Gå til innhold

Android betaling Market i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har lest litt om det i et annet forum. Der sies det at mange land ikke har betalte apper fordi de enkelte teleoperatørene ikke har signert en eller annen avtale med Google. Hva denne avtalen går ut på vet jeg ikke, men det kan kanskje hjelpe å sende forespørsler til teleoperatørene og be de om å få ut fingeren (selv om det heller er tvilsomt at de faktisk hører på kundejævlene).

 

Kan anbefale og roote + legge inn Market Enabler - da er det mulig å kjøpe i bøtter og spann.

Endret av DrIvar
Lenke til kommentar

Njei, tror ikke det.

 

Selve Market applikasjonen er veldig enkel og jeg har sett den i norsk versjon. Beskrivelsen av den enkelte applikasjon er det den enkelte utvikler som står for så den blir nok kun norsk for applikasjoner som er utviklet spesielt for norske kunder.

 

Applikasjonene kan allerede knyttes til enkelte land hvis de har funksjonalitet som bare fungerer i et enkelt land (inkludert norge).

 

Sentralisert support på 30.000 applikasjoner lar seg ikke løse, så her må kundene uansett forholde seg til den enkelte utvikler.

 

Markedet fungerer fint i norge med litt triksing som gjør at man fremstår som om man er tilkoblet et annet nettverk (f.eks. T-Mobile USA), så jeg tror det må være noe politisk/juridisk som hindrer Google i å åpne slusene :)

Lenke til kommentar
Sentralisert support på 30.000 applikasjoner lar seg ikke løse, så her må kundene uansett forholde seg til den enkelte utvikler.

 

Selve butikken; betaling, håndtering av mislykkede kjøp osv, må jo også håndteres. Selv sier Google i Norge det samme; "Det handler primært om at våre dyktige folk skal rulle ut denne tjenesten i mange land. De gjør det så hurtig de kan lage en god løsning for hvert enkelt land." (http://www.digi.no/831082/faar-ikke-kjope-...id-apps-i-norge)

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Synes det er latterlig at den tjenesten ikke er tilgjenglig i mer enn 8 land(8 sist jeg sjekka). Det burde jo ikke være noe problem engang å la oss kjøpe ting med kredittkort. Greit med momsgrenser og lignende, men det burde kreve minimalt med innsats for å gi oss tilgang på dette. Vet ikke hvem som har skylden, google eller teleoperatørene, men dårlig er det uansett.

 

edit: ser det står 11 i den artikklen. Men fortsatt tregt å svakt.

Endret av cfs
Lenke til kommentar

Synes det er latterlig at den tjenesten ikke er tilgjenglig i mer enn 8 land(8 sist jeg sjekka). Det burde jo ikke være noe problem engang å la oss kjøpe ting med kredittkort. Greit med momsgrenser og lignende, men det burde kreve minimalt med innsats for å gi oss tilgang på dette. Vet ikke hvem som har skylden, google eller teleoperatørene, men dårlig er det uansett.

 

edit: ser det står 11 i den artikklen. Men fortsatt tregt å svakt.

 

Jeg skjønner heller ikke at det kan være så vanskelig å få til.

 

 

Det er jo en vinn vinn situasjon for alle :S De får mer penger, vi får tilgang til mange gode apps og utvikklerene får enda flere "kunder".

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo en vinn vinn situasjon for alle :S De får mer penger, vi får tilgang til mange gode apps og utvikklerene får enda flere "kunder".

 

Dette er jo penger i kassa for Google, samtidig som det styrker deres posisjon i mobil OS markedete. Så jeg er helt sikker de jobber med dette. Tror det ligger noen kjepper i hjulene som vi brukere ikke ser helt.

 

Uansett, for å få amerikansk iTuneskonto kunne jeg opprette en US hotmail account også kjøpe amerikanske iTunes gavekort på ebay. Det finnes ikke en tilsvarende løsning for å få handlet på Andorid Marketplace da? Får man kjøpt gavekort til Android Marketplace?

 

edit: NEI, det gjør det ikke. Ingen gavekort på marketplace per idag.

Lenke til kommentar

Bor i Spania og her fungerer betal-apps. Det fungerer jo glimrende, via Google Checkout. Man får pengene tilbake hvis man avinstallerer innen 24 timer. Alt fungerer glimrende på min Hero, enkelt og greit gjøres alt på telefonen, og man får bekreftelse på e-post. Hvis man kjøper et program, og avinstallerer det, står det fortsatt som "Purchased" i "My Downloads" og kan derfor lastes ned så mange ganger man vil.

 

Ser ikke at dette skal være noe problem å få til i Norge. Ser ikke hvordan teleoperatørene skal måtte blandes inn i dette.

Lenke til kommentar
Man får pengene tilbake hvis man avinstallerer innen 24 timer. Alt fungerer glimrende på min Hero, enkelt og greit gjøres alt på telefonen, og man får bekreftelse på e-post. Hvis man kjøper et program, og avinstallerer det, står det fortsatt som "Purchased" i "My Downloads" og kan derfor lastes ned så mange ganger man vil.

 

Lastes ned så mange ganger man vil?

 

Kan ikke disse programmene lastes ned en gang for alle, og kopieres til for eksempel en harddisk eller brennes på CD/DVD? I så fall er det en stor mangel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

^ Ser for meg Atle Antonsen: Vi har et KJEMPE PROBLEM!

 

Ser ikke helt problemet med at du ikke kan laste det ned og brenne det på CD/DVD. Det er jo ikke værre enn å koble seg med den nye telefonen, med samme google account, og laste ned på nytt...

 

Men alikevel, det går ann å laste ned en gang for alle. Last ned Titanium Backup, så kan du ta backup av alle programmer og applikasjondata, og så i sin tur kopiere det til hardisken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håper de kan få ut fingern snart. Må si at de eneste gangene jeg blir misunnelig på Iphone brukere er når jeg ser det gode utvalget de har av applikasjoner ift android market.

 

per nå er det veldig lite av nytteverdi tilgjengelig for android, spør du meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper de kan få ut fingern snart. Må si at de eneste gangene jeg blir misunnelig på Iphone brukere er når jeg ser det gode utvalget de har av applikasjoner ift android market.

 

per nå er det veldig lite av nytteverdi tilgjengelig for android, spør du meg.

 

Vel, jeg har tilgang til betal versjonen ved å bytte til et tysk simkort. Men ser ikke helt hva vi går glipp av. Det er ikke _så_ mye bra betal-apps. Jeg lastet ned co-pilot og thats it, alle de andre må-ha applikasjonene er gratis uansett.

Lenke til kommentar

Håper de kan få ut fingern snart. Må si at de eneste gangene jeg blir misunnelig på Iphone brukere er når jeg ser det gode utvalget de har av applikasjoner ift android market.

 

per nå er det veldig lite av nytteverdi tilgjengelig for android, spør du meg.

 

Vel, jeg har tilgang til betal versjonen ved å bytte til et tysk simkort. Men ser ikke helt hva vi går glipp av. Det er ikke _så_ mye bra betal-apps. Jeg lastet ned co-pilot og thats it, alle de andre må-ha applikasjonene er gratis uansett.

 

Bor i Spania. Litt samme erfaring her.

 

En ting som er et "pluss" er at jeg kan betale f.eks en dollar og slippe reklame i de programmene som har det. Det synes jeg er greit. Synes det er for få reviews av mange av betal-programmene. Virker ikke som om så mange laster dem ned. Lasta ned Co-Pilot jeg også.

 

Super-Nintendo-emulatoren er en kjekk betal-app btw :p

 

Er vel bare et SIM-kort fra et land som støtter betal-apps som må til. Så om noen f.eks reiser på ferie til Spania, så er det bare å kjøpe et kontantkort fra Movistar eller Vodafone. Koster ingenting. Du kan typisk få telefon+SIM-kort for 19 euro, og da har du 12 euro på kontantkortet. Eneste som kreves er et pass.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Bor i Spania. Litt samme erfaring her.

 

En ting som er et "pluss" er at jeg kan betale f.eks en dollar og slippe reklame i de programmene som har det. Det synes jeg er greit. Synes det er for få reviews av mange av betal-programmene. Virker ikke som om så mange laster dem ned. Lasta ned Co-Pilot jeg også.

 

Super-Nintendo-emulatoren er en kjekk betal-app btw :p

 

Er vel bare et SIM-kort fra et land som støtter betal-apps som må til. Så om noen f.eks reiser på ferie til Spania, så er det bare å kjøpe et kontantkort fra Movistar eller Vodafone. Koster ingenting. Du kan typisk få telefon+SIM-kort for 19 euro, og da har du 12 euro på kontantkortet. Eneste som kreves er et pass.

 

Spansk pass da eller? Eller kan man kjøpe spansk sim selv om man er nordmann?

 

Og hva skjer om du så setter i det norske igjen? Mister man tilgang til paid-apps? Eller hvordan funker det? Må jeg liksom sette i spansk sim -> kjøp og installer -> skru av -> sett i norsk sim -> rock on, for hver gang jeg vil ha en ny paid-app?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...