Gå til innhold

Tips om vannkjøling i Lian Li p80 - bilde medfølger


Anbefalte innlegg

@mikkel10

 

Stemmer det :p Men sånn er nå livet. Dette er jo noe som gjerne skal holde noen år.

 

@Iexo

 

Oi, er det der din rig? Utrolig pent.

 

Burde kanskje ha noen slike ja, skal prøve å tegne opp hvordan jeg skal sette det sammen å se hvordan det blir. Skjermkortet står jo oppned så må muligens ha et eller annet der for at kabelen ikke skal knekke.

 

Ang. viftekontrollen var det viftene jeg mente ja :p Tror jaggu jeg skal kjøpe en slik som du har. Har lett etter en som ikke har så store knapper, og den der ser perfekt ut. Jeg antar at det ikke er noe større problem å koble flere vifter på én kontakt. De skal jo uansett ikke ha så høy RPM så gjør jo ingenting om de får litt lite strøm

 

Men kan jeg koble pumpa på den kontrolleren der? Trodde den bruke molex? Om det går må jeg ha en sånn.

 

Du ruinerer meg med forslagene dine! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nej, den linken ja sende med bilder er ikke min pc.

 

Den vefte-kontrollen jeg linket må du bytte kontakt ( tror jeg...har ikke fått det så har ikke testet ennu ) til en vanlig vifte kontakt.

 

Ja kommer å bruke dem 3 viftene som er festet til radiatoren på 1 kanal, og dem andre 4 jeg har på den siste kanalen. Pumpen har en egen kontakt.

 

 

Du kan selv velge om du ønsker å bruke nipplerne på undersiden eller oversidan på skjermkortet.

 

Lei meg hvis jeg ruinerer deg...ikke meningen det. Men det er bedre å bruke pengene på noe du blir fornøjd med.

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Legger med en slik viftekontroll :)

 

Tror jeg må legge om kablene til PSU til svart også. Ser så jalla ut med kabler i alle regnbuens farger. Men dette er vel strengt tatt noe jeg klarer å gjøre selv...

 

Går helt fint om du ruinerer meg, penger er til å brukes, og det er alltid mer der det kommer fra (les: jobb), så det skal nok gå bra, hehe.

 

Skal ha nytt hovedkort etter hvert så da skaffer jeg et som egner seg til vannkjøling så jeg får kjølt ned n/s bidge osv. Ram derimot ser jeg ikke på som helt nødvendig.

 

Kommer tilbake med update når jeg har funnet ut hvordan jeg skal ha dette!

Lenke til kommentar

Jeg synes personlig det er veldig overkill og bruke 1/2" slanger, med mindre du skal overklokke veldig mye da. Selv bruker jeg 5/16" slanger endel og har fremdeles flow nok med en bitteliten stock-pumpe til zalman (100 l/time) sånn ca.

 

5/16 er litt mindre enn 3/8" som jeg vil påstå er det vanligste i bruk.

Da det ble sagt tidligere at 1/2" slanger er vanskeligere å route så er det veldig underdrevet.

 

Det er MYE vanskeligere å få 1/2" slanger til å ligge riktig, uten knekker på slangene og uten lekkasjer, enn det er med 3/8". Du må planlegge mye bedre og bruke 90 gradere og 45 grader ansatsnipler istedet for bare rette. Selv om du har planlagt godt så kan det godt vise seg at den routingen du hadde sett for deg blir for krapp for slangen og så må nye deler kansje bestilles.

 

1/2" slanger er for viderekomne så jeg fraråder på det sterkeste en nybegynner med vannkjøling å bruke 1/2" slanger.

Lenke til kommentar

Vel, jeg takker for tipset men nå skal jeg ha vannkjøling nettopp fordi jeg overklokker en del og trenger det lille ekstra for å nå litt høyere. Jeg ser på meg selv som ganske dreven i hva å bygge PC angår, og mye av grunnen til det er god gammeldags trial and error. Lærer man av sine feil har man i det minste lært noe - mener nå jeg.

 

Om det viser seg å ikke fungere med en gang har jeg heller ingen problemer med å vente litt. Har siklet på vannkjøling siden det kom på markedet men har aldri fått meg selv til å sette meg inn i det - før nå.

 

Dette er et system jeg ikke har tenkt til å bytte ut med det første, og all lærdom er god lærdom :)

 

Hadde jeg bare ville hatt vannkjøling for moro skyld hadde jeg kjøpt et komplett sett fra microplex for 8 år siden :p

Lenke til kommentar
Det er MYE vanskeligere å få 1/2" slanger til å ligge riktig, uten knekker på slangene og uten lekkasjer, enn det er med 3/8". Du må planlegge mye bedre og bruke 90 gradere og 45 grader ansatsnipler istedet for bare rette.

 

Det Randknu sier er helt riktigt, og det tror jeg at jeg skrev tidligere og.

Skrev og at et par av 45 graders nippler er fint å ha med i "loopen"

 

Jeg bruker IKKE noen 90 graders nippler uten bare ulike typer av 45 graders nippler.

 

 

Legger med en slik viftekontroll

Husk at jeg ikke har noen erfarenhet med den vifte-kontrollen ennu Habitats da jeg ikke har fått den ennu.

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Trenger uansett en vitekontroller, og om den ikke fungerer med pumpa går det uansett greit da jeg allikevel trenger noe lignende til vifter.

 

Men om du får den i nærmeste fremtid kan du jo si ifra hvordan den fungerte :)

 

Og ja, jeg legger ved noen slike 45* vinkler, trenger nok hvert fall en 4 stk. eller noe.

Lenke til kommentar

Okei, er det noen overganger jeg bør kjøpe med? Kontrolleren har 3pin mens pumpen har molex?

 

edit: Hva er målene på pumpa? Står ikke noe om det på siden. Må vite om jeg får plass til den der jeg skal ha den.

 

Tror jeg kjøper med noen ekstra nipler, skal jo uansett kjøler flere komponenter senere - og klarer ikke helt bestemme meg om hvordan jeg skal ha det.

 

Er også utrolig usikker på hvordan pumpe jeg skal velge... Hmmm...

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Har tegnet opp hvordan jeg har tenkt det.

 

Jeg er fortsatt usikker på tanken - har litt lyst på å ha en større tank på høykant der jeg har tegnet med rosa. Hva tror du/dere om det? Litt som på dette bildet.

 

Ettersom jeg bare har paint til rådighet nå ble det litt kluss... Har tenkt til å legge noe under pumpa så den kommer litt høyere. Vil en 90* nippel fra radiator til pumpe funke? Ser ingen annen løsning på hvordan jeg skal få vannet effektivt fra pumpe -> radiator.

 

Og ja, rekkefølgen. Tenkte at siden skjermkortet blir varmest, sender jeg vannet dit først. Blir også mest logisk mtp. plassering av komponenter.

 

post-61663-1262890740_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Pumpen er ca 8x7cm.

 

Pumpen kommer med 2st kontakter, 1st molex med 2 kabler i ( gul og sort ) og 1st blå med 3 pin kontakt.

Du kan kjøpe en sån her: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...e1dbb434af34a17 og sen ta ut den blå kablen ur den 3 pin kontakten og sette den der i det ledige hullet.

 

 

Så her så pumpen min ut innen jeg modde mine kabler:

post-114911-1262891003_thumb.jpg

 

Jeg har bestillt: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...roducts_id=1390 og kommer å kutte molex og feste den gule og sorte i den hvite 3 pin kontakten. For å så plugge det i den nye vifte-kontrollen.

 

 

Det vil funke med 90* nippel og jeg tror at 45* vil virke det og fra pumpen til radiatoren.

En stor vanntank ser bra ut, og har du plass og vil bruke dem extre pengene så hvorfør ikke ?

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Alright. Så i prinsippet skal blå+svart+gul inn i én 3-pin? Er ikke sikker på om jeg forstod det der helt. Har du et bildet av kontakten etter du moddet den?

 

Så litt på denne tanken. Jeg har plass nok til den, men den var faen så dyr :p

 

Edit: Eller kanskje en slik... Er det nippel i toppen på denne?

 

edit: errorz

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Har ikke moddet kontakten, bare kablene. Kontakten er hos tollen sammen med bla vifte-kontrollen. Men tror LES tror at det skal hva: sort, gul og blå.

Kan legge opp bilde når ja får fixet det.

 

 

Nej, det er ikke en nippel i toppen det er: •1 Shiny Silver stop fitting

•1 clear stop fitting with LED holder. Dvs 1st nippel for å "plugge" igjen lokket på tanken om man ikke vill bruke en fillport og 1st klar nippel for å sette i bunn med et ferdigt borret hull for å feste en led lys om man ønsker det.

 

Kan legge opp et bilde på tanken med nippler og "plugger" så får du se hva jeg mener. Ikke sikker på om jeg rekker det idag, men skal prøve.

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å modde den tanken slik at vannet kommer inn i tanken fra toppen, og går ut igjen nederst? Dette vil være en mye bedre løsning for meg, samt gir bedre sirkulasjon i vannet.

 

Hadde vært flott om du kunne lagt ut noen bilder ja :) Gjerne av flere av komponentene som jeg har valgt ut. CPU-blokk, radiator osv.

Lenke til kommentar

ok, jeg er selv nybegynner med vannkjøling til pc, men bygget pcer selv siden min første pentium MMX 200mhz. Derimot har jeg jobbet mye med slanger i industrien (hydraulikk) og det er MYE vanskeligere å legge opp slanger jo større dimensjonen er.

 

Bare derfor jeg nevner det, men netshop.no har jo endel slangenipler da så du kan etterbestille dersom du får trøbbel med bøyene.

Lenke til kommentar

Dette er det som kommer med vanntanken jeg kjøpte:

post-114911-1262973725_thumb.jpg

Tank, 1st stopp nippel, 1st blank / plexi med mulighet for led og 2st fester.

 

Stopp nipplene med en led i plexin uten strøm.

post-114911-1262973935_thumb.jpg

 

Noen typer av nippler jeg bruker:

post-114911-1262974017_thumb.jpg

 

 

Tror ikke det er noe problem å ta in vann i tanken i toppen, du bare bruker den stopp nipplen i bunn i stedet og en "vanlig" nippel i toppen.

Toppen har 1st "hull" og bunn har 3st "hull"

 

Kan ikke si om det blir dårligere "flow" av å bruke 90* vinkler, jeg har valgt å IKKE bruke det, kun de 2 typer av 45* nippler du ser på bildet.

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...