Gå til innhold

[Løst]Valg av Hardware, CPU. Athlon II X4 Eller Phenom II X4 Black Edition?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den holder, men personlig ville jeg ha kjøpt en over 600W for senere oppgraderinger.

 

BTW: Har du glemt rammen?

 

 

Nei, jeg har ikke glemt den. Men fint at du er observang:)

 

Ja, jeg har kanskje tenkt å sette på et skjermkort til senere, for å ha i CF.

Og da, Hvor mye krever dette? muligens enda et 5770

Lenke til kommentar

Holder i bøtter og spann. Oppsettet ditt drar ikke mer enn en 200 - 250 Watt på load (spilling), fra stikkontakten. Så til og med HD 5770 i CF klare PSU-en uten antydninger til hikke. Til og med oppsett med HD 5850 eller HD 5870 klarer den.

 

@vonkane:

 

Det er en myte at man trenger så "kraftige" PSU-er for å sikre seg oppgraderingmulighet. For det første finnes det regler i forhold til hvor mye strøm f.eks GPU kan dra. For det andre er det en klar "tendensen" til at "strømbehovet" flater ut og at man får mer ytelse pr Watt. HD 5770 yter i området rundt HD 4870, GTX 260/GTX 275, men strømforbruket er nesten halvert.

 

Så selv om det kan være greitt å kjøpe 600+ Watt, har man et budsjett er 550 Watt meget bra kompromiss. Personlig har jeg ingen PSU-er på mer enn 620 Watt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Holder i bøtter og spann. Oppsettet ditt drar ikke mer enn en 200 - 250 Watt på load (spilling), fra stikkontakten. Så til og med HD 5770 i CF klare PSU-en uten antydninger til hikke. Til og med oppsett med HD 5850 eller HD 5870 klarer den.

 

@vonkane:

 

Det er en myte at man trenger så "kraftige" PSU-er for å sikre seg oppgraderingmulighet. For det første finnes det regler i forhold til hvor mye strøm f.eks GPU kan dra. For det andre er det en klar "tendensen" til at "strømbehovet" flater ut og at man får mer ytelse pr Watt. HD 5770 yter i området rundt HD 4870, GTX 260/GTX 275, men strømforbruket er nesten halvert.

 

Så selv om det kan være greitt å kjøpe 600+ Watt, har man et budsjett er 550 Watt meget bra kompromiss. Personlig har jeg ingen PSU-er på mer enn 620 Watt.

 

Med unntak av Fermi så ser det ut som at strømforbruket kommer til å gå ned.

Personlig anbefaler jeg at man har minst 25% til 40-50% rom å gå på når man kjøper seg en psu og helst en som er effektiv over hele spekteret.

 

Men som du sier, TS har mer enn nok kraft i denne strømforsyningen.

 

Edit : En ting som man sjeldent tenker på er at man får med PSU lavere ytelse jo eldre den er, dette er et fenomen som har gjort at mange eldre tester av psu'er har gitt god karakter på strømforsyninger som etter et par måneder er helt ubrukelige pga forryngelsen i ytelsen.

 

TS : Personlig hadde jeg gått for maks 600W corsairen, styrer unna Chieftec pga dårlige erfaringer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Holder i bøtter og spann. Oppsettet ditt drar ikke mer enn en 200 - 250 Watt på load (spilling), fra stikkontakten. Så til og med HD 5770 i CF klare PSU-en uten antydninger til hikke. Til og med oppsett med HD 5850 eller HD 5870 klarer den.

 

@vonkane:

 

Det er en myte at man trenger så "kraftige" PSU-er for å sikre seg oppgraderingmulighet. For det første finnes det regler i forhold til hvor mye strøm f.eks GPU kan dra. For det andre er det en klar "tendensen" til at "strømbehovet" flater ut og at man får mer ytelse pr Watt. HD 5770 yter i området rundt HD 4870, GTX 260/GTX 275, men strømforbruket er nesten halvert.

 

Så selv om det kan være greitt å kjøpe 600+ Watt, har man et budsjett er 550 Watt meget bra kompromiss. Personlig har jeg ingen PSU-er på mer enn 620 Watt.

 

Kan jo alltid hende at du har rett. Leste bare i en artikkel at ATI 5770 i CF burde ha 600 watt. Mulig jeg og ATI tar feil da...

Lenke til kommentar
Edit : En ting som man sjeldent tenker på er at man får med PSU lavere ytelse jo eldre den er, dette er et fenomen som har gjort at mange eldre tester av psu'er har gitt god karakter på strømforsyninger som etter et par måneder er helt ubrukelige pga forryngelsen i ytelsen.

 

TS : Personlig hadde jeg gått for maks 600W corsairen, styrer unna Chieftec pga dårlige erfaringer.

 

Det er jo derfor jeg bare har "build" by Seasonic PSU-er, Antec, Seasonic, Corsair. Min 7 år gamle Antec på 380 Watt drar fremdeles bra kraftige oppsett.

 

Når TX 650W ikke koster mer enn en 50 - 60 kroner mer enn VX 550 ville jeg heller ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar
Kan jo alltid hende at du har rett. Leste bare i en artikkel at ATI 5770 i CF burde ha 600 watt. Mulig jeg og ATI tar feil da...

 

ATI må gi sine anbefalinger på bakgrunn av at det historisk sett har vært svært mange PSU-er som faktisk er av dårlig kvalitet og gir 600 Watt som peak og ikke tåler 600 Watt konstant. I tillegg må de ta hensyn til at enkelte PSU-er har en oppdeling i rails som er håpløs, samt at de ikke aner noe om resten av oppsettet. i7 975 og et highend X58 hovedkort drar solid med strøm for å si det slik.

 

Personlig gir jeg blanke i hva som står i den type artikler og wha ATI skriver, jeg leser hva skjermkortene reelt trekker av strøm, og HD 5770 trekker litt over 80 Watt på 100 % load (kilde Xbit Labs - testet med Furmark).

 

Anandtech har 371 Watt under load på et oppsett med i7 920, X58 og HD 5770 i CF. Det er fra stikkontakten. Nå bruker de så vidt jeg vet PC Power & Cooling PSU, med effektivitet på rett under 85 %. Det tilsvarer da at PSU leverer 315 Watt ut til komponentene. På en Corsair VX 550W betyr det at PSU belastes knappe 60 %. Med singel HD 5770 vil vi ligge godt under 50 %, og i normal bruk vil neppe PSU belastes mer enn en 20 - 40 %.

 

Det er faktisk heller ikke bare bra å ha for stor PSU relatert til oppsettet. PSU-en har ofte sterkt fallende effektivitet ved lav last.

 

Og så snakker vi om PSU-er her som de av oss som følger med, vet leverer minst det de har stemplet på sida.

 

Men burde jeg ta den på 750? så er jeg på sikre siden?

 

 

EDIT: Er det en sånn som har lite utganger? Det står 2 sata :/

 

Du tar den Corsair TX 650W som du linket til. Det er en meget bra PSU, og når den bare kostet ca 50 kr mer enn VX 550W så er det ikke noe å lure på. Ikke minst fordi TX 650W er laget av Seasonic, mens VX 550W er laget av Channel Wells. TX 650W har 8 stk SATA, det er 2 kabler med 4 kontakter på hver.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...