Gå til innhold

Støysvak CPU kjøler til Athlon II X2 240e (AM3) i HTPC kabinett


Ivan Drago

Anbefalte innlegg

Topic title sier vel det meste :)

Støynivå er det aller viktigste og CPU skal ikke overklokkes.

 

EDIT: Det ser ut til at jeg velger Antec Fusion Remote Max ATX HTPC kabinett og Gigabyte MA785GT-UD3H hovedkort

 

EDIT 2: Jeg måtte velge Antec Fusion Remote (vanlig mATX utgave) pga høydebegrensning. Måtte derfor velge mATX HK og det ble "lillebroren" Gigabyte MA785GMT-UD2H. Dette stiller større begrensninger til størrelse på CPU kjøler enn om jeg hadde gått for MAX utgaven.

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en test av Antec Fusion Remote Max hvor de benytter Scythe Orochi:

http://www.silentpcreview.com/article890-page5.html

 

Det ser ut til at vifta må tas av kjøleren, det samme gjelder gjelder den medfølgende 120 mm vifta bak på kabinettet. Det benyttes riktignok et annet HK og CPU enn jeg skal kjøpe, så blir sikkert litt ulik plassering av kjøler for min del. Er uansett litt skeptisk siden det er så små marginer for om det passer eller ikke, samtidig som at jeg mest sannsynlig må fjerne minst en av kabinettviftene.

 

Jeg er kanskje bedre tjent med å velge en mindre kjøler likevel? Hva tror dere?

 

Sakset fra testen:

 

"The installation of the Scythe Orochi CPU heatsink is worth a close look. The Orochi is a ridiculously big and overly heavy heatsink that we have chosen not to review because its 1.3 kilogram mass is probably dangerous to your motherboard when hanging sideways in a tower case. It is so big that it will not even fit in most tower cases. We don't recommend it, especially on socket 775 boards; the Orochi's mounting hardware is simply inadequate, in our opinion.

 

However, the FRM is not a tower case; the heatsink sits atop the board, so it doesn't hang sideways and apply cantilever force as it would in a conventional tower configuration. It also just squeezes in, and on the motherboard of choice, fills the entire corner nearest the exhaust fans with cooling fins. The big fan that it comes with does not fit, but with the Antec case fans so close, it did not seem necessary.

 

In this configuration, the rear 120mm exhaust fan had to be removed, so that vent became an intake for the system. The initial configuration was designed for minimal noise, with just one ATI HD 4870 video card and no data drive; the operating system was installed on the Intel SSD. Yes, the SSD is overkill, but it's a bonus for the system not to handle the 4~8W additional hard drive heat and the noise that goes with it. The center HDD chamber was dismantled so that its bottom intake would be more open for airflow. We'll take all of this into account in our analysis."

Lenke til kommentar

Den kjøleren er nok alt for stor, både størrelsesmessig og effektmessig. Den kjølte passivt ned en 95W prosessor under fullt kjør til 57 grader med en kabinettvifte på laveste hastighet. Du har valgt en 45W prosessor og kan velge noe mindre og nettere kjølere.

 

Et par eksempler:

- Xigmatek HDT-S1283. Review hos silentpcreview

- Noctua NH-U12P SE2. Review hos silentpcreview

- Thermalright Ultra-120. Review hos silentpcreview

 

Dette er tre store tårnkjølere som også har gode egenskaper for passiv kjøling.

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Alle anbefalingene her har vel vært utifra å kjøre uten cpu-vifta montert. Du kan vel i grunn nesten velge hvilken som helst god tårnkjøler til denne Athlon 45w cpu'n og satse på passiv kjøling.

 

Ja, men slik jeg forstod det så følger det med en originalkjøler med vifte, og om den evnt også kan kjøres passivt (dvs ta av vifta til originalkjøleren) i dette systemet. Eller vil dette gi overoppheting av CPU? Det er snakk om en 45w athlon II X2 240e.

 

Har egen tråd angående valg av kabinett og kabinettvifter:

"HIFI" kabinett til stue PC

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Ja, men slik jeg forstod det så følger det med en originalkjøler med vifte, og om den evnt også kan kjøres passivt

ah beklager.

 

Nei det vet jeg ikke noe om. Men selve konstruksjonen stock-kjøler vs. tårnkjøler tilsier jo at førstnevnte neppe kan være like god til det bruket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Nå har jeg montert schyte ninja mini rev. B på min 250 uten vifte, og med standard cpu volt (1.425v) kan det bli veldig varmt. Temp. Stiger veldig sakte men sikkert, jeg stoppet på 57 grader (prime95). Den ligger ved 36 grader uten bruk. Alt dette uten cool&quiet. Jeg bruker kabinett uten vifte, og med ny chieftec super series 650w strømforsyning. Kan love deg at strømforsyningen er veldig stille men samtidig flytter lite luft, noe av det som er årsaken til at cpu blir litt varm. Med cpu spenning på 1.2v får jeg 33 grader uten bruk og 48 grader prime95 etter laaaaang tid (i en litt lunken kjellerstue). Så det at du har en 240e vil nok hjelpe på. Jeg har et hd4870 som også varmer kabinettet litt + 2 pcie strømkabler som mulig står litt i veien for lufta. Satser på et his 5670 iceq (uten pcie strøm) så fort de blir tilgjengelig, så regner jeg tempen synker litt til. Orginal athlon kjøler uten vifte tror jeg ikke holder lenge ;)

 

Akkurat et slikt kabinett har jeg:

http://www.overclockersonline.net/index.ph...cles&num=51

 

Eneste jeg har gjort med kabinettet er å skifte ut den ene hullete sidedøren med en sidedør fra et annet identisk kabinett uten hullene, slik at jeg får konsentrert lufta dit jeg vil ha den. Mulig jeg kan få bedre luftflyt i kabinettet med litt testing. Også viktig å følge med mosfet/nordbru temp. når du skal prøve passivt.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Alle anbefalingene her har vel vært utifra å kjøre uten cpu-vifta montert. Du kan vel i grunn nesten velge hvilken som helst god tårnkjøler til denne Athlon 45w cpu'n og satse på passiv kjøling.

 

Ja, men slik jeg forstod det så følger det med en originalkjøler med vifte, og om den evnt også kan kjøres passivt (dvs ta av vifta til originalkjøleren) i dette systemet. Eller vil dette gi overoppheting av CPU? Det er snakk om en 45w athlon II X2 240e.

 

Har egen tråd angående valg av kabinett og kabinettvifter:

"HIFI" kabinett til stue PC

Stock kjøleren er laget for å presse luft ned over kjøleribbene sånn at luftflyten i kabinettet ikke vil kjøle den noe særlig ned. Derfor er du nødt til å ha en eller annen kjøler med tårnkonstruksjon for å kunne utnytte lufta som flyter i kabinettet.

Lenke til kommentar

Da jeg ble "tvunget" til å velge den vanlige (mATX) utgaven av antec fusion remote så begrenser det seg mer mtp størrelse på kjøler.

 

Scythe Ninja Mini Rev. B kommer ikke på lager før om 13 dager, ihvertfall netshop/microplex.

 

andre tips for passiv kjøling? (2x120mm kabinettvifter tett ved kjøler)

Lenke til kommentar

Hvis man titter litt rundt på nettbutikkene så er det ikke så mange alternativer til Scythe Ninja Mini i en passiv løsning. Pga plassen i kabinettet så er det mange som bruker kjølere som denne med en stillegående vifte.

 

Hvis passiv er viktig for deg så blir du nok nødt til å vente litt.

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Viktig at kjøleren er som ninja kjøleren hvis du skal ha passiv køling, tror bladene kan bli for nærme hverandre med andre kjølere til at lufta får passere fritt gjennom den. Og den må samtidig stå i veien for luftstrømmen for best mulig effektivitet. Helt passivt vil bare føre til en langsom overoppheting, og det vil gjøre nordbrua varmere som også er passivt kjølt. Ingen vifte på cpu kjøler vil også gi nordbrua mindre luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...