Gå til innhold

Noen som har anbefalinger til god optikk til D700?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers går det an å finne mye knall manuelloptikk på bruktmarkedet hvis du ikke absolutt må ha autofokus på alt.

Jepp! AI(s) 105/2.5 må nevnes i den sammenhengen. Søkeren, mattskiven og fokusassistansen til D700 er såpass god at det går veldig greit med manuelloptikk.

 

Imidlertid foretrekker jeg å ha en grei normalzoom med AF. Jeg vil ikke anbefale 24-120 VR, som jeg har. Den er så lyssvak at det er en vits (VR kan ikke kompensere for det), og trenger i tillegg å blendes ned et knepp før den er noe særlig dugelig. Triste saker. :(

Lenke til kommentar

Jeg ville skaffet gamle AI- eller AI-S varianter av en eller annen 24mm, en 50mm f/1.2 (eller 1.4, avhengig av budsjett) og 105/2.5, pluss en AF-S 24-85mm. Kombinasjonen lyssterk fastoptikk og kompakte AF-zoomer pleier å være bra :)

 

Brennviddene jeg nevner er bare basert på personlig preferanse, det er naturligvis opp til deg nøyaktig hva du skaffer. Poenget er tanken bak konseptet :)

Lenke til kommentar

Jeg har også et problem med å finne en brukbar normalzoom som jeg er helt fornøyd med. Nikkor 24-70 f/2.8 er tyngre enn det jeg er komfortabel med så det virker som et veldig dyrt objektiv å ha stående i hylla.

 

Hva med Tamron SP AF 28-75 mm F/2.8 XR Di som jeg antar TOH65 mener? https://prisguiden.no/product.php?product...5&cat_id=24

 

Halve vekten og kvarte prisen som betyr at det vil bli brukt betydelig mer og samtidig gir rom til et par ekstra fastobjektiver. Det gir inntrykk av å være litt bedre enn Nikkor 24-120 mm selv om det er vanskelig å finne noen direkte sammenligning.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Sigma sin (eldre) 24-70 f/2.8 uten HSM er også en god kandidat, om det er et omfang som er tiltalende. Ja, den er stor, ja den er tung (men lettere enn Nikkoren), men den yter også hederlig, og burde være tilgjengelig på bruktmarkedet for omlag 2500-3000 kr. HSM-varianten ligger forøvrig ute på Foto.no til 6500 nå.

Lenke til kommentar
Ellers går det an å finne mye knall manuelloptikk på bruktmarkedet hvis du ikke absolutt må ha autofokus på alt.

Jepp! AI(s) 105/2.5 må nevnes i den sammenhengen. Søkeren, mattskiven og fokusassistansen til D700 er såpass god at det går veldig greit med manuelloptikk.

 

Imidlertid foretrekker jeg å ha en grei normalzoom med AF. Jeg vil ikke anbefale 24-120 VR, som jeg har. Den er så lyssvak at det er en vits (VR kan ikke kompensere for det), og trenger i tillegg å blendes ned et knepp før den er noe særlig dugelig. Triste saker. :(

Takk for det. Hadde tenkt litt på den :)

 

Kan ellers anbefale sigma 24-70 f/2.8 HSM. Litt tungt i kombinasjon med

D700 men knall ytelse! Ikke helt på nivå med nikkor 24-70 f/2.8G, men nesten.. Fikk min for ca 7500 fra pixmania

 

Tror jeg går for den er jo dobble prisen for Nikon sin

Lenke til kommentar

D700 er en drøm å bruke med manuelle objektiver. Jeg har veldig sansen for en del av disse klassikerne. Postmannen var her for 5 minutter siden med et Nikon AI-S 50mm f/1,2 :dribble: som jeg skal kose meg med i nyttårshelgen.

 

Ellers er jo disse veldig gode på D700

AIS 24mm f/2,8 (fin vidvinkel, skarp)

AIS 28mm f/2,8 (skarp over det hele)

AIS 35mm f/1,4 (litt soft på full åpning men sylskarp litt nedblendet)

AIS 50mm f/2 (billig og kjøpt for å prøve det, denne lille rakkeren er sylskarp og jeg mener den er skarpere en AF 50mm f/1,4D)

AIS 105mm f/2,5 (skarp og en nydelig bokeh, perfekt til portrett og yter godt på største blender)

75-150mm f/3,5 (billig og overrasket meg stort. Skarp og en fin bokeh

 

Andre:

Nikon AF 180mm ED (Skarp på største blenderåpning. Jeg liker den til portrett utendørs med D700, skikkelig fin bokeh)

Nikon AF-S 70-300mm VR (ikke spesielt lyssterk, men yter overaskende godt på D700)

Lenke til kommentar
D700 er en drøm å bruke med manuelle objektiver.

 

Ellers er jo disse veldig gode på D700

AIS 24mm f/2,8 (fin vidvinkel, skarp)

AIS 35mm f/1,4 (litt soft på full åpning men sylskarp litt nedblendet)

Kan ikke motsi deg på det. Har de ovennevnte (dvs. AI-versjon av 35 f/1.4) samt AIS-versjon av 20mm f/2.8 og 180mm f/2.8 som har blitt nevnt her. Også 50mm f/1.2 selvfølgelig. Alt er supre saker på D700.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takker for tips, men det ble Nikkor 24-70 2.8 som ein start til den nye d700. Har enda ikke fått tid til å testa skikkelig men gleder meg som ein unge :cool: Må ha en zoom til og ser på 70-200 nikkoren men den koster flesk syntes nå jeg. Noen tips for alternativ ?

 

OK. Jeg hadde denne kombinasjonen i et år, men ble såpass lei av totalvekten at jeg solgte både D700 og 24-70 og byttet til D90. Var fornøyd med den, men savnet etter D700 (ikke 24-70) ble gjennom høsten såpass stort at ny D700 nå er anskaffet. Innså vel etterhvert at det ikke var D700 som var problemet, men totalvekten på 2kg for D700+24-70.

 

Til D700 bruker jeg nå aller mest AF 35/2,0. Dette er meget anvendelig for en rekke formål.

I tillegg er AIS 24/2,8 mye brukt til f.eks. landskap. (Hvem trenger vel autofokus til landskap?

AF 85/1,8 brukes mye til bilder av ungene hjemme i stua.

Har også en AF 50/1,8 men merker vel at denne taper for enten 35mm eller 85mm alt etter hva som skal fotograferes. Lite brukt, men heller ikke veldig kostbar så jeg gidder ikke å selge den.

 

Driver også og grubler på en 180/2,8. Her kan man visstnok få tak i gode eks. av AIS 180/2,8 til 1200-1300kr. Min bruk av et slikt objektiv vil jo bli landskap, og hva skal man med AF da?

 

Hva så med zoom? Zoom er praktisk, og som standardzoom har jeg anskaffet meg AF 28-105 3.5-4.5 (Macro). Er litt imponert over denne(i forhold til pris). Kjøpte den for $200 hos KEH.com (sammen med AIS 24/2,8). Objektivet er lite og lett, brukbar byggekvalitet, relativt rask autofokus og med god skarphet. Bør prøves.

 

Det klages mye over at Nikon sitt utvalg i FX-optikk er for dårlig. Jeg har vel til tider vært med i hylekoret selv, men det er liten tvil om at Nikons kompatibilitet med gammel manuell optikk, byr på muligheter som iallfall jeg har undervurdert tidligere.

 

En annen påstand som ofte fremføres er at FX blir dyrt hvis man skal gi kamera den optikken som det "krever" eller "fortjener".

Min liste av kompentent optikk ser slik ut:

 

Brukt AIS 24 2,8 1500 kr

Brukt AF 35/2,0 2000 kr

Brukt AF 85/1,8 2000 kr

Brukt AF 28-105 3,5-4,5 1500 kr

Brukt AIS 180/2,8 1500 kr

SUM 8500 kr

 

Alternativt kan man betale 9-10000 for en brukt 24-70, men det er, etter min mening, et alternativ som gi færre fotografiske muligheter enn hva som kan oppnås med listen som nevnt over.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Et litt annet tips. Nikon har en del eldre AF normalzoomer som er ganske gode optiske, men med lavere lysstyrke. Et eksempel er 28-70 /3,5-4,5 som er knall, spesiellt blendet ned. Den er også svært kompakt. D700 tåler jo høyerer ISO som følge av nedblending.

 

Noen synes kanskje det er helligbrødre å sette så billig glass på en D700, men det er nok før de ser resultatene :cool: .

 

Edit: Disse selges svært billig.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

AF-D 180mm f/2.8 kan også anbefales. Veldig lett og ekstremt bra optikk! Få tak i siste versjon (les: den som finnes i butikken i dag).

 

Edit:

Ellers kan jeg anbefale AI-S 50mm f/1.2, AF-D 35mm f/2, AF-D 85mm f/1.4, AF-D 105mm f/2 DC, AF-D 135mm f/2 DC. AF-D 50mm f/1.4 er også fantastisk (ikke nødvendig å kjøpe siste AF-S utgave).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takker for tips, men det ble Nikkor 24-70 2.8 som ein start til den nye d700. Har enda ikke fått tid til å testa skikkelig men gleder meg som ein unge :cool: Må ha en zoom til og ser på 70-200 nikkoren men den koster flesk syntes nå jeg. Noen tips for alternativ ?

 

Mange gode forslag her.

Med 24-70 i boks, så er vel telesiden som haster mest

70-300VR er relativt billig, lett og bra.

Brukt 70-200VRI kanskje (jeg lever godt med "feilene" den har).

AI(s) og AF fastopptikk er kjekt å ha, men synes en bør ha et par zoomer.

 

Min grunnstamme er 17-35 og 35-70 og 70-200, men det er ingen av dem jeg bruker mest. Det er faktisk 70-300mm.

Lenke til kommentar

Det første åpenbare tipset er 50mm f/1.8, som koster skarve 1300,- på Japan Foto. I alle praktiske tilfeller et like godt alternativ som f/1.4 variantene.

 

Jeg har også kjøpt 35mm f/2, dette har jeg bare brukt noen dager, men allerede er jeg positivt overrasket. Pen bokeh, veldig anvendelig brennvidde til "causual" bruk (tilsv. 24mm på DX), lyssterkt, kontrastrikt og nydelige farger. At det funker bra på crophuset (D90) er også et pluss for min del. Dette objektivet har litt fortegning, men heldigvis får jeg rettet den ganske godt i CNX2.

 

80-200mm AF-S skal være et kanonbra alternativ til det rådyre 70-200mm VRII og det ikke så dyre, og ikke så bra 70-200mm VRI (som jeg har).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...