Gå til innhold

Ananas etter trening


Anbefalte innlegg

Rett etter trening spiser jeg en banan og tar en proteinshake. Hvis jeg ikke har banen, hva annet kan være bra å spise?

Jeg leser at noen spiser rosiner, men vet ikke hvor mye man bør spise. Er en boks ananas et bra alternativ?

Næringsinnhold pr 100g: 50 kcal, 12g karbohydrat. I en boks er det 140g ananas + juice.

Den er ikke tilsatt sukker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annanas etter trening? :D Wow, det har jeg aldri tenkt over før men det hørtes jo dritbra ut! Eller bedre, under og før trening, kan tenke meg at de boksene inneholde mye sukker og energi :)

 

Selv spiser jeg rosiner under trening, veldig jevnlig sammen med vannet jeg drikker. Rosiner gir energi og overskudd for en kort periode så jeg holder ut øvelsen jeg skal ta ;)

Lenke til kommentar

Jeg verken spiser eller drikker under trening. Jeg setter meg på trimsykkelen, sykler mellom 70-80 minutter, så drikker jeg et glass vann, spiser en banen og tar en proteinshake. Bør jeg stoppe opp å spise/drikke noe under trening? De ganger jeg har gjort det, blir jeg bare stiv så blir det tungt å sykle, og jeg holder ikke ut så lenge.

Lenke til kommentar

Drikk en halvliter Litago etter trening så får du bra med proteiner og karbohydrater :)

 

Helt klart gunstig å drikke under trening, særlig når du nærmer deg halvannen time på sykkelen, noe avhening av intensiteten selvfølgelig, men fortsatt. Og som det blir sagt skal det ikke være noe problem å sykle og drikke samtidig, med mindre du har særdeles dårlig simultankapasitet ;)

Lenke til kommentar

Å drikke vann eller sportsdrikke under treningen er iallefall helt nødvendig for meg. Man svetter og puster ut mye veske under trening, man bør ta noen slurker hvert 10 minutt. Når man mister en viss prosentdel av vesken i kroppen går man betraktelig ned i styrke og man føler seg heller ikke bra. Jeg drikker også masse vann noen timer før trening for å ha optimalt veskenivå før trening.

 

Det beste man kan drikke er antageligvis en slags sportsdrikke som inneholder vann, salter og elektrolytter. For i svetten mister man mye salt også.

 

Man kan eventuelt putte i noe veldig fint pulver med whey isolat i sportsdrikken. Noen gram er nok, behøver ikke lage en proteinshake av det, men bare at den har noen gram i tillegg til sportsdrikken.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Drikk en halvliter Litago etter trening så får du bra med proteiner og karbohydrater :)

 

Helt klart gunstig å drikke under trening, særlig når du nærmer deg halvannen time på sykkelen, noe avhening av intensiteten selvfølgelig, men fortsatt. Og som det blir sagt skal det ikke være noe problem å sykle og drikke samtidig, med mindre du har særdeles dårlig simultankapasitet ;)

 

Tviler på at de proteine i litagoen er noe særlig, akkurat som å si "Jeg fikk i meg 40g proteiner av den grandisen!".

Kvalitet teller.

Lenke til kommentar
Drikk en halvliter Litago etter trening så får du bra med proteiner og karbohydrater :)

 

Helt klart gunstig å drikke under trening, særlig når du nærmer deg halvannen time på sykkelen, noe avhening av intensiteten selvfølgelig, men fortsatt. Og som det blir sagt skal det ikke være noe problem å sykle og drikke samtidig, med mindre du har særdeles dårlig simultankapasitet ;)

 

Tviler på at de proteine i litagoen er noe særlig, akkurat som å si "Jeg fikk i meg 40g proteiner av den grandisen!".

Kvalitet teller.

Litago er vel melk med sjokoladesmak, og melk har gode proteiner. Du får i deg 15g protein fra en halvliter antar jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tåler ikke melk dessverre. Treningen har gått dårligere i det siste, spesielt i dag klarte jeg ikke å få opp farta skikkelig. Lurer på om det kan være fordi det er kaldt ute, og jeg derfor er veldig stiv. Noen andre som merker at det går dårligere å trene når det er kaldt?

Jeg kan jo prøve å drikke vann mens jeg trener. Kanskje jeg klarer å få opp farta da.

Lenke til kommentar
Jeg tåler ikke melk dessverre. Treningen har gått dårligere i det siste, spesielt i dag klarte jeg ikke å få opp farta skikkelig. Lurer på om det kan være fordi det er kaldt ute, og jeg derfor er veldig stiv. Noen andre som merker at det går dårligere å trene når det er kaldt?

Jeg kan jo prøve å drikke vann mens jeg trener. Kanskje jeg klarer å få opp farta da.

 

Hørt om å VARME OPP? Jeg løper alltid i 10 min før jeg begynner å trene (på tredemølle). Og dessuten er det ikke kalt inne vettu ;) I så fall er det bare å skru opp varmen :)

 

Jeg drikker alltid to glass melk etter trening. Mye proteiner i det og det gir resultater :)

Lenke til kommentar
Litago er vel melk med sjokoladesmak, og melk har gode proteiner. Du får i deg 15g protein fra en halvliter antar jeg.

Åja.. Da må jeg spise pizza etter trening hverdag, det inneholder jo 40g muskelbyggene proteiner av meleriprodukter som melk og ost :)

 

Skjønner du ikke hvor dette går? Joda, sjokolade melk er sjokolade + melk. Eller, faktisk.. Jeg gidder ikke å forklare.

 

Når jeg spiser en sjokolade eller pizza tenker jeg aldri på hvor mye proteiner de inneholder, fordi disse proteiene er helt sikkert ubrukelige.

 

Du må også tenke på kvalitet når du tenker proteiner. Eks proteiner fra nøtter,brød,havregryn osv er ikke fullvergide, det betyr at de mangler en eller flere aminosyner.

 

Dere må også huske på at melk inneholder %80 kassein, dette er en av de seineste proteiene som finnes. Så akkurat melk etter trening tror jeg ikke har noe god hensikt, fordi disse proteine vil bare bli brukt mange timer etter treningen. Myse, egg, kjøtt er en bedre kilde å gå for.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor du vil, mener du at hvis jeg tar et glass melk for så å tilsette oboy at proteinene i melka blir ødelagt? Det blir feil. Grunnen til at du ikke skal telle med proteien på brødvarer og lignende er fordi disse som du sier ikke inneholder de essensielle aminosyrene. Melk inneholder disse uavhengig om du blander sjokolade oppi, tørker det til pulver eller drikker det originalt.

Tilberedningen av maten kan også ha noe å si på hvor mye av proteine som blir tatt opp. Egg blir bedre tatt opp i kroppen hvis det kokes/stekes enn drikkes rått.

Dersom du spiser en variert kost er proteinkvaliteten ikke det største problemet siden du vil med forskjellige matvarer få høy nok biologisk verdi ved kombinasjoner av matvarer f eks egg+ havre er bra.

Det at du tror proteinene i pizzaosten er ubruklige tilsier heller at du burde lese litt før du kommer med dine uttalelser.

 

 

Tabell over biologisk verdi:

 

Gelatin

0

 

Cornflakes

15

 

Soyaproteinpulver

45

 

Hvete- eller rugmel

50-60

 

Kjøtt, fisk, fugl

80-90

 

Soyabønner

85

 

Melk

88

 

Egg (helt)

100

 

Myse

104

 

Bra kombinasjoner:

 

Melk + hvete

105

 

Egg + hvete

118

 

Egg + melk

122

 

Poteter + egg

137

 

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden, men hvor er det man finner godkjente proteiner da?

 

Etter trening tar jeg alltid proteinshake, og det av frukt/grønnsaker som evt må være igjen i matpakka. Er det lite der er det ofte jeg kjøper meg melk eller en pølse :) Når jeg kommer hjem (type 30 min senere) får jeg enten i meg kjøtt (kylling, pølse, kjøttpålegg) eller masse nøtter. Og grønnsaker og frukt selvfølgelig :)

 

Vet ikke om det er riktig, men har funket fint for meg. Er nesten aldri sliten dagen etter, og har oppnådd gode resultater.

Lenke til kommentar

Proteiner som er fullverdige og reine er godkjente som egg og melk. Korn proteiner og vegabilske proteinkilder (nøtter) mangler ofte en eller flere essiele aminosyner, så lenge alle aminosynene er på plass kaller jeg det godkjente proteiner. Du kan jo seff blande diverse matvarer og få "godkjente". Egg og korn produkter går ofte godt sammen.

Lenke til kommentar
er fordi disse som du sier ikke inneholder de essensielle aminosyrene.

Det er også med tanke på den biologiske verdien det aktuelle proteinet har.

Siden man regner på kcal, og overskudd av protein omdannes til glukose ++ så gidder ikke jeg regne med protein som ikke kommer fra kjøtt,fisk,melk,egg osv.

Spiser jeg et pizzastykke så bryr jeg meg ikke om de 5 grammene protein med en lav biologisk verdi som kroppen finner lite nyttig.

 

Karben etter trening er ca 1g pr kg.

Det er en formel på det avhengig av hvor mange rep du har løftet totalt og hva som er målet ditt med treningen.

Er det fettorbrenning er det ingen vits i å hive innpå med karb rett etter trening, men glykogenlagrene må fylles opp igjen senest før neste trening.

Det finnes ikke noe fasitsvar her, det vil variere formye med målsettningen din.

 

Fortell hva du trener, hvorfor du trener det og hvordan og hva + når du spiser så kan man komme frem til et ca-tall.

Lenke til kommentar

Melk VS sjokomelk = sjoko tar plass fra melken og pr dl vil det bli mindre protein.

Det er snakk om små mengder.

Det blir det samme som proteinpulver med 85g protein VS proteinpulver med 80g protein og litt mer fett og karbohydrat.

 

Merk at det er snakk om små mengder, kakaoen man tilsetter er tar ikke mye plass.

post-64596-1262141493_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...