Gå til innhold

Sexy spill- PC


Anbefalte innlegg

Nå ville det sannsynligvis gått dårlig på 300 Watt grunnet PSU-en sin fordeling på de ulike linjene. Dvs for lite strøm på 12 volt. Men jeg skrev at tommelfingerregel på 100 Watt er tull i forhold til det resultatet man får på en PSU-kalkulator. Mest fordi PSU-kalkulatoren inneholder en lang rekke variabler, og hvordan man har satt opp disse påvirker resultatet.

 

100 Watt (tommelfingerregel) i forhold til målt strømbruk er heller ikke noen god regel. Som jeg skriver må man også ta hensyn til PSU-en sin konstruksjon, ikke minst fordelingen på linjer, men også hvordan 12V rails er definert/satt opp. I tillegg er ikke Watt Watt. Så en 380 Watt Seasonic fungerer kanskje glimrende, mens en 450 Watt PSU av et billigmerke ikke virker i det hele tatt.

 

Så om man skal ha noen tommelfingerregel, så bruker jeg å si at PSU skal maks belastes 70 - 75 %. Gjerne mindre på "laveffekts" oppsett. Jeg bruker også å si at Corsair, Seasonic, PC Power & Cooling, Antec og Enermax, kjent for konservative wattangivelser ikke har noe problem med 70 - 75 % (eller mer last). Antec hadde en 550 Watt PSU (mener det var 550 Watt) som man klarte å få ut 640 Watt av. Mange andre merker, særlig rimelige, ville jeg ikke lastet mer enn 60 % før jeg eventuelt hadde sett nærmere spesifikasjoner.

 

Så derfor liker jeg ikke tommelfingerregler, de bygger nemlig på forutsetninger om at det meste er "relativt" likt - noe det faktisk ikke er. Og skal man, er det bedre å bruke relative regler i stedet for absolutte.

 

En liten anekdote i den sammenheng. Techreport testet HD 4870X2 i CF med en PC Power & Cooling 750 Watt. Riggen drog over 750 Watt fra stikkontaktene. Det oppdaga de ikke før siste testen, nemlig måle strømforbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...