Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Samboer" doper og er generelt på kjøret.. hva gjør jeg


Gjest Smått-Frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest Smått-Frustrert

Hei.... Skal nå legge ut en kort historie om kompisen jeg bor sammen med for å få noen tips om hva dere mener jeg burde gjøre.

 

Jeg bor for tiden i en leilighet sammen med en kompis, som faren hans leier ut til oss rimelig billig.... Jeg valgte å flytte sammen med han pga jeg har kjent han lenge (jeg er gutt selv) og jeg anså oss for å være gode kompiser. Han hadde samme intereser som meg, og vi gikk greit overens fra før av. Så ettersom mitt familieforhold hjemme, både til stemor og far ikke var helt hundre, flyttet jeg hit. Etter hvert som tiden gikk skeiet han mer og mer ut. Begynte forsove seg til jobb pga han satt oppe på diverse chattesider og spilte spill og drakk. Etter hvert forfalt hygienen (les: dussjer ikke eller pusser tenner på ukes tid, ei heller skifter klær, og leiligheten ser ut som en svinesti.) Jeg jobber ganske mye så er ganske ofte borte, og det er da det er verst. Dersom jeg ikke rydder her, ser det helt jævlig ut fort, og jeg har prøvd ALT! Hjelpe han, prate med han, men ingenting funker. han blir bare sur og grinete og vi har faktisk hatt en ganske blodig slosskamp. Har snakket med faren hans om dette om generelle oppførselen hans og hans dårlig egnelse for å bo alene, og faren vet ikke hva han skal gjøre. Han har også prøvd å prate med sønnen og det endte med at sønnen skreik faren opp og ned og i vinkler. I all denne tid har sønnen røyket mye hasj, dog startet det med et par trekk i helgene (ikke jeg) og det er greit, men nå hare tatt hjelt av. Det skjer i uke dagene, generelt ofte. Folk er her til langt på natt og party party, null respekt for at jeg skal på jobb klokka 6 dagen etter.

 

Det er godt mulig jeg klager mye, men dette har gått til det ekstreme. Jeg vurderer og flytte (har annet sted på hånden) og bare fortelle faren alt hva sønnen driver med om dagen. Har ikke sagt så mye om hasjinga og drikkinga til faren fordi jeg ikke ville være "dårlig kompis", men nå harn skeia for langt ut....

 

 

Hva mener dere jeg burde gjøre?

 

Dersom noe er uklart så spør.. jeg skriver dette mens jeg er ganske frustrert...

 

Tingen er at hvis jeg flytter så blir leiligheten så og si ubeboelig.. mtp at alle ting er mine, sofa, tv, data, glass og bestikk og tallerkener, alle kjeler, vaskemaskin, kjøleskap.. alt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det har jeg allerde prøvd.. det virka ikke som han brydde seg så mye.. eller trodde på meg.. dog gjør det om nødvendig.. og nå er det på grensa.. pakker på en time også er jeg ute...

Lenke til kommentar

Mitt første inntrykk av dette er at han virker ikke som mye til venn - hvert fall ikke den typen som er noe å samle på. Om det ikke fungerer å snakke med han om det er det ganske kjørt.

 

Har du snakket med han å sagt at om han ikke skjerper seg tar du tinga dine å drar? Hva er hans respons til dette? Ler han av deg å kaller deg en feig idiot eller forstår han alvoret i det?

 

Kan virke som om han er den "dominerende" personen i huset - og å gi etter vil bare styrke egoet hans. Det verste du kan gjøre er å bare finne deg i at det er slik.

 

Det er kanskje ikke så lurt å fortelle faren alt med en gang da jeg ikke tror dette egentlig vil lede til noe godt - se på det som en "last resort" løsning.

 

Hvor gamle er dere forresten?

Lenke til kommentar

jeg er 20 han er 19.

 

Nei han VAR en god kompis, men han er sånn "jeg er bedre enn deg type" har jeg funnet ut...

 

Ang hans svar til at jeg flytter så var det av type "haha feig idiot" ja.. han skjønte lissom ikke at han kom til å bli alene, og rett og slett gå på snørra.

 

Det er mye jeg har utelatt av hvor kjørt han er, f.eks jeg fant han på sofaen med boksern rundt ankla og kniven på bordet med hele armen tusja ned og HORE skrivd over parketten ...

 

Grunn: Jo en dame på msn ville ikke møte han "IRL".... dette er ikke en spøk.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om han trenger seriøs hjelp, men dette er lettere sagt enn gjort når folk stiller seg motvillige.

 

Men ja, jeg kjenner til den type folk du beskriver - kanskje slemt å si de ikke er noe særlig å samle på, men det får være. Om han bare hadde forstått alvoret i det hadde saken fort blitt en annen, men det virker ikke som om han har kommet så langt...

Lenke til kommentar

nei han har ikke det.. og tro meg.. jeg har prøvd men han bare farer opp og hyler og skriker og når jeg må ty til vold for at han skal roe seg ned.. da ere gått for langt... jeg har blitt oppdratt til at man skal ta ting med en ordentlig tone, fordi det gjør ting my enklere. og det har da funka for meg? se bort i fra trøbbel med familien min fordi det bunnet i andre ting :p men uansett.. DEN minste ting, farer han opp for... slik som skyll vasken etter deg.. søler du.. så tørk opp... mister du mat på gølvet, ta det opp, ikke bare la det ligge slik at det til slutt knaser når man går over gulvet..

Lenke til kommentar
Gjest 2010_gjest

Flytt ut og kom deg videre. Du kan ikke bo i et "narkoreir" med en person som åpenbart har store problemer du uansett ikke kan gjøre noe med.

 

Det er helt sikkert verdt pengene å komme deg for deg selv og "neste steg" i livet ditt.

 

Fyren ser ut til å trenge profesjonell hjelp + et spark bak for å komme seg opp på beina igjen og det er ikke din oppgave å gjøre noe av delene.

 

Ingen kan gjøre så mye før han forstår selv hvor lista ligger.

 

Lykke til.

 

Gi faren beskjed om at du flytter ut. Dukk så opp en dag med noen andre kompiser og ganske enkelt flytt ut. Sjekk leiekontrakten din ang oppsigelsestid osv. Dere har uansett et leieforhold med faren hans og det er han du skal snakke med ang utflytting.

Lenke til kommentar

Ta situasjonen i egne hender. Vær litt sjef.

 

Du sier han ikke respekterer deg lengre, da bør ikke du respektere ham heller.

 

1. Fortell ham en siste gang (KLART OG TYDELIG):

- at han oppfører seg dårlig mot deg

- at livet hans er på vei nedover

- at hvis han ikke skjerper seg, så flytter du ut.

2. Han skjerper seg ikke.

3. Flytt ut.

 

Ikke la han ødelegge livet ditt. Du lever ikke for ham, du lever for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...