Gå til innhold

[Løst]Ønsker kritikk på ny hjemmeside


Anbefalte innlegg

Hei, (link til siden her)

(active menu item merking funker ikke. altså den siden du trykker på skulle blitt merket med en liten blå klatt til venstre for teksten)

 

Da jeg snart begynner å bli ferdig med en hjemmeside jeg har jobbet med, ønsker jeg litt kritikk. (dårlig/stygt, virker ikke etc.)

 

Utgangspunktet for designet: http://andreasviklund.com/files/demo/andreas01/

 

Bildene vises ved hjelp av: http://highslide.com/

(Det er nå automatisk visning av bilder fra 5 forhåndsdefinerte mapper, slik at under de mappene kan en opprette mapper med bilder, uten at noe mer må gjøres. Finnes det en mappe med thumbs(forhånds resized små bilder) blir de brukt, ellers brukes stor utgave av bilde som thumb.)

 

Innholdet vises ved hjelp av: Avansert dynamisk include (eksperimentell)

 

Planen var å endre litt på design etterhvert, nå som "kjernen" begynner å fungere.

( ikke veldig rå på php enda ;) hadde vel noe som liknet på intro til php på skolen for noen år siden)

 

Alle sidene/filene er delt opp og satt sammen omtrent som dette:

(med tanke på vedlikehold/endringer etc)

edit: , ved hjelp av den dynamiske inkluderingen kunne jeg forenkle mye. Nå gjør index filen alt arbeidet...

index.php

 

<?php

// Simple cookie counter	
require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/include/counter/counter.php"; 

// Site variables
require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/config.php";

// Various functions
require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/functions.php";

// Maris config
require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/config.mari.php";


//File that runs the show

require "innhold_v1.0.0.php";


// Deretter må man opprette en ny 	
// instans av klassen (før output)

$di = new DynamiskInclude();
?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nb" xml:lang="nb">
<head>
<? require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/head.php"; ?>
</head>
<body>

<!-- WRAP START-->
<div id="wrap">

<?php
require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/header.php"; 	
require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/topmenu.php"; 
?>

<!-- LEFTSIDE START-->
<div id="leftside">
	<? require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/leftmenu.php"; ?>
<!-- LEFTSIDE END-->	
</div>

	<!-- CONTENTWIDE START-->
	<div id="contentwide">

		<?php 
		// her blir det dynamiske innnholdet skrevet ut

		$di->print_innhold();


		// fjerne klassen

		unset($di);
		?>

	<!-- CONTENTWIDE END-->	
	</div>

<!-- FOOTER START-->
<div id="footer">
	<?php require $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/inc/footer.php"; ?>
<!-- FOOTER END-->
</div>

<!-- WRAP END-->
</div>

</body>
</html>

 

 

Der config.php inneholder variabler for det meste som kan være/er nødvendig å forandre på (med tanke på hun som skal oppdatere tekst, endre innhold osv;).

 

Selve artiklene tenkte jeg hun rett og slett kunne skrive i Word/Open Office, lagre filen som .html, for så å overføre filen med ftp til en mappe /articles, og da vil resten gå av seg selv. (php sjekker mappen etter filer)

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting er bedre en et simpelt og cleant design. Nettsiden er behagelig å se på, og førsteinntrykket gir et inntrykk av oversiktlighet. Likte å det at alt var basert på hvit og nøyanser av sort, men bildene skillet seg ut og var i farger, noe som skapte mer liv rundt bildene.

 

Men... Det var et par ting som (iallefall jeg) syntes er verdt å nevne:

 

1. Syntes det ble litt smårotete med den "Marivw.com" rubrikken øverst på hver side, den prøver å fange opp en del oppmerksomhet siden den har et så bastant skille fra det under (småpirk).

 

2. Når du ser på en artikkel som blir hentet (artikler hvor php dokumentet selv indekserer) så burde margen på høyre side vært en tanke bredere, siden du har en gradiert bakgrunn på toppen så ser det litt rart ut når teksten liksom flyter helt opp til siden på denne.

 

3. Det er ikke så veeeeldig mange flere dokumenter som skal legges i denne mappen før menyet blir overlesset og man på scrolle bare for å lese menyet (og desto mindre oversiktelig). Et alternativ er om du hadde mekket en side som indekserte dokumentene under hverandre slik at det ble sortert eks etter dato på dokument (nyest øverst).

 

Thats it! Ellers en god side, ryddig kode

Lenke til kommentar

Stemmer.

Tenkte litt av det samme selv.

 

1. Marivw.com over "header" bildet kan nok også fjernes. Tittelen står jo øverst allikevel (i nettleseren).

2. Det er også under vurdering.

3. Menyen må jeg nok utvide litt. Kanskje fjerne ".html" endelsen også, for å få det litt "renere"..

 

Må komme med oppdateringer når endringer er gjort..

Takk for tilbakemelding.

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har desverre ikke noe kritikk å gi da siden ser helt grei ut.

 

Men du burde vel kanskje rette opp i (x)html før du skriver at den er valid :)

Litt vanskelig å opprettholde når jeg tester ut ting i ny og ne ;)

 

Er nå da kun 1 ting som ikke er valid:

 

Validation Output:  1 Error

  1. Error Line 25, Column 49: Attribute "onscroll" is not a valid attribute. Did you mean "scrolling"?

  <body onload="topDistanceCrosses(200)" onscroll="topDistanceCrosses(200)" >

 

Finner faktisk ingen løsning for dette. Men googler og tester innimellom.

Lenke til kommentar
Validation Output:  1 Error

  1. Error Line 25, Column 49: Attribute "onscroll" is not a valid attribute. Did you mean "scrolling"?

  <body onload="topDistanceCrosses(200)" onscroll="topDistanceCrosses(200)" >

 

Finner faktisk ingen løsning for dette. Men googler og tester innimellom.

Prøv å fjern onscroll og se om du får validert da. Isåfall kan det hende onscroll ikke er lov i din XHTML 1.0 Frameset. Prøv å skift doctype, feks HTML 4.01 Frameset.

 

Edit, hvorfor prøver den å validere som 1.0 Strict, samtidig som doctypen din er 1.0 Frameset?

 

Her er hva som står i koden din:

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

 

 

Ellers litt kritik:

-Dobbelmeny er tautologisk.

-Inglisj

-"Faktaboks" er ingen boks.

-Artikler uten bilder er tørre artikler.

-Take back den dumme "Back"-boksen!

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Validation Output:  1 Error

  1. Error Line 25, Column 49: Attribute "onscroll" is not a valid attribute. Did you mean "scrolling"?

  <body onload="topDistanceCrosses(200)" onscroll="topDistanceCrosses(200)" >

 

Finner faktisk ingen løsning for dette. Men googler og tester innimellom.

Prøv å fjern onscroll og se om du får validert da. Isåfall kan det hende onscroll ikke er lov i din XHTML 1.0 Frameset. Prøv å skift doctype, feks HTML 4.01 Frameset.

 

Edit, hvorfor prøver den å validere som 1.0 Strict, samtidig som doctypen din er 1.0 Frameset?

 

Her er hva som står i koden din:

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

 

 

Ellers litt kritik:

-Dobbelmeny er tautologisk.

-Inglisj

-"Faktaboks" er ingen boks.

-Artikler uten bilder er tørre artikler.

-Take back den dumme "Back"-boksen!

 

Har forandret litt

 

Selve siden ligger faktisk på: http://devmari.torw.info/

Som

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

 

Mens på siden jeg linket til øverst http://dev.marivw.com/

som kjører

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

har dette i selve frameset:

<frameset cols="100%">

<frame id="mainFrame" src="http://devmari.torw.info"/>
</frameset>

 

Dobbelmeny skal selvfølgelig ikke være slik ;)

Tanken var å ha en statisk topp meny, og bytte ut side meny med en dynamisk variant, avhengig av hvilken side en ser.

 

Dette har blitt forandret underveis, så kunne jo oppdatert første post, men har glemt det litt bort...

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

1: Å si at koden er valid er muligens litt... utdatert? Men jeh, skjønner poenget med å gjøre det. Du poster hvertfall ikke svære bilder som skriker det ut.

2: Favicon

3: Title

4: Besøksteller unskylder jeg deg ikke for dog. Hva inni huleste skal vi med den?

5: Header linker til http://devmari.torw.info/, men vi blir redirectet til hovedsiden

6: En frilansjournalist burde absolutt bruke bedre språk, og holde alle skrivefeil borte.

7: Tvespråklig side

8: "Her kommer jeg til å legge ut litt bilder. " Well duh! Folk liker ikke å bli oppfattet som pappskaller såpass åpenlyst.

9: Bildetitler er ting som "DSCN0615.JPG"

10: Gjestebokinnlegget som allerede ligger der er ganske usynlig.

Lenke til kommentar
1: Å si at koden er valid er muligens litt... utdatert? Men jeh, skjønner poenget med å gjøre det. Du poster hvertfall ikke svære bilder som skriker det ut.

2: Favicon

3: Title

4: Besøksteller unskylder jeg deg ikke for dog. Hva inni huleste skal vi med den?

5: Header linker til http://devmari.torw.info/, men vi blir redirectet til hovedsiden

6: En frilansjournalist burde absolutt bruke bedre språk, og holde alle skrivefeil borte.

7: Tvespråklig side

8: "Her kommer jeg til å legge ut litt bilder. " Well duh! Folk liker ikke å bli oppfattet som pappskaller såpass åpenlyst.

9: Bildetitler er ting som "DSCN0615.JPG"

10: Gjestebokinnlegget som allerede ligger der er ganske usynlig.

 

1. Veldig kjekt med rask tilgang til valideringslinker når en "tester".

2. Lagt til midlertidig, skal byttes ut.

3,7. Opprydding iverksatt.

4. Flyttet, skal justeres/forandres.

5. Selve siden ligger på "devmari.torw.info", er jo bare å skrive det i adressefelt for å se den. Grunnen til at jeg bruker "dev.marivw.com", er pga testing. Når jeg gjør store forandringer vil jeg at hun som skal sjekke kun har en adresse å forholde seg til "dev.marivw.com" (siden hostes av meg selv på dårlig linje). Så den siden henter og viser alt fra "devmari.torw.info" (som hostes hos bluehost, som har noe raskere linje), var mest av hensyn til bilder.. Skal selvsagt ikke være slik veldig lenge ;)

6. Artiklene er nok justert i etterkant, men ikke de kopiene jeg sitter på.

8. Det var bare "random" tekst, kunne like gjerne stått Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus ac neque elit, vel tempus urna. Morbi tincidunt mi ac justo rhoncus adipiscing rutrum arcu pulvinar.

9. Det er justert og viser kun bilde tittel...

10. Er forandret på. Men det er langt fra ferdig.

 

Roter meg litt bort i margin/padding osv. Skal renske ut css filen, og ta en ting av gangen til det ser bra ut...

 

Ellers takk for kritikk.

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

Oppdatert en del nå, luket ut masse små feil, lagt til automatisk innhenting og visning av bilder fra 5 forhåndsdefinerte mapper. Under de kan nye mapper med bilder opprettes uten at noe må konfigureres/skrives... (Veldig fornøyd med)...

 

Eneste som ikke validerer er selve artiklene i html format, konvertert fra Word ;)...

 

Menyen skal selvsagt ikke være slik, usikker på hva som passer best venestre meny med artikkel kategori, eller bare under "Arbeider" (som er der artiklene også kan vises)...

 

Tenkte litt på muligheten for å implementere en wysiwyg editor for hun som skal legge til redigere artikler. Noen som har erfaring med det? Forslag til enkle løsnigner?

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

-Thumbnails burde være små bilder også i antall bytes.

-Jeg likte ikke at halvparten av den vertikale menyen forsvant når jeg klikket meg inn et sted. Var forvirrende i begynnelsen. Hadde kanskje vært bedre å merket den aktive linken?

-Blir for tørt med masse tekst og lite bilder

-Har du lov/rettighet på å bruke det kartbildet? Ja det var et spørsmål, og nei, det er ingen selvølge.

 

Tenkte litt på muligheten for å implementere en wysiwyg editor for hun som skal legge til redigere artikler. Noen som har erfaring med det? Forslag til enkle løsnigner?
Jeg har litt erfaring med TinyMCE. Det var den eneste jeg fikk til av de 3? wysiwyg-editorene jeg prøvde, før jeg ga opp. Den er ikke helt enkel, krever litt konfigurasjon for å få den slik du vil ha den. Men det finnes mye dokumentasjon på nettsiden, og de har også et eget support-forum der med passe stor trafikk.
Lenke til kommentar

Ut i fra det som står på sidene til finn.no, så kan jeg ikke skjønne at det gjør noe...

Kartgenerator Lukk

Instruksjoner

Kopier og lim inn koden der du ønsker kart. Koden inneholder en link tilbake til stort kart der man får full funksjonalitet + markør om man ønsker det som inneholder tittelteksten om man angir en.

 

Bruksrettigheter

Du er velkommen til å bruke kartet på egen hjemmeside til å vise beliggenhet, f.eks til en bedrift eller organisasjon, eller til ren privat bruk. For all annen bruk, ta kontakt

Kartbilde, inkludert logo og rettighetstekst skal brukes uforandret og synlig på egen hjemmeside, med link til http://kart.finn.no/. Det er ikke tillatt å lagre en lokal kopi av kartbildet. Vi forbeholder oss retten til å endre eller avslutte tjenesten.

 

Det er bare test thumbs som er lagt ut, kun som en test ;), blir nok noe bedre når siden blir tatt i bruk.

 

Som sagt usikker på meny, hvordan jeg skal ha/utvide, enig at det var "litt" slitsomt ;)- Spørs om det er flere undermenyer som skal legges til, noe jeg ikke har fått svar på enda. Artikler kommer nok til å bli oppdatert litt etterhvert. Det er selvsagt bilder til de alle sammen, men ikke denne versjonen.

 

Stemmer, da kan jeg jo undersøke TinyMCE litt, var innom en del andre. Fant for ut at det var MYE rart å sette seg inn i...

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...