Gå til innhold

Når må man betalica skatt og fortolling?


Anbefalte innlegg

Hei :) Planlegger å handle fra USA, men er litt i tvil om hvordan reglene er for fortolling og slikt. Jeg gir dere mitt eksempel/historie og så tar vi det derfra.

 

Varen jeg skal bestille fra utlandet koster 1300kr, altså mer enn 200-grensa. Det samme gjelder frakta (100 dollar/ca 500 NOK). Til tross for dette er butikken svært behjelpelig og kan trykke en lavere verdi på pakkens innhold enn det den er verdt. Jeg kommer til å be dem skrive at det er verdt under 35 USD, under 200kr.

Postsystemet derimot vil skrive fraktens verdi på pakka som er 100USD. Om jeg har forstått det rett så teller ikke frakten med i denne beregningen. Altså slipper jeg fortolling og mums, stemmer ikke dette?

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja mann :grin: kjapt svar, begge to! Tusen takk.

 

Så da får jeg bare dem til å merke det som under 30 dollar da :D

Husk at om du gjør dette og varen blir skadet eller ødelagt i transport, er forsendelsen bare forsikret for 30 dollar og ikke den reelle verdien. Sannsynligvis ;)

Lenke til kommentar
Ja mann :grin: kjapt svar, begge to! Tusen takk.

 

Så da får jeg bare dem til å merke det som under 30 dollar da :D

Husk at om du gjør dette og varen blir skadet eller ødelagt i transport, er forsendelsen bare forsikret for 30 dollar og ikke den reelle verdien. Sannsynligvis ;)

Riktig. Om den blir borte eller skadet, er erstatningen det samme som påskrevet verdi.

 

En annen ting kan være at tollsystemet kontrollsjekker pakken, og hvis de synes at innholdet ser ut til å være verdt mer enn påskrevet verdi, vil de kreve bevis fra deg på at verdien samsvarer med påskrevet verdi. Det kan skje enten ved faktura/ordrebekreftelse der prisen er påsatt, eller kontoutskrift. Til du kan fremvise dette, blir varen holdt igjen.

 

Skjedde meg en gang jeg bestilte en veldig billig DVD-pakke, hvor verdien faktisk var under 200 kroner. Tollen sendte meg brev og ba om bevis på at verdien var under 200 kroner. Jeg sendte ordrebekreftelsen fra selgeren, og da gikk alt i orden rimelig kjapt. Hadde jeg ikke hatt denne, hadde den muligens blitt returnert til avsender.

 

Jeg bestiller veldig sjeldent fra utlandet, så jeg tror kontrollene er hyppigere enn vi tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...