Gå til innhold

Problemer med nettverskabel og mottak


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hjemme som alle andre et routermodem og litt annet snacks. Fra routeren min har jeg lagt en ca. 100-150 meter lang kabel fra huset og til et annet hus, god beskyttet i rør og slikt.

 

Har ikke vært noe problem på hastighet og slikt med dette, men det som er problemet er at nettverkskort blir ødelagt. Den husstanden som mottar nettet, maskinen der, har jeg byttet nettverkskort på 3 ganger nå, og satt på nye tupper på kabelen like mange ganger. Kommer dette av en form for overspenning eller noe slikt, eller hva kan det være?

 

 

Kabel er plugget riktig og sånt, men det varer bare en liten stund (noen uker) før ting blir ødelagt igjen.

Trådløst er ikke et alternativ, dette er eneste som er lønnsomt slik som det er.

 

Noen som har noen peiling?

 

Takker :)

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper dette er på grunn av lengden ja..

Generell regel er å ikke overstige 90m. Gjør du dette må du ha en switch som igjen forsterker signalene.

Ingen ekspert, men tipper nettverkskortene dine sliter seg ut da de prøver å veie opp for tapet eller noe...

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Tja, er den skjermet?

Du bør kanskje prøve ett galvanisk skille på kabelen, du kan muligens oppleve spenningsforskjeller mellom husene og at denne kan bli ledet mellom dem via denne kabelen og ta livet av kortene.

Lengden skal ikke kunne ødelegge kort så det er neppe der det ligger.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Galvanisk_skille

 

http://www.danbit.no/produkter/2023.phtml

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Er riktig at det er Cat5E, ja.

 

Nei, jeg heller trodde jo ikke at lengden ville faktisk drepe kortet, om den er for lang, vil den jo bare ha for stort tap.

 

I og med at kortet faktisk slutter å funke, ville jeg tro det ligger noe annet i det. Skal titte litt på galvanisk skille, takk for link :) Går ut i fra at denne skal settes på kabelen rett før mottaker-pc?

 

Men utover dette, hva er grunnen til at tuppene ryker? Jeg ser ingen logikk i det?

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar

Problemet ditt er egentlig ikke lengde siden du får signal, men standarden sider maks 100m , men i enkelte tilfeller kan enj drøye dette med god skjerming. Har selv kjørt over 199m ( 200 funka ikke, klippet av 1 m og det funket).

 

Det som er problemet ditt er som det såvidt er nevnt over, Jordings potensialet.

 

To hus med såpass lang avstand i mellom vil lett få forskjellig Jordingsnivå, og det oppstår spenninger imellom som knekker nettverkskortet.

 

Løsningen er å få et Galvanisk skille imellom ( Gir ganske sikkert signal tap). Så beste forslag er å kjøre fiber eller trådløs overføring, antagelig rimeligste måten å løse jordingsproblematikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...