Gå til innhold

Musikkteori for idioter


Husam

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Prøver å lære meg å spille gitar, og i den forbindelse vil jeg lære meg litt enkel teori (hva som ligger bak akkorder, skalaer osv.), og har i første omgang bare søkt litt på "chords" og lignende på wikipedia og google. Problemet er at stoffet virker utrolig tungt for meg, har faktisk ikke vært borti teori jeg finner så vanskelig å suge inn...

 

Vet dere om noe sted på internett man kan finne info om dette med skalaer og akkorder som er enkelt å forstå for en som har litt tungt for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare korrigere litt: Skalaen starter nødvendigvis ikke på C, det gjelder kun for skalaer der C er grunntonene, f.eks. C-dur-skala eller C-moll-skala. Men du har også A-dur-skala, G-dur-skala osv.

 

Forøvrig er det B i England og Amerika, mens Norge bruker det tyske systemet med H. Hvis vi setter opp de mot hverandre ser du forskjellen:

Engelsk: A Bb B C

Tysk: A Hb H C (kan også være A B H C )

Lenke til kommentar

Ah, skjønner. Har lest meg litt mer opp nå, men stod veldig lite om moll-skalaer på den siden, da.

 

Så vidt jeg har skjønt; Dur-skalaer har disse intervallene: Hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv.

 

Moll-skalaer har tydeligvis disse intervallene: Hel-halv-hel-hel-halv-hel-hel (i og med at a-moll og c-dur skal inneholde de samme notene?). Gjelder dette mønsteret for alle moll-skalaer?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Prøver å lære meg å spille gitar, og i den forbindelse vil jeg lære meg litt enkel teori (hva som ligger bak akkorder, skalaer osv.), og har i første omgang bare søkt litt på "chords" og lignende på wikipedia og google. Problemet er at stoffet virker utrolig tungt for meg, har faktisk ikke vært borti teori jeg finner så vanskelig å suge inn...

 

Vet dere om noe sted på internett man kan finne info om dette med skalaer og akkorder som er enkelt å forstå for en som har litt tungt for det?

 

Hei! Jeg holder på å lage noen nettsteder som tar for seg musikk. De er i startgropen ennå, men det kommer mye der fremover.

www.cime.no - webside med fokus på kreativitet, improvisasjon mm. Bygges hovedsaklig opp rundt videoleksjoner.

Og www.vvidar.no - min blogg. Denne kommer til å ta for seg musikkteori, komponering og arrangering. (nystartet, men det vil bli masse fyldig info her!)

 

håper dette kan hjelpe!

 

Ideer til emner og temaer mottas med takk! :-)

 

Vvidar

musiker - pedadog

Endret av vvidar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...