Gå til innhold

Utskrift og ICC profil


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter her og grubler over utskrift og papir. Er tilnærmet helt nybegynner på feltet. Har tidligere kun brukt papir som finnes som valg i oppsettet til skrivern.

 

Jeg har en Canon i9950 printer. Tenkte jeg skulle lager noen bilder til Jul, og var innom PhotoVideo for å kjøpe papir. Ble der anbefalt et papir som heter Canon FA-PR1 Fine Art Papir A3+ Photo Rag. Så sitter jeg her og skal fortelle printeren hvilket papir jeg her. Papiret finnes ikke blant valgene som følger med printer innstallasjon/driver.

 

Jeg har funnet ut at papiret er produsert av Hahnemuhle. På hjemmesiden til Hahnemuhle finner jeg ICC profil til printeren min. Jeg har så lagt denne profilen til printeren.

Tilsynelatende så har da denne ICC profilen blitt satt som default profil. Samtidig har jeg fortsatt de samme valgene som tidligere på valg av papir.

 

Så nå er jeg altså litt usikker på hvordan ting henger sammen. Er det noen som kan forklare meg litt rundt dette. Jeg kunne selvfølgelig bare begynt å eksperimentere, men papiret var så dyrt at jeg kvier meg litt for det.

Taknemmelig for all hjelp her.

 

Mvh

Richard Thue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Gratulerer med en nydelig printer og papir!

 

Kort fortalt er jo ICC profilen en måte å fortelle printeren hva slags papir den skal skrive på. Forskjellige typer papir trenger forskjellige mengder blekk. Matt papir trekker til seg mer blekk enn blankt papir.

 

Du har allerede installert korrekt ICC profil for dette papiret. De resterende valgene er mer uavhengig av papir/ICC, f.eks. korrekt kalibrering av skjerm og skriver. Nå finnes det selvsagt unntak til dette. Ønsker du en helt spesiell look på utskrifter på dette papiret, kan det være at du må konfigurere videre.

 

Det at Hahnemühle papiret har blitt satt til standard, har ikke noe å si. Bare husk å hele tiden velge rett papirprofil til papiret du printer på.

 

Skulle det likevel ikke ordne seg, stikk en tur innom FotoVideo og ta en prat med Erik Damsgaard. Han er vår dyktigste mann når det kommer til printing.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Først: Gratulerer med en nydelig printer og papir!

 

Kort fortalt er jo ICC profilen en måte å fortelle printeren hva slags papir den skal skrive på. Forskjellige typer papir trenger forskjellige mengder blekk. Matt papir trekker til seg mer blekk enn blankt papir.

 

Du har allerede installert korrekt ICC profil for dette papiret. De resterende valgene er mer uavhengig av papir/ICC, f.eks. korrekt kalibrering av skjerm og skriver. Nå finnes det selvsagt unntak til dette. Ønsker du en helt spesiell look på utskrifter på dette papiret, kan det være at du må konfigurere videre.

 

Det at Hahnemühle papiret har blitt satt til standard, har ikke noe å si. Bare husk å hele tiden velge rett papirprofil til papiret du printer på.

 

Skulle det likevel ikke ordne seg, stikk en tur innom FotoVideo og ta en prat med Erik Damsgaard. Han er vår dyktigste mann når det kommer til printing.

 

Lykke til!

 

Takker for svar.

 

Jeg har insett at jeg må lære meg litt prinsippene rundt printing/fargestyring.

 

Har forstått at fargestyringen kanskje helst skal skje fra programmet en printer fra i stedet for å la printeren styre det. Tror i hvertfall at det er det jeg har skjønt. :)

 

Er det noen som har litt tips rundt artikler på temaet? Tenkte jeg bare får hoppe i det å lære meg litt grunnleggende ting, før jeg setter i gang å printe.

 

Har forøvrig Spyder som skjermkalibrering, så jeg tror den biten er på plass.

 

 

Mvh

Richard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...