Gå til innhold

Innspill på rusten klokkers nytt innkjøp


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Rusten klokker på utkikk etter ny maskin. Hadde vært knall med litt input på følgende oppsett.

 

3 kjappe:

 

1. Jeg har hørt folk har klart å klokke opp til stabil 50 grader maks load ved 4 GHz på i7-en med denne vifta, og lurte vel egentlig på om det vil være mulig med denne hovedkort-/minne-kombinasjonen.

 

2. Vil 1600 MHz minnehastighet stock være nok for 4 GHz, eller må minnebrikkene overklokkes (til hva)?

 

3. Har ikke sett på markedet på en stund, så valgte et grafikkort som virket fornuftig i forhold til andre og mtp. pris, men kom gjerne med kommentarer på det og! F. eks. er det gunstig å betale mer for dobbelt så mye videominne når jeg benytter 1600 by 1200 oppløsning? :)

 

Liste:

- Antec 900.

- Liste.

 

Målet er stabil 4 GHz 24/7 klokk til spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Ci7 overklokket til 4Ghz vil ligge langt over 50c med den kjøleren. 70-80c er nok nærmere sannheten med HT aktivert og last på alle "8" kjernene.

 

Om du skal ha en maskin til spilling burde du droppe s1366 og heller ta en titt på s1156. De pengene du sparer legger du i et raskere skjermkort, feks et HD 5870.

 

RAM du har satt opp passer uansett ikke spesielt godt til s1366 siden den foretrekker 3 og 3 brikker, og ikke 2 og 2 som på dual-channel.

 

I oppsettet ditt blir HK, CPU og RAM over 7000,- kr. Om du velger s1156 vil du få en raskere maskin til ca. 2000,- mindre. Det er 2000,- ekstra å legge i skjermkort, og når du først skal ha Core i7 er det viktig at det er litt fart i skjermkortet.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=508082

1.650,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492768

2.275,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491275

1.199,-

 

Med disse komponentene får du faktisk en raskere PC, og du kan legge til et HD 5870 uten at det blir noe dyrere totalt sett.

Alt i alt får du en mye raskere spillmaskin. At det bare er 4GB RAM og ikke 8 spiller ingen rolle med mindre du skal kjøre VMware ol.

 

EDIT: Selv om du bare skal kjøre 1600x1200 (ikke 1680x1050?) vil et GTX275 uten tvil være en flaskehals. Selv HD 5870 må brette opp armene på en del spill når man skrur på litt eye-candy.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar! :)

 

Har vel egentlig vært en nVIDIA-person, men uten å være en nVIDIA-zealot og når jeg ser på ATi-kortene, ser de jo raskere ut på klokkehastighet. :)

 

Har 4 GB på min 3 år gamle maskin nå, så alt under 6 GB må jeg nok avskrive som uaktuelt som oppgradering, hehe. :p Hva med disse (mtp. 3 og 3 brikker + mer minne)? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347

 

Hva vil egentlig forskjellen være for meg mellom s1156 og s1366? Hvorfor er s1156 bedre til spill, vil den være like bra som s1366 til klokking?

 

Hva vil forskjellen på i7-860 og i7-920 være annet enn forskjellen i kjernehastighet? Om du foreslår 860 over 920 pga. høyere frekvens, så spiller det liten rolle siden jeg tenkte å klokke opp 920-en uansett.

 

Ble overrasket over prisforskjellen om maskinen i tillegg blir raskere, men det får meg naturligvis også til å bli skeptisk. Være så snill å utdype? :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for utfyllende svar! :)

 

Har vel egentlig vært en nVIDIA-person, men uten å være en nVIDIA-zealot og når jeg ser på ATi-kortene, ser de jo raskere ut på klokkehastighet. :)

 

Klokkehastighet har svært lite med reél ytelse å gjøre. nVidia og AMD har to vidt forskjellige arkitekturer, så klokkefrekvens må man holde utenfor når man velger kort.

AMD har for tiden det raskeste kortet, men så fort nVidia får løst problemene de har med produksjonen av sitt nye flaggskip vil det raskt kunne endre seg.

De siste jeg fikk med meg var det fortsatt vil gå noen mnd før vi ser noe i butikkene.

 

Har 4 GB på min 3 år gamle maskin nå, så alt under 6 GB må jeg nok avskrive som uaktuelt som oppgradering, hehe. :p Hva med disse (mtp. 3 og 3 brikker + mer minne)? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347

 

Jeg kan godt skjønne at det føles kjedelig å sitte med samme mengde RAM etter en oppgradering, men mitt råd er at du prøver med 4/6 først. Om det ikke holder kjøper du bare et par ekstra brikker. Du kan jo følge litt med i task manager. Jeg har vanskelig for å tro at du bruker noe i nærheten av 4GB om du kun spiller og surfer.

Brikkene du linker til er perfekte for Core i7 på s1366, men du kan like gjerne velge noen som er rimeligere. Å kjøpe dyr RAM til Core i7 er bare tull, for gevinsten kontra rimelige brikker lar seg nesten ikke måle. Med 3 minnekanaler har man båndbredde nok i bøtter og spann.

 

 

Hva vil egentlig forskjellen være for meg mellom s1156 og s1366? Hvorfor er s1156 bedre til spill, vil den være like bra som s1366 til klokking?

 

Hva vil forskjellen på i7-860 og i7-920 være annet enn forskjellen i kjernehastighet? Om du foreslår 860 over 920 pga. høyere frekvens, så spiller det liten rolle siden jeg tenkte å klokke opp 920-en uansett.

 

Forskjellen ligger hovedsaklig i det at s1366 er rettet mot arbeidstasjoner og de som ønsker å kjøre 3-4 skjermkort i SLI/CFX.

Prosessorene på s1156 er av litt nyere dato, og Turbo-funksjonen klokker prosessoren høyere ved belastning en hva som er tilfellet på s1366. Om du uansett skal overklokke så spiller det ikke all verdens rolle.

 

Ble overrasket over prisforskjellen om maskinen i tillegg blir raskere, men det får meg naturligvis også til å bli skeptisk. Være så snill å utdype? :)

 

Du er ikke alene om å være overasket. Jeg skjønner ikke bæret av hva Intel driver med. Forskjellene mellom 1156 og 1366 er så små, at man kan begynne å tvile på om Intel faktisk ønsker å selge s1366.

 

Saken blir nok litt anderledes når 6-kjerners varianten lanseres, men det ser fortsatt ut til at s1366 blir for de som ønsker det aller aller råeste, koste hva det koste vil.

 

Om du ønsker å ha det råeste og ha muligheten til å kjøre 3-4 kort i SLI/CFX og eller investere i en 6-kjerner når det kommer så går du for s1366. Men sørg ihvertfall for å kjøpe deg et skjermkort som står i stil. En uklokket Core2Duo med HD 5870 pryler Ci7 med GTX275 i spill.

Lenke til kommentar
Du er ikke alene om å være overasket. Jeg skjønner ikke bæret av hva Intel driver med. Forskjellene mellom 1156 og 1366 er så små, at man kan begynne å tvile på om Intel faktisk ønsker å selge 1156.

Fikset den for deg ;)

 

Jeg ville gått for 1156 hvis du klarer deg med en i3 eller i5 cpu. Trenger du i7 eller mer ville jeg kjøpt 1366.

 

Forslag 1156:

Gigabyte UD3 960kr

i3 530 995kr

Corsair 4GB DDR3 1199

5870 3050kr

 

Forslag 1366:

Gigabyte UD5 1995 kr

i7 920 2295kr

Corsair 6GB 1799kr

5850 2150kr

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Takk for innspill. Var akkurat det hadde hadde håpet på! :D

 

Hva er forskjellen på minnebrikkene du postet, OldMan, og de jeg foreslo? :)

Ikke annet enn at jeg satte opp 4GB sett, mens du hadde 8GB.

 

Ellers er det som formann sier lite vits i å bruke for mye penger på dyr ram til disse plattformene, det er nok av dividers etc til att 1600MHz ram holder lenge.

Lenke til kommentar

Byttet faktisk anbefaling på 1366 ram til lavere brikker uten ekstra kjølefinner. Dette fordi det da er enklere å kjøre med 12GB (6 brikker) og store kjølere. Høyere ram brikker kommer ofte i konflikt med store luftkjølere på endel X58 hk.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å gå for ett 6 eller 12gb sett med ram, 4x2gb brikker passer dårlig på X58 hk med trippel channel. Det er mulig å bruke 4 brikker, men anbefales ikke.

 

Har du tid til å vente så kommer snart X58A UD5 med USB3 og Sata 6GB, samme som på UD7 men litt rimligere. Trenger du ikke dette er UD5 ett veldig godt kort.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Anbefaler deg å gå for ett 6 eller 12gb sett med ram, 4x2gb brikker passer dårlig på X58 hk med trippel channel. Det er mulig å bruke 4 brikker, men anbefales ikke.

 

Har du tid til å vente så kommer snart X58A UD5 med USB3 og Sata 6GB, samme som på UD7 men litt rimligere. Trenger du ikke dette er UD5 ett veldig godt kort.

Ja, satte opp Corsair 3x 2 GB på nye liste siden dere foreslo det. :)

Lenke til kommentar
Du er ikke alene om å være overasket. Jeg skjønner ikke bæret av hva Intel driver med. Forskjellene mellom 1156 og 1366 er så små, at man kan begynne å tvile på om Intel faktisk ønsker å selge 1156.

Fikset den for deg ;)

 

Nja, jeg mente det jeg skrev. Ytelsen på s1156 legger seg ofte så tett oppunder s1366 at jeg ikke ser noen grunn til å kjøpe s1366. Om man kun skal spille og ikke overklokke så yter flere av Core i5 bedre en Core i7 920 og 950 pga. Turbo. At den har bedre strømsparing skader heller ikke.

 

Jeg kunne aldri funnet på å kjøpe s1366 i dag med mindre planen var Core i7 975 og 3-4veis SLI/CFX.

En maskin med i7 860 yter så vidt jeg har skjønt bedre en i7 920 i alle programmer. Når den i tillegg er billigere kan man begynne å lure på om Intel er intereressert i å selge 920.

 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg kan ikke se noen som helst grunn til å kjøpe i7-920. Varmere, dårligere ytelse og stivere pris.

Det blir litt som å kjøpe Prescott fremfor A64 :)

Lenke til kommentar

Hvis man skal klokke, så vil 920 yte bedre enn 860, og den lille forskjellen i strømforbruket på ett 1156 hk kontra ett 1366 hk er ikke mye. 1366 har i tillegg full 16+16 sli/cf og enda flere pcie til overs.

 

Jeg syntes 1156 er en fin plattform, men da aller helst med en i3 eller i5 cpu.

Lenke til kommentar
Hvis man skal klokke, så vil 920 yte bedre enn 860, og den lille forskjellen i strømforbruket på ett 1156 hk kontra ett 1366 hk er ikke mye. 1366 har i tillegg full 16+16 sli/cf og enda flere pcie til overs.

 

Jeg syntes 1156 er en fin plattform, men da aller helst med en i3 eller i5 cpu.

 

 

Hvor mye bedre vil den yte om begge klokkes til 4Ghz? De to prosessorene er skrekkelig like, så det er vel knapt nok målbart?

 

SLI er ikke noe problem selv om kortene må kjøre 8x. Techpowerup testet dette, og med PCIe 2.0 var det båndbredde nok til at selv HD 5870 fikk puste fritt.

 

--------------------

 

EDIT: De to diskene du har satt opp kan med fordel byttes ut med 2stk Intel X25-M 80GB. Jeg regner med at du skal bruke dem som OS-disker, og da er det viktigere at de er raske til å lese/skrive småfiler en store filer. Det som blir oppgitt er sekvensiell ytelse, og det hjelper lite at en disk kan overføre 200MB/s når man kopierer filmer, om den kneler på småfiler.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Hvor mye bedre vil den yte om begge klokkes til 4Ghz? De to prosessorene er skrekkelig like, så det er vel knapt nok målbart?

 

SLI er ikke noe problem selv om kortene må kjøre 8x. Techpowerup testet dette, og med PCIe 2.0 var det båndbredde nok til at selv HD 5870 fikk puste fritt.

 

Det er ikke så veldig stor forskjell, men den er der, akkurat som det er litt ved sli/cf. Hvis man skal ha i7 så koster cpu og ram det samme, da er det bare hk som skiller på pris. For meg betyr de kronene jeg sparer på ett 1156 hk for lite til å velge den plattformen med en så dyr cpu.

 

Så hvidt jeg har fått med meg har også 1156 solgt relativt dårlig etter lansering, noe jeg tror skyldes att plattformen passer bedre med rimligere cpu'er som nå er lansert (i3/i5).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...