Gå til innhold

Konvertere 18.5V til 12V


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt 12V, maks 0.42A ut fra et sted inne i en laptop. Laderen leverer 18.5V. Slimline cdrom og hdd bruker vel ikke 12V så kan ikke ta det derfra.

 

Noen som har tips? Greier enklere lodding, men kan ikke lese elektro-skjemaer mm så spørsmålet er om noen vet om en enkel (semi)ferdig løsning?

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan enkelt gjøres med en LM7812 eller en LM117/317 typ(krever litt mere passive rundt enn en 7812).

For en LM7812 ved en differensialspenning på 6.5V vil du kunne trekke rundt 2.2A ut av den, langt over dine spesifiserte 0.42. (En kjøleribbe er dog på sin plass).

 

Dette er vel det nærmeste jeg kommer en semi-ferdig løsning, databladet har en eksempeltegning med to kondensatorer(0.33uF og 0.1uF), egentlig en liten og nett løsning.

 

Problemet kommer når du skal hive denne inn i en laptop, der flotte ting som kjøling og plass gjerne er mangelvare; så en slik krets blir nok noe "overkill" for din applikasjon.

 

Ville nok dobbeltsjekket spennings-tilførselen til cdrom/hdd, skal ikke se bort ifra at det finnes 12v der, er verdt ett forsøk. Men å finne 12v en plass og lodde seg inn på den kretsen ville jeg ikke ha gjort, da man gjerne ikke vet hvor spenningen kommer fra eller hvor mye man kan trekke før ting begynner å koke.

 

Du får iallefall ha lykke til

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke disse 12V til ? Er mulig enheten vil klare høyere spenning, med noen modifikasjoner. Eller dersom det f.eks er en passiv last med fast strømtrekk kan man bare bruke en enkelt spenningsreduserende motstand i serie.

 

Siden du uansett vil ha enklest mulig krets er det jo snakk om lineære regulatorer slik at effekttap (om til varme) blir tilsvarende som for seriemotstand. Alternativt er jo DC-DC svitsjing men det er mer avansert.

Lenke til kommentar

Enklest mulig ja og denne LM7812 ser jo veldig greit ut.

Ser jo nå at det er samme som CoolBeer foreslo, men jeg leste nok posten hans litt mere komplisert enn jeg trengte.

 

12V trengs til Ikea Dioder, http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70115564

 

Edit, en 125W DC-DC Power Supply er nok mildt sagt overkill ja. :-)

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Dersom det ikke veksles på hvor mange dioder som lyser (altså konstant strømtrekk) ville jeg da valgt en seriemotstand for enklest mulig løsning.

 

60-043-78 på elfa vil være passende. Pass litt på varmeutviklingen i den, men den vil ikke bli varmere enn en tilsvarende lineær regulator.

 

hvordan jeg kom frem til motstanden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671

(samme teori gjelder både for enkle led og led i serie).

Lenke til kommentar
Antall dioder veksler ikke, men fargen veksler og det kan vel bety litt forskjellig strømuttak?

 

Varmeutvkling er litt viktig da det blir trangt i nytt kabinett, men vi snakket vel ikke om så høy varme at motstanden må ha flere cm med klarering.

 

Neida vi snakker mellom 2-3W med de data du har oppgitt.

 

Jeg tviler på at strømtrekket endres nevneverdig, men det er jo ikke verre enn å prøve. I verste fall lyser det litt svakere på noen farger enn andre.

 

Husk at dette er basert på at det strømtrekket du har oppgitt er faktisk strømtrekk, lavere strømtrekk betyr litt høyere spenning inn på diodene, høyere betyr litt lavere.

 

En lineær spenningsregulator kan faktisk modelleres som en variabel seriemotstand, enkelt sakt kan man si at resistansen endres slik at spenningsfallet over regulatoren er som ønsket.

Lenke til kommentar
Når jeg tenker etter så er det nok ikke faktisk strømtrekk, men maks som oppgitt på Diode-laderen. Jeg kommer kanskje ikke til å bruke maks, dvs å bruke alle 4 enhetene man kan koble til.

 

Er denne LM7812 bedre da? Trenger jeg ikke bekymre meg om strømtrekket med den?

 

Hva skal "dingsen" eller laderen som du kaller den kobles til ?

 

Den maks ratingen som står på den kan være for hva den trekker fra 230V-nettet (dersom det er det den kobles til).

 

Med en regulator trenger du ikke bekymre deg om strømtrekket, så lenge det er under maksimalt trekk.

 

Edit: Nei det så vist ut til å stemme....

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Laderen til Dioder kobles til 230V ja og står oppgitt med de utdataene jeg har oppgitt.

 

Ønsker å kutte ut denne og heller koble Dioder parallelt med laptopen, loddet på power jacken på mammakortet til laptopen. Det skal ikke kobles på noe batteri.

 

Mulig jeg ikke er 100% med men tror jeg skjønner hovedprinsippene i dette enkle oppsettet. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...