Gå til innhold

hjemmelagd softboks for billig penge!


Anbefalte innlegg

hei!

 

Jeg har lyst og prøve og lage meg softbokser og lage et lite studio. Og har ikke rå for og kjøpe skikkelig softboks utstyr. Og tenkte jeg kunne prøve og lage noe da, som kan bli til et hjemmestudio.

 

Jeg har sett noe på nett og funnet ut at jeg kan bruke noe av plastkanne, flaske osv. vis det er snakk om en liten softboks til blitz. Som jeg skal prøve og lage.

 

Men tenkte nu og lage for 150W lamper, lampene står på stativ.

 

Noen som vet hvordan jeg skal lage det? og om hvordan stoff jeg skal bruke, og sånt.

Og noen andre tips til god belysning som ikke koster så veldig mye!

Takk for alle svar på forhånd! :)

 

mvh

123Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke må pga av økonomi, eller morsomt å prøve, vil jeg ikke uten videre ha stengt inne 150w lamper i en softboks. Det kommer til å ble farlig varmt. Alternativet er å lage relativt store softbokser, men 150w er ikke så veldig mye. Alternativer kan være paraplyer, som er betydelig billigere enn softbokser, eller kanskje bare noe hvitt stoff e.l. og henge opp et stykke forran lampene?

Lenke til kommentar

Kraftigere lamper gir enda mer varme, vil ikke uten videre brukt noen av dem uten konstant oppsyn inne i en softboks. 250W lamper er ofte brukt, men ikke i softboks.

 

Ellers kan du være litt kreativ og bygge dine egne lyskilder med f.eks 5 sparepærer med høy effekt. Disse burde være kalde nok til å bruke i en softboks. Så vidt jeg vet var det vel Westcott som begynte med dette, og bare mens jeg søkte litt nå kom selvsagt DIY Spider Light opp også.

Lenke til kommentar
Ellers kan du være litt kreativ og bygge dine egne lyskilder med f.eks 5 sparepærer med høy effekt. Disse burde være kalde nok til å bruke i en softboks. Så vidt jeg vet var det vel Westcott som begynte med dette, og bare mens jeg søkte litt nå kom selvsagt DIY Spider Light opp også.

 

Den hva ikke dum. Trur jeg prøver meg på en sånn da og setter inn 5 sånne sparepærer på 11W som utgir like mye som 60W.

 

Kommer sikkert da bilde av resultatet når jeg har fått det ferdig.

Men kom gjerne med flere forslag om stoff og type lys setting. :)

 

men er det noe anbefalt stoff som bør brukes forran pæran?

Endret av 123Lars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...