Gå til innhold

hva er absolutt minstekravet til en media senter pc ?


Anbefalte innlegg

jeg spekulerer på å bruke den gamle pcen n(år jeg kjøper meg ny) til å gjøre opptak fra tven.

 

i dag har jeg altibox og vurderte en stund å bruke dere PVR dekoder.

imidlertid så er jeg ikke interessert i å måtte betale 79 kr pr måned ( 2 måned oppsigelse) i flere måneder bare for at jeg kanskje skal gjøre ett og annet opptak i året.

 

Og lurte på om den gamle maskine kunne bruke til det samme jobben.

kasen er litt stor en så kalt miditower men det går sikker an å bytte.

jeg har flere harddisker.

 

hovedkortet er et fra asus med 845pe chipset.

et skjermkort uten video inngang av AGP typen

 

iden var å helst bare bruke fjernkontrollen til dette . altså ikke bruke tastaturet.

 

spørsmålene er om det er lønnsomt i det hele tatt og eventuelt hva jeg måtte kjøpe i tillegg.

 

slik jeg ser det så trenger jeg

 

- et slikt øye som man klistrer over motakr øyet på dekoderen

- en mottakker med fjernkontroll

- skjrmkort med video inngang

- programvare som gjør jobben

 

jeg vurderte å bruke W7 her men er redd for at det blir kronglete med hensyn til drivere.

 

tv'n jeg har i dag er av den analoge crt typen og da må man bruke svideo eller scart tilkobling når man kobler til tven

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hovedkortet er et fra asus med 845pe chipset.

Hvilken cpu har du?

- skjrmkort med video inngang

Er video ut (composite) eneste alternativ på altibox'en?

- programvare som gjør jobben

MythTV, XBMC, eller andre vil funke her. Det er lurt å velge det programmet som passer best til ditt behov og den hardware'n du har.

Selv har jeg erfaring med MythTV, satt opp med separat backend og frontend. Jeg har kabeltv med grunnpakka.

Frontend er en Mac mini (PowerPC G4), som kjører OS X og Mythfrontend. Backend har jeg oppgradert flerer ganger, men den består stort sett av følgende:

1 x PC

1 x Hauppauge PVR-500 kort (analog, 2 tunere)

N x harddisker

 

Første utgave av backend kjørte på en Celeron cpu med 320 GB minne, og en harddisk. Det var da ikke mulig å se live TV på selve backend'en, men det gikk helt fint å ta opp, og frontend hadde heller ikke noen problemer med avspilling. Brukte Knoppmyth som distribusjon. Dette var i 2005, med KnoppMyth R5A16.

Dagens backend kjører FreeBSD, og det har den gjort siden 2007. Funker greit til det oppsettet jeg har, men utvalget av TV-kort som virker i FreeBSD per dags dato er svært begrenset. Jeg har også bidratt aktivt (feilsøking, testing osv) til utvikling av drivere til PVR-xxx kortene på FreeBSD, samt porting av MythTV til FreeBSD.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

CPU betegnelsen står i nederst på linje i hvert innlegg- intel pentiun 4 på 2 GHz.

dekoder boksen er mottorolla/createll vip 1510.

 

bilde

 

videoutgangene:

en scart

en gul tilkobling merket video

en tilkobling merket med s-video.

 

lyd:

analog stereo

digital Spdif

 

det finnes en nyere utgave med HDmi tilkobling

( det spørs bare hva det lokale selskapet sier hvis jeg ønsker å bytte boksen til e nyere utgave fordi jeg vil bruke den mot et mediasenter)

 

 

nå ser det ikke ut til at jeg finner noen skjermkort i prisguiden som har

- video inn

- video utt

og er av agp eller pci typen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Om du har et DirectX9-skjermkort, kan du godt bruke Win7 og Mediaportal.

Kjører selv dette mot altibox (s-video, altibox er og blir HTPC-uvennlig).

 

Drivere og codecer til Win7 er ingen problem meg bekjent.

Litt OT, men er ikke altibox iptv? Ingen smartinger som har knekt dette enda? :p

 

Anyway!

XBMC med dsplayer (http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=61355)

eller Mediaportal med dxva (funker out-of-the-box med win7?) er vel midt i blinken for deg.

 

Mangler du skjermkort med hw-dekoding, så har nvidia noen billige G210-kort som har egen lyd-dekoder for 8 kanals LPCM (hd-lyd)

Endret av Rallare Svensson
Lenke til kommentar

de aller fleste PVR dekodre tar opp 2 ( 3 hvis du ser på samme kanal). Altibox PVR kan baer ta opp fra en kanal om gangen gangen

 

 

utgangspunktet var på en eller annen måt få til en anordning som skifter kanaler på dekoderen automatisk (som en timer ) så kunne jeg bruke en annen enhet til å ta opp på.

 

nå høres dette såpass omfattende ut at jeg slet ikke vet om jeg orker.

 

tv bildet må da nødvendigvis gå via s-vide, video ut eller scart ( eller HMI hvi det er på dekoderen) og og som S-video eller scart inn på tven min

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt kjapt:

- Du må enten bruke CPU eller GPU til dette (vel - egneltig litt av hvert)

 

Om du har et noe moderne skjermkort, vil du (med rette codec/prg/OS) uansett kunne spille av HD.

Vil vel si alt i nVidia 8-serien og over, samt ATi HD-serien. (Mulig 7-serien til nVidia gjør dette bra).

 

Enkelte HD typer er værre enn andre, men om du beveger deg mot et HD4330 (250,-) er du uansett sikret (dog ikke for PIP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...