Gå til innhold

Skal forbedre 1MX, hva heter tilsvarende matte fra kunnskapsløftet?


conolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det der har jeg styret med å finne ut av også,riktig nok ikke tilsvarende 1MX men.

Det et evig virvar av fagkoder osv.

 

Ikke stol på privatskoler, de skal tjene penger. De bryr seg kanskje ikke om du har riktig fagkode, og da sitter du der da med masse tid og penger brukt opp på en fagkode du ikke får godkjent hos samordna opptak.

Det lønner seg å ringe eksamenskontoret for å være helt sikker.

Endret av chris
Lenke til kommentar
Det lønner seg å ringe eksamenskontoret for å være helt sikker.

En gjeng med dåsemikler, som ikke har peiling stort sett. Hver gang jeg har ringt dem har jeg bare fått et: "øøøøhm … vent litt", og blitt videresendt til en annen som kan like lite eller mindre.

 

Her er forøvrig overgangsreglene for Kunnskapsløftet og R-94:

http://utdanningsdirektoratet.no/Brev/Over...unnskapsloftet/

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det lønner seg å ringe eksamenskontoret for å være helt sikker.

En gjeng med dåsemikler, som ikke har peiling stort sett. Hver gang jeg har ringt dem har jeg bare fått et: "øøøøhm … vent litt", og blitt videresendt til en annen som kan like lite eller mindre.

 

Her er forøvrig overgangsreglene for Kunnskapsløftet og R-94:

http://utdanningsdirektoratet.no/Brev/Over...unnskapsloftet/

 

:)

 

Stemmer, de fleste jeg har snakket med om andre ting har kunnet mindre enn meg om kunnskapsløftet vs R94. Er det noen som vet om jeg kan ta 2P i stedet for 2T? Det er jo lettere

Lenke til kommentar

Sendte en mail til eksamenskontoret for å få det bekreftet, men de sier noe helt annet. Her er spøsmålet og svaret jeg fikk:

 

1)Jeg skal forbedre karakteren jeg har i 1MX, og er usikker på hvilket fag jeg skal ta.

Jeg vil ta det lettest mulige faget, er det da dette faget? MAT1011 - Matematikk Vg1P eller er det MAT1013 - Matematikk Vg1T?

Eller er det ingen av disse? 1P er vel lettest, men vil ikke være godt nok til å erstatte 1MX?

Jeg har 2MX og 3MX fra før, jeg kan allikevel forbedre 1MX da og bruke karakteren sammen med 2MX og 3MX karakteren?

 

Svar: 1MX i Reform 94 kan du ikke ta lenger. Faget i Kunnskapsløftet som erstatter 1MX heter Matematikk teoretisk (2T) med koden: MAT1008

 

Jeg synes dette var rart, og sendte enda en mail tilbake:

 

Er ikke svaret på spørsmål 1 feil? 1MX er jo matte for første klasse, 2T er jo andre klasse. Da er det vil riktignok MAT1013 - Matematikk Vg1T jeg skal ta?

2T er jo mye vanskeligere.

 

Svar: Nei, Matematikk i kunnskapsløftet er utvidet med 3 timer og er avsluttende på VG2. Det er MAT1008 som erstatter 1MX og gir generell studiekompetanse i faget.

 

 

Syns dette er forvirrende, hvorfor skulle de da opprette en eksamen i 1T? Noen som vet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Før kunnskapsløftet var det en regel som sa at du ikke hadde lov til å forbedre 1MX-karakteren din dersom du hadde tatt høyere kurs, dvs 2MX/MZ og evt 3MX/MZ. Jeg antar at den regelen gjelder fortsatt, så da kan du ikke forbedre 1MX-karakteren din uansett.

Lenke til kommentar
Før kunnskapsløftet var det en regel som sa at du ikke hadde lov til å forbedre 1MX-karakteren din dersom du hadde tatt høyere kurs, dvs 2MX/MZ og evt 3MX/MZ. Jeg antar at den regelen gjelder fortsatt, så da kan du ikke forbedre 1MX-karakteren din uansett.

Den regelen ble fjernet for en stund siden.

 

Du må ta 2T. Jeg vet ikke hvorfor man tilbyr eksamen i 1T, men jeg mistenker at det er fordi man skal kunne bli trukket til eksamen i det faget, og at de ikke tilbyr privatisteksamen i det. Å ta privatisteksamen i det er uansett ikke noe vits om du ikke allerede har tatt eleveksamen, da standpunktskarakteren i 1T ikke havner på vitnemålet.

 

Svar på spørsmål i førstepost: Du kan ta 2T. Vet ikke om du kan ta 2P, men du kan i hvert fall ikke ta førsteklassematte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...