Gå til innhold

Brev og bøker som ikke er med i Bibelen, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For en stund siden hørte jeg om noen bøker/brev innenfor kristendommen som ikke var med i Bibelen. Nei, det er ikke de apokryfe evangeliene. Noen av disse tekstene jeg tenker på omhandler i stor grad erkeengler. Jeg kan derimot ikke huske hva disse tekstene heter. Har prøvd å google det opp - men møtte på store problemer med å finne det jeg så etter grunnet at jeg ikke er sikker på hvordan og hva jeg skal skrive i søket. Så, hvis det er noen som har hørt noe lignende og forstår et noe rotete innlegg, så takker jeg for svar!

Endret av Gayatri-mantra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktuelle skrifter som ikke er med i protestantiske bibler, er det massevis av.

 

De deuterokanoniske skriftene - Dette er skrifter og skriftsteder som er med i romersk-katolske bibler, men ikke i protestantiske. Og ellers har forskjellige ortodokse kirker med skrifter som du heller ikke finner i protestantiske bibler. Martin Luther gjorde nemlig en kjempejobb i å fjerne mange skrifter.

 

Gnostiske skrifter - Tomasevangeliet og Mariaevangeliet er blant de mest kjente her, men det finnes mange hundre av dem. De fleste utgir seg for å ha vært skrevet av en av disipplene - antakelig for å virke mer troværdige. Men de blir som regel datert til det 2. og 3. århundre, altså noen hundre år etter de nytestamentlige skriftene.

 

Nag Hammadi-skrifter - Dette er 52 skrifter som ble funnet i 1945. Deriblant Tomasevangeliet.

 

Dødehavsrullene - Dette er 8-900 skrifter som ble funnet i Qumram nær Dødehavet i 1947. Deriblant gamletestamentlige skrifter.

 

Ellers finnes det jo skrifter skrevet av diverse kirkefedre, paver og kristne filosofer.

 

Skriftene finnes både på Internet og i bokhandleren.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Luther fjernet:

 

Baruks bok

Jeremias brev

Daniels bok (deler av)

Jakobs brev

Esters bok

Judits bok

1. Makkabeerbok

2. Makkabeerbok

Siraks bok

Tobits bok

Visdommens bok

Hebreerbrevet

Judasbrevet

Åpenbaringen

 

Hebreerbrevet, Judasbrevet, Åpenbaringen og Esters bok ble riktignok satt på plass igjen senere. Mens deler av Daniels og Estersbok er fortsatt borte fra protestantiske bibler. Alle disse skriftene er fortsatt med i den romersk-katolske bibelen. Derfor er dems bibel en mer komplett bibel enn "light"-versjonen vår. Jeg kjenner dessverre ikke til noen norske bibler som har alle disse skriftene med hvor de hører hjemme, men det finnes enkelte som har de manglende skriftene med mellom GT og NT, som et tillegg eller bonus, og kaller dem attpåtil "Apokryfer" - et litt negativt ladet ord. Jeg anbefaler New Jerusalem Bible, som ikke bare har med alle disse skriftene i riktig orden, men som også regnes som en av de beste konkordante (ordrette) oversettelsene. Og en del ord blir transkribert istedetfor oversatt (fortolket), som feks Guds navn - Yahweh.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler New Jerusalem Bible, som ikke bare har med alle disse skriftene i riktig orden, men som også regnes som en av de beste konkordante (ordrette) oversettelsene. Og en del ord blir transkribert istedetfor oversatt (fortolket), som feks Guds navn - Yahweh.

Står i bokhylla.

Lenke til kommentar

\Gnostiske skrifter - Tomasevangeliet og Mariaevangeliet er blant de mest kjente her, men det finnes mange hundre av dem. De fleste utgir seg for å ha vært skrevet av en av disipplene - antakelig for å virke mer troværdige. Men de blir som regel datert til det 2. og 3. århundre, altså noen hundre år etter de nytestamentlige skriftene.

 

 

 

husk at heller ingen

av evangeliene i nt

er skrevet av de som så jesus

så en slik bløff har gode tradisjoner

Lenke til kommentar

Har hørt folk påstå det før, men er du nå HELT sikker på at ingen av dem så ham?

 

OM det stemmer, så er ikke det avgjørende for hvorvidt NT er en bløff. NT ble skrevet i det første og andre århundre, da det fremdeles var mange igjenlevende fra tiden. Det at de ble skrevet mye nærmere i tid spiller inn på at NTs skrifter er mer troværdige enn gnostiske skrifter som ble skrevet 1-200 år senere.

Lenke til kommentar
Hei!

 

For en stund siden hørte jeg om noen bøker/brev innenfor kristendommen som ikke var med i Bibelen. Nei, det er ikke de apokryfe evangeliene. Noen av disse tekstene jeg tenker på omhandler i stor grad erkeengler. Jeg kan derimot ikke huske hva disse tekstene heter. Har prøvd å google det opp - men møtte på store problemer med å finne det jeg så etter grunnet at jeg ikke er sikker på hvordan og hva jeg skal skrive i søket. Så, hvis det er noen som har hørt noe lignende og forstår et noe rotete innlegg, så takker jeg for svar!

 

Hmmm

3 linker som får deg dypere i materien. Ellers en smule vanskelig å vite eksakt hva du er ute etter.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_angelic_hierarchy

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudo-Dionysius_the_Areopagite

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch

 

Spesielt Enoch vil være spennende angående erkeengler. Og like artig hver gang å se de kristne hinte om at det ikke er noe utenom skriftene i bibelen.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Mye er nevnt allerede. Men Jubilees er med i den etiopisk ortodokse kanon, og var en del av dødehavsrullene funnet. The life of Adam and Eve var også med i dødehavsrullene funnet. Peters apokalypse var vurdert i Nikea som et mulig alternativ til Johannes Åpenbaring. Men det er jo mange av disse skriftene som også samtidig blir betegnet som gnostiske (slik som f.eks. Thomas-evangeliet og andre bøker som var del av Nag Hammadi funnet), og det er ikke alltid like lett å vite hva som egentlig er en kristen eller judaistisk skrift og hva som er en gnostisk skrift, siden de ofte omtaler lignende tema.

Endret av Timeo
Lenke til kommentar

Tenker TS snakker om Enoks bok.

 

"The first part of Book of Enoch describes the fall of the Watchers, the angels who fathered the Nephilim. The remainder of the book describes Enoch's visits to Heaven in the form of travels, visions and dreams, and his revelations." http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch

 

Selve boka: http://www.sacred-texts.com/bib/boe/

Hvis man googler ""Book of Enoch" finner man flere versjoner.

 

 

Edit: Ser Luftbor slo meg med mange dager. :blush:

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...