Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Zyxel multimodem og Netgear ruter sammenkoblet.


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått nytt multimodem(zyxel p2606wht) fra Telenor, da jeg hadde lyst på Turbo pakken.

Jeg har en Netgear WNDR3300 ruter fra før som jeg vil bruke og sende ut lan og wlan fra.

Jeg har bare koblet opp modemet uten å gjøre noe som helst ,bare slått av wlan med knappen oppå modemet.

Alle i huset får full turbohastighet, enten via kabel eller tråløs som blir levert av netgear ruteren.

 

Men noe skriver at man må sette modem i bridge mode for at det skal virke...

Og noen skriver at man kan gjøre modemet så og si usynlig, sånn att alt styres av netgear ruteren.

 

Og siden alt fungerer hos meg nå, så er det vel ingen grunn til å gjøre noe.

Det er vel kanskje ført når en skal åpne porter og slikt at ting kan by på problemer,eller hva?

 

Spør bare for å bli litt klokere,hehe

 

God jul!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, ser at jeg kan velge mellom ruting og bridge... i en dropdown meny.

Ja, fant noen veiledninger hos telenor, men ikke den modellen jeg har, men de andre som er listet opp er ikke så forskjellige, bare å bruke hodet litt,hehe

 

Vel, får la anlegget stå urørt i julehelgen, så får jeg knote litt i romjulen..

Ble litt rot rundt bestillingen for noen dager siden, telenor satte opp hastigheten til 12000 kbit/s med en gang, og jeg som ikke fikk modemet før idag.

Så det ble 1 døgn uten nett, og 1 døgn med midlertidig hastighet på 1000 kbit/s

Men nå er alt fikset. Så en liten takk til Telenor som fikk ordnet opp slik at jeg fikk nettet opp igjen før julehelgen!!!

 

Takk for hjelpen

 

God jul!!

Lenke til kommentar

Om du får satt Telenor-routeren i bridge-mode, vil det si at WAN-porten på Netgear-routeren vil få den eksterne IP-adressen, som nå Telenor-routeren har. Det vil da si at om du vil åpne en port, trenger du kun å gjøre det i Netgear-routeren, mens slik du har det nå, så må den åpnes i Telenor-routeren mot Netgear-routeren, og så videre derfra. Når en router settes i bridge-mode slik som det, fungerer den i praksis kun som et modem.

Lenke til kommentar
Evnt du kobler Netgear routeren til Zyxel'n via Ethernet porten. Samt skrur av DHCP i netgear ruteren. Da vil det fungere slik du vil.

 

da blir det slik: Zyxeln deler ut ip adresser i nettverket, samt holder styr på porter og dette. mens Netgear routeren gir ut internett via kabel og Wlan.

 

Nå er det slik at Zyxel modemruteren må stå i kjelleren der det ikke er nok dekning til hele huset, derfor har jeg lagt opp en kabel opp i 2 etasje, der jeg har netgear ruteren.

Derfra deler jeg ut trådløs og kablet nett.. som får de med trådløs pc bra signaler.

Så da må vel netgear ruteren dele ut ip adresser? eller er jeg utpå jordet?

 

For å kunne forholde meg til en boks, så vil jeg helst at netgear ruteren tar seg av alt.

Det er PPPoE innlagt i netgear ruteren..

For å få telenors Zyxel modem til kun være en usynlig brikke(modem) i oppsettet, må jeg gjøre hva?

Lenke til kommentar

Det er flere veier til Rom. Hvis du lar routermodemet fungere som router, så kan du fint bruke den andre routeren som aksesspunkt og switch oppe alikevel.

Da behøver du bare forwarde porter i routermodemet. Du kan da sette opp aksesspunktet med fast IP slik at du kan konfigurere begge routerne i ettertid.

 

Skal du gjøre routermodemet "usynlig" så er bridge løsningen. Da logger du på med pppoe oppe og bruker routeren der som vanlig via internettporten.

 

Selv ville jeg ha valgt den siste løsningen pga best stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...