Gå til innhold

Mandrake 8.1


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å installere Mandrake 8.1 på maskinen min. Jeg har win2k pro fra før og har frigjort en partisjon på 5 gb til linuxen. Det eneste som bekymrer meg, er at hovedkortet jeg har er Asus A7V med den "berykta" Promise 100 ide-kontrolleren. Så har jeg hørt rykter om at Mandrake 8.1 har støtte for denne kontrolleren.

 

* Er det noen her som kan bekrefte dette??

 

* Og er installasjonen og oppsettingen av dual-boot'en forholdsvis "enkel" og rett fram??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har prøvd linux mandrake og innstallasjonen var ganske rett fram.

 

Problemet er at Linuxen opprettet 3 partisjoner av seg selv. Spør meg ikke hvorfor.

 

Den la inn boot-menyen på C: hvor win2000 var. (der man velger hvilket OS som skal starte)

 

Da jeg ble lei av Linuxen, måtte jeg formatere hele C: for å få bort bootmenyen og slette de 3 partisjonene den opprettet av seg selv. Avinstalleringen var altså ikke like rett fram som installeringen :evil:

 

Det kan være smart å ha en egen partisjon til backup av data før du begynner. Hvis du ikke brenner en CD da :wink:

 

sveinl

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 14:28, Sveinl skrev:

Hei.


Jeg har prøvd linux mandrake og innstallasjonen var ganske rett fram.


Problemet er at Linuxen opprettet 3 partisjoner av seg selv. Spør meg ikke hvorfor.


 

Hvis du oppretter ext2 og en linux swap partisjon i windows før du begynner gjør den ikke det. (det kan du f.eks gjøre med PM). Da vil Mandrake automatisk ligge seg riktig og du slipper noe tull.

 

Skal du fjerne linux helt kjører du fdisk /mbr en gang, da skal du kunne starte windows på vanlig måte og kunne fjerne linuxpartisjonene igjen med PM.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 14:12, Kompressor skrev:

Jeg har tenkt å installere Mandrake 8.1 på maskinen min. Jeg har win2k pro fra før og har frigjort en partisjon på 5 gb til linuxen. Det eneste som bekymrer meg, er at hovedkortet jeg har er Asus A7V med den "berykta" Promise 100 ide-kontrolleren. Så har jeg hørt rykter om at Mandrake 8.1 har støtte for denne kontrolleren.


* Er det noen her som kan bekrefte dette??


* Og er installasjonen og oppsettingen av dual-boot'en forholdsvis "enkel" og rett fram??



 

Jeg har Asus A7V133 med Promise RAID, og har installert Mandrake 8.1 uten problemer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 15:36, Kompressor skrev:

Takk for mange bra svar.


Jeg skal bruke PM7 til å lage en ext2 og en swap, men jeg hadde ikke tenkt å legge lilo i mbr, for å slippe å formatere c: disken hvis jeg fjerner mandrake.


 

MBR ligger helt først på disken, ikke på noen av partisjonene. 'fdisk /mbr' sletter ingenting fra noen av partisjonene dine, den skriver bare ny MBR over lilo slik at maskinen booter windows som default.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...