Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stor gåte og problem på min VW Passat 98


DE1

Anbefalte innlegg

Ja, ved 4-5 minus skal det ikke tappes. For å være flisespikker mot meg selv, batteriet tappes vel ikke, men spenningen i batteriet synker pga en reaksjon forårsaket av kulde :p
Ja, nei.. Men det er helt klart at kulde / fuktighet har en innvirkning - siden dette problemet ikke fantes i sommer i noen grad. :dontgetit:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Ta ei prøvelampe med deg ut og åpne panseret. Ha nøkklene dine i lomma og lukk dørene på bilen. Skru av den ene batteripolen, sett så prøvelampen mellom batteripolen og batteripolskoen. Hvis lampa lyser da HAR du kryp strøm. På noen biler må du koble lampa før du tar demonterer på batteripolen. Når/hvis lampa di lyser kan du ta ut 1 og 1 sikring, når lampa slukkest har du funnet hvilken krets som stjeler strøm. Men på passat er vel sikringsboksen på siden av dashbordet så da må du ha døra oppe, husk nå da å slå av takbelysninga. Fort jort å finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte til Røros i vinter....parkert for natta og følte jeg meg trygg pga medlemskapet i Falck. Dagen etter med en temperatur på -32 startet bilen ved første forsøk. Det uten motorvarmer.

Batteriet er et ett år gammel Sønnak Superline som lades en gang i måneden.

Samme bilen sto parkert ute i 5 dager i jula og den startet med en gang.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Er det veldig fuktig i gulvet på førersiden , foran og langs siden av førersete. Ofte et problem med ledninger i gulvet, kan være en kortslutning i ledninger, men da pleier en del av bilens komfortfunksjoner å slutte og fungere.

 

På Passat av den typen så er det ikke ukjent at dørlåser kan trekke strøm, men jeg ville anbefalt deg å fått avlest bilens "feillager" med diagnoseutstyr. Hvis du har noen ettermonterte elektriske forbrukere, så er dette også noe å sjekke.

Lenke til kommentar
Er det veldig fuktig i gulvet på førersiden , foran og langs siden av førersete. Ofte et problem med ledninger i gulvet, kan være en kortslutning i ledninger, men da pleier en del av bilens komfortfunksjoner å slutte og fungere.

 

På Passat av den typen så er det ikke ukjent at dørlåser kan trekke strøm, men jeg ville anbefalt deg å fått avlest bilens "feillager" med diagnoseutstyr. Hvis du har noen ettermonterte elektriske forbrukere, så er dette også noe å sjekke.

Interessant problemstilling. Har ikke rukket å se gjennom de siste svarene enda, skal gjøre det i morgen.

 

Men varme i setet på førersiden har sluttet å fungere, låsene på fører og passasjerside fungerer ikke.. hm..

Lenke til kommentar

duppsko: at dørlåsene trakk strøm på de bilene visste jeg ikke, kjekt å vite ;) men skal du starte å nappe ut sikkringer med dør åpen lukk låsekassen hverfall og, slå av og steng alt du kan ;) og siden du har fler ting som ikke fungerer er det nok en fellesnevner der om du får tak i et strømskjema, kanskje en type felles koblingspunkt som har irret e.l. uten at jeg har så mye innblikk i vw, har ikke dette vært et lite problem på de???

Lenke til kommentar

Det som er et problem på de bilene, er at ledningene under gulvteppe blir fuktig. For deretter å begynne og irre, og bli ødelagt. Siden ingen av vindusheisen hans fungerer så ville jeg sjekket dette først. Om det er årsaken til at bilen tapper seg for strøm vet jeg ikke, men mye mulig årsaken til funksjonsproblemer ved vindusheiser.

Lenke til kommentar

egentlig ikke rart.. for om vinteren drar man med seg mye unødvendig snø inn i bilen.. som smelter.. lite vann/fukt/snø/ etc man kan få dratt meg seg inn om sommeren:)

 

Men siden du skrev av vindusheiser, dørlås og varmesete ikke fungerer skal du ikke se vekk ifra at irr kan være en årask til dette. Men om det er direkte årsaken til din utlading er ikke godt å si. Gjør som foreslått tidligere, sett imellom et ampermeter evt bruk en ampertang, steng/slå av alt, og napp sikkringer til du finner kretsen. da er det enklere å finne ut eksakt hva som er galt.

Lenke til kommentar
egentlig ikke rart.. for om vinteren drar man med seg mye unødvendig snø inn i bilen.. som smelter.. lite vann/fukt/snø/ etc man kan få dratt meg seg inn om sommeren:)

 

Men siden du skrev av vindusheiser, dørlås og varmesete ikke fungerer skal du ikke se vekk ifra at irr kan være en årask til dette. Men om det er direkte årsaken til din utlading er ikke godt å si. Gjør som foreslått tidligere, sett imellom et ampermeter evt bruk en ampertang, steng/slå av alt, og napp sikkringer til du finner kretsen. da er det enklere å finne ut eksakt hva som er galt.

Som sagt, elektronikken i vindusheisene fungerer. Grunnen til at låsene har gått er nok låsen sin skyld - siden den aldri stopper, kan vri og vri i sirkler uten at den stopper.

 

Veit at jeg har et amperemeter hjemme, er det bare å nappe av +polen og sette den mellom? åssen verdier skal jeg da få opp?

Lenke til kommentar
egentlig ikke rart.. for om vinteren drar man med seg mye unødvendig snø inn i bilen.. som smelter.. lite vann/fukt/snø/ etc man kan få dratt meg seg inn om sommeren:)

 

Men siden du skrev av vindusheiser, dørlås og varmesete ikke fungerer skal du ikke se vekk ifra at irr kan være en årask til dette. Men om det er direkte årsaken til din utlading er ikke godt å si. Gjør som foreslått tidligere, sett imellom et ampermeter evt bruk en ampertang, steng/slå av alt, og napp sikkringer til du finner kretsen. da er det enklere å finne ut eksakt hva som er galt.

Som sagt, elektronikken i vindusheisene fungerer. Grunnen til at låsene har gått er nok låsen sin skyld - siden den aldri stopper, kan vri og vri i sirkler uten at den stopper.

 

Veit at jeg har et amperemeter hjemme, er det bare å nappe av +polen og sette den mellom? åssen verdier skal jeg da få opp?

 

Hvis du ikke har krypstrøm, skal du ha 0 ampere. Hvis det er mer, er det noe som trekker strøm. OBS: noen biler har lys under panseret, sjekk at det ikke står på (om du har det da).

Lenke til kommentar

Aha, okei.

Da er det morgendagens prosjekt.

 

Hvis f.eks setevarmen trekker strøm så vil da amperemeteret vise at jeg har høyere enn 0,05 A?

Og når jeg da tar ut sikringen for dette så vil da verdien vise rundt 0,05 A igjen?

 

Hm.. kan bli et spennende prosjekt :p

Og nei, har (dessverre) ikke lys under panseret, der er det bekmørkt når jeg trenger lys : )

Lenke til kommentar

Fordi at sikringene sitter på V.S av dashbordet, så førerdøren må da være åpen for at det skal være mulig å ta de ut (uten en del demontering ihvertfall). Da er det viktig for at målingen av strømtappingen skal være reel, så må bilen gå i dvale, så da må den få signal om at alle dørene er lukket. Og i dørlåsen så sitter det en mikrobryter som sier ifra til komfortstyreenheten om at døren er lukket, når låsen er igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...