Gå til innhold

Spørsmål om MVA-mantallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Hva skjer om man har fakturert for mer en 50.000,-, og likevel ikke har registrert seg i MVA-mantallet? Er det straffbart? Vedkommende har vimset litt og trodde man skulle registrere seg i MVA-mantallet når man har fått et overskudd på 50.000,- ++, ikke bare fakturert for beløpet.

 

Merverdiavgiftsloven §21-4:

 

Den som forsettlig unnlater å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret etter kapittel 2 og 14, eller overtrer reglene om omsetningsoppgave og dokumentasjons- og bistandsplikt i kapittel 15 eller reglene om opplysningsplikt i kapittel 16, straffes med bøter eller fengsel inntil tre måneder.

 

... Er en overtredelse som nevnt i denne paragrafen skjedd ved uaktsomhet, er straffen bøter.

 

Det er i alle fall hva loven sier. Hva som faktisk skjer om man kontakter skatteetaten og bekjenner sine synder er for meg ukjent..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei!

 

Hva skjer om man har fakturert for mer en 50.000,-, og likevel ikke har registrert seg i MVA-mantallet? Er det straffbart? Vedkommende har vimset litt og trodde man skulle registrere seg i MVA-mantallet når man har fått et overskudd på 50.000,- ++, ikke bare fakturert for beløpet.

Det verste som kan skje er at han må betale inn merverdiavgiften selv, uten å kunne kreve den fra sine kunder.

Lenke til kommentar

Jeg har fått ordnet opp og registrert meg nå. "Haken" ble at jeg ikke fikk godkjent å betale inn årsoppgaver, men må ta terminoppgaver (seks ganger i året), fra og med januar-februar 09. Det står jo overalt at man kan få renter osv om man ikke leverer terminoppgavene i tide. Betyr det da at jeg kan få bøter for et helt år da? Den første terminoppgaven skulle jo egentlig vært betalt 10. april 09.

Lenke til kommentar

Litt spesiell problemstilling, hvorfor vil de ha alle terminer i stedet for 1 års oppgave i ettertiden, har jeg ikke vært bort i tidligere. Dog skjønner jeg at det er sannsynligvis grunnet periodisering av MVA-terminer men allikevel?

 

I verste fall kan du nå risikere strafferenter osv..

Lenke til kommentar
Jeg har fått ordnet opp og registrert meg nå. "Haken" ble at jeg ikke fikk godkjent å betale inn årsoppgaver, men må ta terminoppgaver (seks ganger i året), fra og med januar-februar 09. Det står jo overalt at man kan få renter osv om man ikke leverer terminoppgavene i tide. Betyr det da at jeg kan få bøter for et helt år da? Den første terminoppgaven skulle jo egentlig vært betalt 10. april 09.

 

 

Ved et bokettersyn bil du kunne bli ilagt dette, ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...