Gå til innhold

[Løst]Ideemyldring ang databaser, hjelp? =)


Anbefalte innlegg

Nå vet eg ikke hva trådstarter er opptatt av, men eg liker både å drikke og programmere. Alt til sin tid :)

Takker uansett for de siste to innspillene. Interessant måte å se det på. Endelig litt idemyldring :)

 

Men jeg tror nok læreren din setter pris på at du lagrer informasjon der den hører hjemme.

Hører hjemme og hører hjemme. Dette er jo strukturen i databasen som angir hvor ting hører hjemme, ikke nødvendigvis koblingen i dagligtalen. Når man kjører en spørring så får man et resultat som man presenterer i et grensesnitt. Om måletype ligger i tabell 1 eller tabell 2 har lite å si for presentasjonen sin del, men har litt å si for kompleksiteten til spørringen, og ikke minst hvor mye mer tid en avansert spørring tar kontra en enkel en. I et lite system har det lite å si, men i større systemer med mange samtidige spørringer kan dårlig struktur ødelegge ytelsen totalt.

Jeg skal strekke meg så langt som å innrømme at det selvfølgelig er mulig å designe modellen slik du har gjort. Det du da lagrer i drinker_ingredienser er antall ingredienser, og dette tallet er avhengig av måleenheten i ingredienser. Endrer du måleenhet i ingredienser så må du, som jeg har sagt tidligere, også endre antallet i drinker_ingredienser. Unødvendig komplekst spør du meg.

 

Når vi snakker om ytelse så vil også din modell være tyngre for den vanligste spørringen, nemlig å presentere ingrediensene i en drink. Du har lagret alt i liter, og må enten presentere dette en felles måleenhet for brukeren, eller så må du bruke en, som quantum foreslår, liste over grenseverdier for når du skal bruke den ene eller andre måleenheten. Dette vil i de fleste tilfeller medføre flere reads enn om måleenhetene er lagret sammen med mengden. skal du derimot kalkulere totalt volumn for en drink vil ditt forslag være det mest effektive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha brukt liter som måleenhet for volum og kg som måleenhet for masse. I presentasjonslaget må man da ha en måte å konvertere til og fra de enhetene man vil vise, f.eks cl, teskjeer osv.

 

Å skrive spørringer som må håndtere at volum er lagret som cl, dl, osv, må være et mareritt. Da er det bedre at presentasjonslaget står for konvertering fram og tilbake mellom de forskjellige enhetene. Hvis du skal gjøre dette "internasjonalt" så må du samme hva ha en konverteringsalgoritme for å ta hånd om ounces, pints og alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Jeg skal strekke meg så langt som å innrømme at det selvfølgelig er mulig å designe modellen slik du har gjort. Det du da lagrer i drinker_ingredienser er antall ingredienser, og dette tallet er avhengig av måleenheten i ingredienser. Endrer du måleenhet i ingredienser så må du, som jeg har sagt tidligere, også endre antallet i drinker_ingredienser. Unødvendig komplekst spør du meg.

 

Når vi snakker om ytelse så vil også din modell være tyngre for den vanligste spørringen, nemlig å presentere ingrediensene i en drink. Du har lagret alt i liter, og må enten presentere dette en felles måleenhet for brukeren, eller så må du bruke en, som quantum foreslår, liste over grenseverdier for når du skal bruke den ene eller andre måleenheten. Dette vil i de fleste tilfeller medføre flere reads enn om måleenhetene er lagret sammen med mengden. skal du derimot kalkulere totalt volumn for en drink vil ditt forslag være det mest effektive.

Forandrer du målenheten må du forandre mengden også, uansett. Særlig komplekst blir det heller ikke, uansett løsning, sånn jeg ser det. Ser heller ikke behovet for å gjøre dette, da man uansett kan få målene presentert på den enheten man vil, uahvhengig av lagringsenheten.

 

Når det gjelder ytelsen til spørringen så blir den ganske uberørt, presentasjonslogikken ligger selvfølgelig ikke i spørringen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen! Takk for en ekstremt bra diskusjon her. Jeg så den første responsen også ble denne tråden puttet litt i bakhue dessverre.

 

Altså, ang akkurat drink databaser så vil jeg vel tenke at nomore's respons (aka måleenhet+ingrediens) i samme høres enklest ut for min del. Var det quantum? som kom med argumentet at: om man setter opp Vodka som liter så vil det kunne lage problemer senere? Uansett, ja jeg er enig med deg, hypotetisk. Men nå vil de fleste drinkene være for å lage 1 drink og brukeren vil måtte gjøre resten i hodet. En evt mulighet for å gjøre om ingrediensene i drinkdatabasen hadde vært en veldig kul feature, absolutt, og noe man kunne tenkt på å bruke tid på å oppgradere til, men ang akkurat denne databasen har jg en ganske strict deadline. Skoleproj.

 

en "dæsh" tho som du nevner kan bli et problem, siden dette kan gjelde stort sett alle ingredienser (en dæsh vodka). Selv om formatet stort sett vil være cl (eller x/x(shotglass/longdrinkglass), lite sannsynlig tho pga det ville måtte være en helt annen database (eler hva?))

 

isåfall er kanskje kaffenils modell bedre? Uansett handler dette om hvor grei PHPformen blir å håndtere. Har dere noe ideer ang det? selvom jeg skjønner at de fleste her har DB erfaring :DD

 

 

Uansett, TUSEN TAKK for all hjelp!

Endret av TekniskFeil
Lenke til kommentar
Var det quantum? som kom med argumentet at: om man setter opp Vodka som liter så vil det kunne lage problemer senere? Uansett, ja jeg er enig med deg, hypotetisk.

Jeg forbeholder meg retten til å mene noe annet dagen etter, uansett!

 

Men seriøst, når det gjelder gui/form så blir det mer komplisert når brukeren skal få lov til å velge måleenhet, både v. presentasjon og registrering. Så dette kommer jo litt an på brukssituasjonen. Hvis Petter Sprett kommer med en oppskrift han vil registrere, men ikke har de rette måleenhetene, må han konvertere manuelt. Da kan ett av tre skje: a) Han gjør alt riktig b) Han gidder ikke c) Han finner opp en ny drink (konverterer feil), f.eks. Petter Spretts dobbeltpepprede peppershot. Bug or feature?

 

Akkurat de tekniske sidene ved php-form'en blir nok helt rett fram slik du finner det beskrevet i de fleste php-tutorials, hvis du får trøbbel er det helt sikkert bedre hjelp å hente i php-gruppa. Database-gruppa er pussig nok et underforum av denne, og det er nok mange som bruker php her, men enda flere er det jo i riktig gruppe.

Lenke til kommentar
Var det quantum? som kom med argumentet at: om man setter opp Vodka som liter så vil det kunne lage problemer senere? Uansett, ja jeg er enig med deg, hypotetisk.

Jeg forbeholder meg retten til å mene noe annet dagen etter, uansett!

 

 

Haha xDD

 

ang phpform så tenker jeg først og fremst for adminmanipulasjon, ikke brukerinput. Ang konvertering som sagt så hadde det vært en veldig kul feature men ikke spesielt viktig ettersom jeg tenker drinks i "single drink" format og ikke for 20 stk i første omgang ihvertfall. Hoderegning ftw :p

Men ja, som du sier så er d kanskje her tråden i DB departementet slutter og diskusjonen i PHP forumet starter ;)

 

Tenker egentlig bare på en enkel form/gui for å kunne få inn mange oppskrifter over kort tid, uansett. Tusen takk for alle bidrag. Lært masse :D

Endret av TekniskFeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...