Gå til innhold

Hjelp til valg av enkelt speilrefleks max 5000


Anbefalte innlegg

Ja det blir mye å tenke over detta.

Brukervennlighet er jo viktig siden jeg ikke har noe særlig erfaring som fotograf, men vil jo lære.

 

Tenkte jeg skulle starte med noe av det enklere/billigere for så heller å oppgradere etterhvert visst interessen fortsatt vedvarer, men en kan jo aldri si aldri, kan jo godt hende jeg synes det er kjedelig også ;)

 

Grensa fra fruen i huset er satt til 5000,- ;)

Men kan sikkert tøyes visst jeg tar oppvasken noen ekstra ganger :)

 

Men sånn jeg forstår så er det ikke å satse på Sony eller Olympus kameraene jeg nevnte i første posten ?

Endret av DDuck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da kom det mange gode forslag :)

Skal se nærmere på den D450, det så intresant ut.

 

Jeg har ikke peiling på hva slags objektiv det var på D90 kameraet, men kan prøve å finne det ut.

 

Ser også de har D450 på Elkjøp med dvd og 8GB kort til 5450,-

er de ei grei pakke ?

Grunnen til at jeg lister opp elkjøp og lefdal er fordi det ligger i nårheten, så da kan jeg dra og ta en titt.

Explorer pakken til Canon er fin den ;) Minnekort, veske, minnekortleser og annet stasj. Og vil tro den DVDen også er grei ;)

 

Henger meg på det med ekstern blitz. Kit objektivene er ikke de mest lyssterke, så du blir nok nødt til å bruke blitz innendørs når det trengs.

Lenke til kommentar
Men sånn jeg forstår så er det ikke å satse på Sony eller Olympus kameraene jeg nevnte i første posten ?

 

Olympus E-620 er i hvertfall et bra kamera, og om du får det for under 5000 kr er det en god pris. Jeg kjenner ikke til hvordan Sony sine kamera er, men jeg tviler på at du vil bli skuffet av A380 heller (eller noen andre speilreflekskamera som er relativt nye for den saks skyld). Men som flere andre har nevnt er en ekstern blits veldig nyttig hvis du skal ta mye innendørsbilder. Derfor kan det være fornuftig å se på et rimeligere kamera og bruke resten av budsjettet til blits.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Men sånn jeg forstår så er det ikke å satse på Sony eller Olympus kameraene jeg nevnte i første posten ?

Olympus E-620 kan jeg anbefale. Jeg har det selv, og er meget fornøyd. Den har ikke guidene som Nikon har; men er lett å lære seg for det.

 

Den har utvippbar skjerm gjort på en bedre måte enn Nikon D5000 og stabilisering i huset.

 

Tom

Lenke til kommentar

Dersom du insisterer på å ha stabilisering i huset så er nok Olympus er et godt valg. Sony vet jeg ikke noe om, så her skal jeg ikke ha noen mening. Dog vet jeg det er mange fornøyde Sonybrukere der ute.

Fordelen med Canon/Nikon er at det er et meget stort utvalg av objektiver og annet tilbehør på bruktmarkedet. Selv har jeg Nikonutstyr og har kjøpt de fleste objektivene og annet utstyr brukt. Du betaler en lavere pris enn for nytt utstyr, og vanligvis er det akkurat like bra. Om du finner ut at objektivet du kjøpte ikke var det du trengte kan du selge det videre med lite eller intet tap. Bruktprisene varierer med prisvariasjonene på nytt utstyr.

Det er også en del relativt nye kamerahus å finne på bruktmarkedet. Jeg ville vurdert et brukt D5000. Sjekk foto.no, det er det beste dtedet for brukt utstyr her i landet. (finn.no har et noe frynsete rykte, det er en del der som rett og slett prøver å snyte folk som ikke har god oversikt over bruktpriser).

Tommelfingerregel er ca 70% av dagens billigste nypris, eventuelt justert litt opp eller ned i forhold til objektets alder og tilstand.

God jakt!

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Skal ikke være lett :)

 

Canon 1000D/450D ville uten tvil gått for 450D,du får såpass mer at jeg synes prisforskjellen er forsvarlig.En ting du skal være klar over at 1000D du lenker til ikke har objektiv med stabilisering,og det tilsvarende objektiv med stabilisering "IS" som 450D du lenket til har er allment utpekt som et bedre objektiv på alle plan utenom byggekvaliteten som er den samme.Canon leverer også den mest komplette programpakken.

 

Nikon D3000 har et utrolig fint opplæringskonsept,har faktisk flere inne familien min som har Nikon "D40,D60,D3000,D5000 og D90"og alle er Nybegynnere i forskjellige stadier litt enkel forklaring på hva de forskjellige innstillingene gjør så forstår de fremgangsmåten enklere grunnet opplæringsprogrammet i kamera,D90 har ikke det programmet.Det eneste aberet som jeg ser med D40/D60/D3000/D5000 er at du er avhengig av objektiver som har innebygget fokusmotor,men på en annen side så blir det kontinuerlig produsert nye objektiver som har innebygget fokusmotor.

 

Olympus og Sony kjenner jeg ikke så mye til utenom at en kompis har E520 og jeg har brukt det noen ganger,et enkelt,forståelig og greit kamera,men du trenger litt opplæring da det er litt var på kontraster/høylys,E620 skal være bedre på det.Olympus har litt mindre sensor en konkurrentene fordel ved bruk av tele da du får mer brennvidde "gratis"men ulemper hvis du har lyst på vidvinkel.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Lånte ett D90 av en kamerat, og de bildene ble helt supre her i mitt hus, men det er langt over mitt budsjett.

 

Hvis du fikk ok bilder med en D90, vil du også få gode bilder med hvilket som helst nytt speilrefleks-kamera, også med vanlig kit-objektiv som er gode objektiver.

 

Me veit ikkje kva for objektiv som vart brukt på D90-en, det burde vel trådstartar finne ut, for å kunne seie om resultatet er oppnåeleg under 5000. :)

 

Fikk mail nå om at han hadde 18-200 nikkor linse.

Lenke til kommentar

Da etter en tur rundt i Hamar, falt valget på Canon D450, de klarte sannelig å prakke på meg ei ekstra pakke med minnekort og veske også :)

 

På elkjøp prøvde de også å få meg til å kjøpe Sony, men til slutt fikk jeg det ut av han at han også syntes D450 var ett bedre valg.

 

Så nå har jeg tatt ett par bilder før batteriet måtte lades, da med alt på auto.

Men gudbedre for en overgang, alle bildene ble sylskarpe og det at rommet var litt mørkt hadde null å si.

 

Så til alle dere som har kommet med innspill, Tusen Takk !!

Lenke til kommentar
Da etter en tur rundt i Hamar, falt valget på Canon D450, .................

Gratulerer med nytt kamera! Jeg antar du har kjøpt IS-versjonen av kit-objektivet?

Når du får lyst til å utvide objektiv/utstyrsparken så husk det jeg skrev over angående bruktmarkedet.

Og om du senere lurer på noe så husk at her på Akam finner du alltid mange flinke folk som synes det er hyggelig å hjelpe. Her kan du få svar på og meninger om det meste.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...