Gå til innhold

Makro, skygger pga min. fokuseringsavstand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet?

Husk at minimum fokuseringsavstand måles fra filmplanet (eller sensoren, om du vil). Så 23cm fra sensoren kan være noe sånt som 10cm fra frontelementet. I tillegg er det vanlig å ha en solblender på, så det kan være at du er så nærme som 5cm fra motivet når du tar bilder.

Skrevet
Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet?

Husk at minimum fokuseringsavstand måles fra filmplanet (eller sensoren, om du vil). Så 23cm fra sensoren kan være noe sånt som 10cm fra frontelementet. I tillegg er det vanlig å ha en solblender på, så det kan være at du er så nærme som 5cm fra motivet når du tar bilder.

Ah ok, stemmer.. Men 5-10cm, da må en være ganske påpasselig for å ikke blokkere lyskilder. Tenker bare på om det er noe poeng å så liten avstand, eller kanskje gå for et annet objektiv.

Skrevet

Avstand fra filmplanet er igrunnen fordelen med lengre brennvidder på makro'er, men de blir til gjengjeld lengre og tyngre.

Skal du fotografere mest ned mot 1:1 (nærgrensen), så kanskje du bør vurdere noe annet. Selv har jeg 55mm makroer som jeg bruker mye til blomster og natur generelt, og ville ikke vært foruten.

Skrevet
Hei hei,

Skal du ta slike macro: 400741_1280x1024.jpg399514_1280x1024.jpg396540_1280x1024.jpg396478_1280x1024.jpg

Bør du bare være glad for skyggen. De fleste makrobilder tar seg dårlig ut i direkte sollys.

Skrevet

Den Sigma 150mm din er rene fluefangeren Mr Olsen (regner med det er den du har brukt).

Er det slikt du tenker på å ta jacoobholm, så er 50mm lite egnet.

Skrevet

På 50mm macro skal det godt gjøres å ikke få skygger, husk at du må heeelt oppi det du skal ta bilder av. Men alt kommer ann på vinkelen.

Det er lettere å unngå skygger med en lengre tele.

Skrevet
Den Sigma 150mm din er rene fluefangeren Mr Olsen (regner med det er den du har brukt).

Er det slikt du tenker på å ta jacoobholm, så er 50mm lite egnet.

Ja, det er noe slik jeg er ute etter. Hvilken linse ble brukt på de bildene?

Skrevet

Alle ekte makroobjektiver som er i vanlig salg er gode så det er vanskelig å gjøre et bomkjøp. Det viktigste er at du får den brennvidden du har bruk for. 150 mm er en kanon som kan være ganske tung å bruke på frihånd, spesielt hvis du ikke har mye erfaring med sånt. For generelle nærbilder på frihånd så er 50 mm og 70 mm mye mer praktisk.

Skrevet

Sigma 105mm er også mye brukt. Den er litt billigere og lettere, og skal nok ikke være vanskelig å få solgt brukt hvis du vil "oppgradere" til 150mm senere. Hvis jeg skulle hatt macro nå så er det den jeg ville gått for, pga. vekt + pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...