Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av registerreim Passat 1,9TDI 2002


JosteinW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Når du setter på registerreim, så må alle drev være i riktig posisjon.

 

Veivakslingens posisjon ser du på svinghjulet osv osv.

 

Verktøyet du beskriver benyttes til å posisjonere kamaksel og monteres på motsatt side som kamreimdrevet.

 

Jeg har byttet noen kamreimer på diverse VW biler og har aldri benyttet verktøyet.

 

Verktøyet settes inn i et ca 6 mm spor på endeflaten til kamakslingen og sørger for at sporet står parallelt med toppkanten på toppen.

 

Tok faktisk et bilde av dette. Måtte lette opp toppdekselet noen cm for å komme til.

 

Jeg siktet bare med øynene og det fungerte bra. Det er jo tross alt noen mm mellom hver tann på tannreimen og dersom du legger reimen på med en tanns forskyvning, så ser du det med en gang.

post-14885-1261331322_thumb.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Som oftest på VAG dieseler så låser man hver enkelt komponent av registeret, men løsner reimhjulene til dieselpumpen og kamakslingen for at disse skal bevege seg fritt og ta opp all slakk på alle sider av reimhjulene under oppspenning av reimen.

 

Derfor har ofte ikke kamakseldrevet noen låsekile og er bare skrudd fast ned på kon, og dermed må kamakselen "låses" i korrekt posisjon med spes. verktøy i bakkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...