Gå til innhold

Linux Fildelingsserver, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har fått tak i en eldre maskin som jeg har oppgradert litt, så tenkte jeg: Hvorfor ikke sette opp en fildelingsserver?

Første valget falt på Linux rett å slett fordi det er gratis og skal være lit ressurskrevende. Men da kommer problemet, jeg kan så og si ingenting i Linux. Det nærmeste jeg har vært Linux er når jeg innstalerte en Ubuntu versjon på mmin PC for å utforske litt, dette virket veldig spennende.

Så spørsmålet er rett og slett, er det vanskelig å sette opp en linux server som mainly skal brukes til fildeling? Kanskje sette opp bruker kontoer så en må ha tilgang og har muligheter for å laste opp diverse til denne serveren?

Har noen en lett foståelig guide jeg kunne fulgt? :)

(Noen mulighet for å kunne streame fra serveren? Må kunne slås av og på)

 

Mvh

Aassveen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil anbefale at du tester ut Ubuntu og ser på Dels gode howto for oppsett av en Ubuntu server: clicky the handy link

I løpet av de to første sidene får du en kjapp innføring i Ubuntu linux samt hjelp for oppsett av Samba for fildeling mot en windows PC.

Hmm... Jeg som ser feil eller er dette setup til en regular Ubuntu maskin? Jeg er altså ikke ute etter noe grafisk grensesnitt, minst mulig som yter best mulig :) Men, som nevnt tidligere så har jeg ingen erfaring med Linux bortsett fra min lille Ubuntu utskjeielse :)

Lenke til kommentar
Tja, guiden baserer seg vel på en standard (K)Ubuntu installasjon, men jeg ser ingen grunn til at du ikke kan foreta en server install (som altså ikke vil installere alt det grafiske "skrapet" =), og så bruke guiden som ... en guide ... for å sette opp Samba på maskina.

Hmm.. Så du sier det er samme setup for en server som det ligger i den forklaringen? Og hva gjør samba?

Lenke til kommentar
Hmm.. Så du sier det er samme setup for en server som det ligger i den forklaringen?
More or less ja.

Nå har ikke jeg lest grundig gjennom den guiden, men jeg kan ikke se at Del har basert den på å bruke GUI-verktøy eksklusivt.

Må bare huske at når det står f.eks. "gksu gedit /etc/samba/smb.conf" så er det grafiske kommandoer (første ord gir admin rettigheter og andre starter en editor). I kommando linja må en bytte ut gksu med sudo og gedit med f.eks. vim eller emacs eller nano.

 

Og hva gjør samba?
(...) hjelp for oppsett av Samba for fildeling mot en windows PC.
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Sokkalf™, slik jeg ser det er Ubuntu Server omtrent det samme som Debian server men med nyere pakkerevisjoner og hurtigere versjonsoppdatering. Som for min del er to store fordeler, å være stuck med seks måneder gamle pakker og måtte legge til custom repos, debs eller kompilere selv er lite kjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...