Gå til innhold

En god/dårlig ide for vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Hva om man tok en slange rett fra vasken, inn i datan og på vannkjøleblokkene til de forskjellige komponentene og så ut i sluken? Man bruker mye vann men det er ikke noe problem hvis man ikke betaler for literen eller har en egen brønn med masse vann eller bor ved siden av en elv! Har aldri prøvd å vannkjøle noe men jeg syns dette var en god ide!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil fungere over korte perioder, men det vil kreve vedlikehold. Vanlig springvann vil gjøre at det oppstår alger og slikt i systemet. Korrosjon kan jeg lite om..

 

Hvorfor oppstår det ikke korrosjon i f.eks varmtvannstanken i huset da? Eller gjør det det?

 

Er insiden av varmtvannstanker i kobber? Det tviler jeg på, da det ville ledet varme bort fra tanken. Men som sagt, jeg vet ikke.

 

Dersom du bruker blokker med sink og radiatorer i aluminium, så vil du ikke få problemer med korrosjon.

Lenke til kommentar

Tanken har streifet meg også. Det hadde vært sinnsykt bra effekt på kjølinga hvertfall. Men problemene med det er jo mange. Du ville etter all sansynlighet trenge en tank ved siden av, i tillegg til en pumpe. Hvis ikke ville systemet fylles med mye luft.

 

Har man ikke det vil det bli altfor høyt trykk også. Og vedlikholdsjobben hadde vært et helv..

Lenke til kommentar
Det er en svært dårlig ide. Linken under forklarer hvorfor.

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrosjon

Da lurer jeg lurer virkelig da på hvorfor ikke alle rørene i huset korroderer - de er nemlig laget av kobber. Det vil ikke oppstå korrosjon av å bruke springvann som renner ned i vasken, altså ikke gjenbruk.

 

Alger er veldig lite sansynlig, og grunnen er at vannet hele tiden byttes ut, samt at temperaturen er så lav at lager ikke vokser særlig raskt.

 

Det som derimot VIL oppstå er kondens. Om vinteren vil det ikke være noe problem, men en varm sommerdag vil det bli en veldig stort problem.

 

.. og btw. angående varmtvannstanker, så ja, det er nok kobber der. Varmtvannstanker er bygd opp slik at det ligger vann i tanken, og vannet fra inntaket ledes i en spiral igjennom tanken og ut i utløpet slik at vannet i tanken er ikke det som kommer ut i springen, det bare fungerer som en buffer av varme. Rørene som går igjennom tanken er mest sansynlig laget av kobber av naturlige grunner, altså varmeoverføring og at alt annet av rør som kobles til tanken er laget av kobber.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det skjer i alle slanger, koblinger, osv. Det er ikke vannet i seg selv som skaper kondens, men det er at alt som kjøles ned av vannet også kjøler ned lufta rundt blokka,slangen,koblingen,osv. Det skaper en liten mengde iskald luft rundt alt som er nedkjølt. Luft har den egenskapen at jo varmere den er, jo større mengde vann, i volum, kan den holde på uten at det kondenserer til vanndråper. Det som skjer på varme sommerdager er at temperaturen i lufta er høy, og vann fordamper fra overalt rundt om kring (innsjøer, havet, osv.) og dette vannet blir fraktet med lufta. Det som da skjer når denne lufta kjøles ned mye er at vannkapasiteten reduseres, og når lufta er så nedkjølt at den ikke klarer å holde på den mengden vann som var i lufta før den ble nedkjølt, så kondenserer dette til små vanndråper.

 

Det som er et intressant faktum er at vanninnholdet i lufta er høyere nært havet eller en innsjø, så kondensproblemer er mye større dersom man bor på kysten enn om man bor langt inne på landet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Da lurer jeg lurer virkelig da på hvorfor ikke alle rørene i huset korroderer - de er nemlig laget av kobber. Det vil ikke oppstå korrosjon av å bruke springvann som renner ned i vasken, altså ikke gjenbruk.

 

Alger er veldig lite sansynlig, og grunnen er at vannet hele tiden byttes ut, samt at temperaturen er så lav at lager ikke vokser særlig raskt.

 

Det som derimot VIL oppstå er kondens. Om vinteren vil det ikke være noe problem, men en varm sommerdag vil det bli en veldig stort problem.

 

.. og btw. angående varmtvannstanker, så ja, det er nok kobber der. Varmtvannstanker er bygd opp slik at det ligger vann i tanken, og vannet fra inntaket ledes i en spiral igjennom tanken og ut i utløpet slik at vannet i tanken er ikke det som kommer ut i springen, det bare fungerer som en buffer av varme. Rørene som går igjennom tanken er mest sansynlig laget av kobber av naturlige grunner, altså varmeoverføring og at alt annet av rør som kobles til tanken er laget av kobber.

1. Rørene i eldre hus korroderer ja, Moderne kobberrør holder ikke lenger enn ca 40 år, så må de byttes. I nye hus legges det plastrør, De skal forhåpentligvis holde lenger men teknologien er såpass ny at ingen slike hus er blitt særlig gamle ennå. Det er også slik at det korroderer fortere ved moderat varme. derfor er det et større problem i pcer.

 

2. Riktig, alger kan ikke oppstå fordi vannet byttes ut kontinuerlig.

 

3. Kondens kan nok bli et problem ja...

 

4. Her er det jammen mye fantasi ute å går... En Varmtvannsbereder (som jeg antar vi snakker om) er laget av rustfritt stål, og er omgitt av isolasjon (glava) og kledd med blikkplater. Innløpet i tanken er enten plassert nede på siden av berederen eller på toppen. Hvis det er plassert på toppen går det et rør innvendig og helt ned til bunnen. Dette er for at det kalde vannet skal komme inn i bunn mens det vil fortsette å komme varmt vann ut utløpet som ALLTID vil stå på toppen. (varme stiger opp derfor blandes ikke varmt og kalt vann).

 

Jeg har jobbet som rørlegger og reparert og modifisert noen beredere så dette kan jeg.

Lenke til kommentar

Hva med denne ideen?

 

Du skaffer deg 1 stykk bil/lastebil radiator (passer på at materialet matcher blokkene i i pc'en)

 

Du graver så radiatoren ned, dypt nok til at du unslipper evt tele om vinteren og solvarme om sommeren. 1 meter?

 

Rør kan jo trekkes inn i ventilasjonen i et vindu.

 

Hvor mye varme tror dere en slik løsning kan kvitte seg med passivt?

 

Når jeg tenker etter så er kanskje ett nett av nedgravde alu eller kobber rør bedre, litt som en jordbasert varmepumpe?

 

Det var dagens galskap fra meg

Endret av Hindmost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...