Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpt ny komfyr men fulgte ikke med strømledning?


Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg har nå endelig fått meg en skikkelig komfyr (da jeg kun hadde kokeplate før)

 

og Nå som den ble levert på døra og pakket ut fant jeg ut at.. det følger ikke med noe strømledning?

 

På baksiden av komfyren er det ett panel jeg kan skru av.. her er det 5 stk utak som jeg antar strømledningen skal påkobles? er det normalt at dette ikke følger med? har sendt mail til bestbuy.no hvor jeg kjøpte komfyren men har ikke fått noe svar på dette..

 

I manualen står det følgende..

 

En Godkjent fagman må utføre dem elektriske tilkoblingen. For tilkobling av apparatet skal en ledning av typen H 05 VV-F eller tilsvarende benyttes.

 

Betyr det at jeg bare kan glemme å lage julemiddag hjemme i år? har allerede kjøpt inn fersk ribbe og salta,peppra den ^^

 

Link til Komfyren jeg har kjøpt..

 

på forhånd takk for all hjelp og god jul! :)

post-40527-1261525807_thumb.jpg

post-40527-1261525859_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på å få komfyren levert med strømuttak. Jeg opplevde akkurat det samme og tok direkte

kontakt med produsentens hovedkontor i Norge og forklarte situasjonen. De sendte en egen elektriker på døra et par dager senere og fikset det.

 

Jeg ble likevel tilsendt regning for jobben, som du også nevner, bare tar noen få minutter. Denne nektet jeg å betale og ba avdelingslederen i butikken hvor komfyren ble kjøpt ordne opp. Aldri sett noe til det pengekravet siden.

 

Noen som har link til loven som krever at komfyren skal leveres klar til bruk?

Endret av danidic
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er riktig at du må ha elektrikker for å utføre jobben, men er det "krise" kan du se på Clas Ohlson eller noe lignende om de har ferdige kabler. Du må ha en gummikabel med tverrsnitt på 4mm2, og 3 ledere (jord, null (blå) og fase (brun)). Kabelen kalles ofte apparatkabel, og er av typen "mangetrådet" (veldig mange små, tynne ledere (kordelere) inni selve ledningen), og du trenger derfor niter/endehylser på denne. Du skal følge nederste koblingsskjema: Den gulgrønne ledningen skal kobles inn på PE (den første skruen, den er kobberfarget), den brune lederen skal kobles inn på L1, og du må laske sammen 1, 2 og 3 med de kobberbitene som er festet til 5. Den blå lederen skal kobles til L2, og her laskes 4 og 5 sammen. Alt må skrues godt til, det kan tross alt gå opptil 25A her (enda mer i en kort periode). Alt gjøres på egen risiko, og skulle huset ditt brenne ned er det din feil. Dersom du har den minste tvil, så vent på elektrikker. Hvis du ringer en og forklarer at du bare skal ha koblet til en komfyrledning, er mange greie nok til å stikke innom på vei til en annen kunde, eller noe lignende.

 

Hilsen elektrikker :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk at det etter finanskrisa gjøres alt for å maksimere profitten og derfor spares det der det kan.

Dette er selvsagt små detaljer kundene ikke oppdager før man har produktet hjemme og som vist i annonsen så står det der midt i all den tekniske infoen at ovnen leveres uten tilkobling.

Og da er besparelsen på 500-1000 kroner borte med tanke på at det må elektriker til for å koble til kabelen.

 

Jeg bare elsker konkuranse på pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er faktisk nokså vanlig at platetopper, komfyrer og noen ganger standalone stekeovner leveres uten ledning og støpsel, ettersom de er laget for flere land, og kan kobles til på flere forskjellige måter. Du kan til og med koble den til på forskjellige måter i norge, det nederste koblingsskjemaet er for vanlige 25A kokestikk, men dersom du har 3-fas TN-anlegg i huset ditt kan du faktisk bruke øverste skjema, og fordele lasten over 3 faser. Så, det har neppe noe med finanskrisen å gjøre, men heller det at elkjøp osv importerer direkte fra fabrikken, og at de ikke gidder å ha kvalifiser personell til å koble til ledning.

Lenke til kommentar

Jeg har sett dette før også men har inntrykk av at det er mere vanlig nå.

Poenget er at alle husstander har egen komfyrkurs i husene sine så for det norske markedet er det med få unntak 1 fase drift som er hensiktsmessig.

Men ja de kan selvsagt gå på 3~ 230V og 3~ 400V men hvor mange 3~ uttak har du sett bak en komfyr noengang.

For meg er det cirka ingen og jeg har holdt på med dette i 14 år.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Veldig enkelt, laske 1-2-3, og laske 4-5, koble gul/grønn til skruen før 1, en av de resterende til 2 og den siste til 4.

 

Slik står det fint beskrevet under Norway.

 

Men du bør vel ha slike hylser på endene om det ikke er på kabelen din fra før av, og du bør vel skaffe deg 10-15 cm 4mm2 entrådet kabel til laskinga, er vel greit å slippe flertrådet akkurat der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...