder CF, vil hverken PSU eller det hovedkortet du har valgt kunne håndtere dette. I alle fall ikke hovedkortet (det har x16/x4). For i5 må du da opp et par hundrelapper eller mer for å få x8/x8 eller x16/x16.

 

Men la oss si at vi skal ha en rigg med rask respons, spillbar etc til ca 6 000 kr, med mulighet for x8/x8 CF.

1. Jeg vil velge et HD 5770 skjermkort. Pris ca 1 300 kr. Det er merkbar ytelsesforskjell fra 5750. Hvilket spiller ingen rolle.

2. Jeg ville valg meg en SSD disk - Intel er klart kongen (men 1 800 kr er mye). Trolig vil en Kingston til ca 1 000 kr (64 GiB) også gi en markant forskjell. Men andre kan mye mer om SSD en jeg.

3. Noctua NH-U12P er overkill som kjøler om man ikke skal klokke. Cooler Master Hyper 212 Plus har omtrent samme støynivå, 95 % av kjøleytelse på stock og koster under halvparten, dvs 259 kr.

4. Dersom du ikke skal klokke, så kan du kjøpe det rimeligste DDR3 1333 Mhz minne du finner. Dette Corsair minne til 989 kr vil fungere bra. Kingston har ennå rimeligere, dvs 869 kr.

5. For å få mulighet til 8x/8x CF må vi for AMD opp til 790X hovedkort. Aktuelt kort med USB3 er Gigabyte GA-790XTA-UD4, fra kr 962,-. Men dette har ikke Dustin.

6. Regner vi da kr 1 200 for X4 955 BE, så kommer vi på 5 600 kr.

 

Da har vi en rigg som yter bedre i spill pga bedre skjermkort, vil ha betydelig raskere oppstart av OS og programmer grunnet SSD, og vil ha relativt marginal svakere ytelse ellers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Nå er jeg ikke så glad i PSU-kalkulatorene, heller ikke tommelfingerregler. Og det er ingen tommelfingerregler for at du skal legge 100 Watt til. Det avhenger av hvordan du settet opp beregningene.

 

Personlig stoler jeg mer på reelle målinger, som det finnes svært mange av. Dog ikke med alle komboer av oppsett, men litt hoderegning kan man også drive.

 

Anandtech har for eks følgende tall i en i7 920 rigg. Her er det total systemlast i stikkontakten, så jeg ganger med 85 % effektivitet. Anandtech har tradisjonelt brukt PC Power & Cooling Silences PSU-er (Seasonic build), så 85 % effektivitet er vel OK.

- HD 5770, 256 Watt - 217 Watt ut fra PSU.

- HD 5850, 315 Watt - 268 Watt ut fra PSU.

 

Det er det siste tallet som samsvarer med Watt på PSU. Men det er klart at fordeling på 3,3, 5 og 12 volt har betydning for åm man klarer å drive skjermkortet. Også eventuell oppdeling i rails på 12 volt. Noe PSU-er har egentlig ikke rails, andre har former for begrening på hvert uttak.

 

Nå har både X4 955 og X4 630 lavere TDP enn i7 920, men realitetene er litt annerledes. Dvs X4 630 ligger langt under i7 920 på load, til og med under i5 750. I forhold til i9 720 snakker vi om ca 30 Watt for CPU og HK. X4 955 ligger ørlite over i7 920.

 

Så alt dette indikerer klart at et oppsett med HD 5850 vil ligge under 300 Watt i strømbruk, eventuelt makse ut litt over. Dvs 67 % last, som er godt innenfor marginer. 450 Watt bør da klare seg helt greitt, om dette er PSU av fornuftig konstruksjon. Med HD 5770 holder 450 Watt uten problemer.

Ville du likevel kjørt et slikt oppsett på 300w?

Tror ikke det, derfor "tommelfingregel".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...