Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subaru Legacy 1990 GL, gåen termostat?


Djengo^^

Anbefalte innlegg

hei.

 

for noen uker siden merket jeg at temperaturmåleren begynte og stige høgere enn midten, som den alltid har ligget på det halvåret jeg har hatt den. den har aldri gått opp på det røde merket etter feilen kom, men legger seg rett under starten på det røde.

 

når jeg skulle hjemover fra turen der feilen ble oppdaget, så gikk temperaturen ned en del på motorveien, men begynte og stige igjen i tettbebygde strøk og i kø/trafikklys.

i den siste oppoverbakken til huset mitt, begynte det å ryke veldig fra høgre, øvre del av radiatoren (sett mens du sitter i førersetet). det kom også en del "tikking" foran, under panseret. når jeg parkerte den røyk den noe forferdelig og det freste og kokte fra øvre høgre del av radiator. det kom også ekkel lukt, og litt røyk, inn i førerhuset. radiator-korken sitter helt på venstre side. jeg har rød kjøleveske på bilen, kjøpt på Esso.

 

varmeapparatet blåste kaldt, og jeg hadde det på maks varme og blåsing hele dagen etter feilen var oppdaget, mens jeg kjørte. det kom varm luft når temperaturen var veldig høy. den har også drukket en del vann helt siden jeg kjøpte den, men tror da jeg alltid har hatt nok vann på.

 

det var ganske kaldt i været, og den første snøen dalte en ukes tid før dette skjedde.

 

nå står bilen i garasjen, og den starter fint, og går bra på tomgang, men har ganske høgt turtall på tomgang. ca 2000-2500, til det roer seg og detter ned på 900 etter en stund på tomgang. sviver også fint på tomgang, men har ikke kjørt den ut av garasjen på en stund. var sånn da jeg kjøpte den og.

 

jeg ser ingen tegn til lekkasjer under bilen

 

 

hilsen tor

Endret av Djengo^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Tor! Ikke for å være stygg med deg, men din beskrivelse forteller meg at du kanskje bør vurdere å få bilen på verksted, helst et verksted med kunnskap på Subaru. Bilen din har nemlig en litt spesiell motor, noe utenom hva "alle andre" bilmerker bruker. Den tikkingen du nevner kan være ventilene. Du får krysse fingrene at de ikke har tatt skade...

Forøvrig vil jeg anta at dette er en blokkering kjølevannet av et slag, evt kjølepumpe som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Tror nok problemet er mer sammensatt enn som så. Det at temperaturen stiger kan være følgende problemer

 

- Gåen termostat (Den åpner seg ikke) Du vil få for varm motor, men ingen varm luft i kupeen)

- Gåen termostatbryter på kjølevifta. Du vil få for varm motor og varm luft i kupeen. Motortemperaturen øker når du er i stillestående kø/kjører sakte

 

Det at den drikker vann tyder på at noe er galt. Ryker det hvitt av bilen når den går?

 

Hvit eksosrøyk er et tegn på gåen topppakning (Noe som er kjipt på en Subaru)

 

Det med tomgangen kan være noe elektronikkproblem eller en eller annen sensor som kødder, trenger ikke å være alvorlig.

 

Syns uansett du bør dra den til et verksted.

Lenke til kommentar

Tomgangsturtallet når den er kald er normalt, så lenge den går ned til +/- 900 når den blir varm er det nok sånn det skal være.

 

Har du en ekspansjonstank til kjølevæsken ? Ser du om det går en liten slange fra toppen av radiatoren ved lokket og til noen tank ? Er den tom ?

Har du byttet til rød kjølevæske eller har du bare etterfylt med det, er normalt grønn på Subaru.

Mixing av farger på kjølevæske går IKKE bra. Det blir til grøt, gjelder riktignok ikke alle farger men etterfyll med fargen som er der fra før. Husker ikke hvilke farger som ikke lar seg blande.

Hvit røyk ved driftsvarm motor er det vel fare for toppakning'er.

 

At du ikke får varme i kupeen og tempen synker på motorvei og stiger i kø/sakte fart tyder på lite kjølevæske eller dårlig sirkulasjon/vannpumpen.

Lenke til kommentar

Kan vel som en kommentar nevne at det er ingen _farger_ som kan blandes når det gjelder frostvæske. Desverre er det en misforståelse som veldig mange har. Fargen på frostvæske brukes generelt sett bare å skille mellom større kategorier, og avgjør ikke nøyaktig hvilken type det er. Det betyr at man kan ikke avgjøre at to typer frostvæske er like og kompatible med hverandre basert på fargen.

Lenke til kommentar

Blå og grønn kan blandes ;) Rød kan ikke blandes med noe, da blir det grøt! Vil tippe for lite kjølevæske jeg. Høres iallefall sånn ut. Evt dårlig vannpumpe. Siden det ikke er varme i bilen tipper jeg en av de to. Det med at den bruker vann kan være så lett som at radiator lekker ved hard last. Det gjør iallefall min. Ingen lekkasje under 2500omdreininger, men spruter ut over dette. Kan også lekke litt fra motor et sted som du ikke kan se, og det kan lande på blokken og fordampe, derfor ingen spor under ;)

Lenke til kommentar

Om "blå" og "grønn" kan blandes kommer helt an på typen "blå" og typen "grønn". Det er ingen automatikk i det, og et godt eksempel på det er den typen "grønn" man finner i Renault-motorer. Blander man "blå" i den blir det grøt, uansett. Er svært mange som gjør slike feil og dermed ender opp med tette varmeregistre, tette radiatorer, tette kanaler samt evt. ødelagte vannpumper, osv.

 

En grei regel er at om man ikke vet alt om alt i kjølesystemet, så holder man seg unna det. Er man usikker på hva som er fyllt på tidligere der, så bytter man all væske etter å ha spylt igjennom med rent vann. Feil her kan i verste fall føre til motorhavari, og i beste fall bare føre til at enkelte deler til noen tusen må byttes.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor mange får problemer. Folk som skal ha peiling blir lært opp til å lese frostvæske basert på farge, og ikke noe annet. Da gjerne når det kommer inn en bil med "grønn" frostvæske, så bare "ja, dette er grønn, da kan vi blande blå inn her fordi vi har ikke grønn på lager.. det er jo samme greia uansett".

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg forstår jo hva du sier, er ikke helt evneveik. Oppfordrer aldri kunden til å bruke annen en den han skal ha.. Men det er mulig å blande blå (g12?) og grønn (g48)..

EDIT: Den grønne vi selger er den som renault, skoda, audi og vw skal ha. og den kan iallefall blandes med blå

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

Kan nevne at den grønne Renault skal ha/anbefales for produseres av Elf, og det eneste stedet man typisk får tak i den er hos merkeforhandler. Desverre har det vist seg at den blir forvekslet stadig med andre typer grønne og blå, og dermed folk som blander dem. Det står helt tydelig i dokumentasjonen Renault gir at Elf sin grønne skal ALDRI blandes med noe annet, og det med god grunn. Er veldig ofte det ryker varmeregistre i Renault-biler fordi det er blitt blandet "vanlig blå" frostvæske eller annet.

 

Et annet eksempel er den første varianten av rød frostvæske som jeg mener VW brukte kunne ikke blandes med noe annet. Om man gjorde det ville den klumpe seg opp og begynne å tette igjen kanaler. Senere varianter, dvs. den som nå selges på bensinstasjoner, kan derimot blandes med "blå" uten at det klumper seg, men selvsagt med degradert ytelse/kvalitet. Denne senere varianten leder til forvirring for folk som finner den gamle røde i en eller annen tank og forventer at det ikke skal være noe problem å blande den med andre ettersom man ikke kan klare å se forskjell på dem.

 

Det er ett par eksemper jeg kan komme med som motsier påstanden om at det bare er å blande i vei selv om det i mange tilfeller fungerer. Et minimum må være å sjekke dokumentasjonen bilprodusenten gir før man i det hele tatt gjør noe som helst.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker er G12 den røde til VW som ikke kan blandes med blå eller grønn.

De har kommet med en ny G13 som kan blandes med den blå og G12 uten å klumpe.

 

Men det anbefales uansett å bruke det som er på bilen fra før. (Nå får du vel ikke G12 lenger, men kun G13)

Lenke til kommentar

heisann, takker for alle svar.

 

jeg fyllte radiatoren helt til topps med kjøleveske, uten og ta på radiatorlokket igjen. så ruset jeg bilen skikkelig, og da stod vannet opp av radiatoren. det kom ikke noe røyk/eksos opp. når den stod på tomgang så skjedde det ingenting...

 

hva kan dette bety? er det normalt?

 

jeg har også oppdaget en sprekk i radiatoren.

hva kan jeg bruke for å få det tett, så jeg kan utføre noen flere tester for å se om toppaking eller topp er ødelagt, uten at radiatorlekkasjen forstyrrer.

jeg vil ikke helle på noe radiatortett eller kanel etc. sprekken er litt stor. er det ikke noe bra teip der ute? :p eller annet materiale.

 

jeg vil ikke bytte noe på bilen hvis toppakning og/ eller blokk er ødelagt. men alt viser til at det ikke er noe skade, helt til jeg finner ut av det med vannspruten ut av radiator på høy rpm, mens det står i fri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...