Gå til innhold

[Løst]Nytt HK evt HK & CPU + PSU til under 4000?


Anbefalte innlegg

Hei og hå

 

 

Da skjedde det endelig at mitt gamle msi p35 neo socket 775 tok kveld..

skulle egentlig bare bytta hovedkort, men hvorfor ikke oppgradere litt i samme slengen? siden jeg ikke har fulgt med på markedet på år og dag, så hadde det vært skikkelig fint med en hjelpende hånd fra dere erfarne og kloke forumbrukere.

 

Jeg trenger mao hovedkort som sagt, og siden jeg hører det har begynt å komme funky lyder fra min Mist 500w PSU som var top notch engang i tiden, så stoler jeg ikke så mye på den lengre. den har served its purpose, og bør kanskje byttes. trenger dermed også PSU.

 

Kunne jo selvfølgelig bare bestilt meg et random hovedkort og psu, men så var det den oppgraderinga.. legger jo merke til at Core i5 er masse ytelse for pengene nå, men prisklassen jeg er ute etter er type "mest mulig ytelse for minst mulig penger".

Det som står i maskinen min nå for tiden er:

 

Msi P35 Neo socket 775 (RIP..)

Intel core 2 duo E6300

ATI Radeon 4770 Pci ex.

2x2GB Corsair XMS2 800MHz 6400 dual channel brikker.

Mist 500w Psu (ligger for døden)

3x sata 2 hdd'er.

IDE dvd brenner.

 

Jeg kunne tenkt meg å prøve en AMD igjen, siden jeg ikke har hatt noe annet enn Intel i maskinen min siden xp2600+ og jeg har det for meg at AMD er bra prismessig. klarer noen å komme opp med et intel oppsett som er merkbart bedre til samme pris så er jeg selvfølgelig interessert i det også :)

 

samtidig hadde det vært absolutt økonomisk praktisk å kunne gjenbrukt minnebrikkene mine en stund til, hvis dette hadde vært mulig.

 

Jeg er også veldig glad i å spille, men det plager meg absolutt ikke å ikke spille med alle detaljer på fullt, dog jeg vil klare 1680x1050 uten for mye fps lag.

det går stort sett i WOW for tiden, så hadde vært greit om utstyret holder til cataclysm. helst vil jeg ha bedre ytelse enn jeg hadde før.

Overklokking er ikke et issue. men fins det noe som er hysterisk bra til overklokking til samme pris, så må det jo vurderes.

 

Dermed for å summere det opp:

AMD hovedkort som om mulig støtter DDR2

AMD Cpu helst AM3, men går dette overens med ddr2?

PSU som holder dette igang på en vettug måte.

Bedre ytelse enn det gamle helst :D

om mulig så vil jeg gjerne ha noen s-ata2 porter til overs.

 

Budsjett 3-4000 inkl frakt. helst mindre, men må man så må man.

 

Tusen takk for svar på forhånd, hadde vært supert å fått bestilt i kveld. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm.. okei, så AM3 cpu passer på AM2 hovedkort ja? er det noe større ytelsestap vi snakker om her? bruker lett noen hundre på noen brukbare minnebrikker om det øker ytelsen veldig mye.

takk for svar :)

Det er nok ikke store, merkbare ytelsesforskjeller (en vil selvsagt kunne måle forskjeller i Benchmark programmer). Dessuten er de fleste AM2+ kortene en del billigere enn AM3 kort. Jeg ville ha holdt meg til det minnet du allerede har og brukt pengene du sparer på andre oppgraderinger feks. en raskere CPU, mer disk. Ut fra den første posten din er det visst en god del du må bytte, og pengene flyr fort...........

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Ok, skal ta dette med i vurderingen når den eventuelt kommer. har du lyst å driste deg inn på å komme med noen eksempler? siden dette er det jeg opprinnellig bad om hjelp til :)

disk har jeg så det holder enda, 2tb til sammen.

Jeg er ikke noen spilleguru, det eneste jeg har er kabal og Minesweeper og de er vel ikke særlig i forhold til det du spiller.

Jeg handler dessuten alt direkte fra distibutør, hvor du må ha konto for å handle.

Kan forsøke å sett opp en liste i løpet av helgen og labe en handlekurv på Prisguide.

Det du trenger er: PSU, CPU, HK og evt. et grafikkort. Resten har du allerede.

 

Tok en kjapp titt hos en distributør, du får ikke opp prisene, krever pålogging.

Har ikke lagt til grafikkort da det du har er kurant. Du kan sikkert få de samme eller tilsvarende komponenter billigere ved å søke på Prisguide.no, men jeg har handlet hos Hattelco i 10 år og de har veldig bra support og det er viktigere enn å spare noen få kroner.

 

HK: http://www.hattelco.no/ps.asp?it=163787

CPU: http://www.hattelco.no/ps.asp?it=174527

PSU: http://www.hattelco.no/ps.asp?it=159672

 

Total pris eks frakt, inkl mva: 2,651.68

Endret av Ned Flanders
Lenke til kommentar

grafikkort har jeg jo, duger foreløpig greit i forhold til hvor mye jeg kan bruke på dette ;)

 

hadde vært skikkelig flott om du kunne satt opp en liste, skal prøve å sette meg litt inn i dette selv.. sikkert bra å vite det til senere.

 

om noen andre føler for å prøve seg, så er det fritt fram :)

 

EDIT:

 

skal sjekke tipsene du har gitt meg, tusen takk så langt :)

Endret av Rocket
Lenke til kommentar

Tja, dette burde holde en god stund. Nå var hovedkortet dyrerer enn jeg ønsket, men det er DDR2 800 mhz du har, og det er fortsatt brukbart minne. Dumt å kaste dette, vil koste rundt kr 900 for DDR3 minne. Skjermkortet ditt radeon 4770 er et utmerket skjermkort i sin prisklasse.

 

Så jeg mener dette skulle være en god oppgradering utfra hva du har, dette vil gi deg grafikkytelse litt over 4890 / gtx 275. Nå la jeg overkill på cpu, slike at den skal holde ved neste oppgradering.

 

1 stk radeon 4770 til for å kjøre crossfire med det kortet du har

Gigabyte 790x med 8x8 pci for cf og DDR2

Corsiar 650w, dette er litt overkill fra hva du trenger, men var bare ca 100 kr mer enn 550w

AMD PHII x4 965 125 w, dette er egentlig litt overkill, men vi er under kr 4000,-, og greit å ha med seg til neste oppgradering.

 

Totalt inkludert frakt kr 3925,-

 

Ønsker du bare en cpu som kan drive 2x4770 er Denne grei nok.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

hehe, jeg vil egentlig like å se en inteloppgradering til kr 4000,- som matcher det der, det må i såfall være socket 775 med et cf klart hk. Men core2 serien er faktisk dårligere en phenomII, dette fordi den iflg Anandtech har merkbart flere framedrops. Med socket 1156 må du også ha minne, altså 900-1000 kr mer.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...