Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon tenner ikke hver gang.


tnex

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt meg nytt xenon kit som jeg i begynnelsen ikke hadde noe problemer med å tenne, nå i det siste, er det ikke bestanding de tenner, dette er et sett som kostet 1500kr, men uansett, det som skjer at når jeg prøver litt senere ute på dagen, vil de plutselig tenne, jeg venter ca 5 minutter etter at bilen har started, før jeg skrur de på, men ingen liv i pæra, blir bare et blink første gangen og deretter ingenting, dette er fra -10 til 0 grader, senere på dagen som sagt vil pærene tenne med en gang, Har en Opel Vectra GTS 2005 mod, som skal gi nok strøm før å få started balastene, de trenger jo bare 12v. Noen som har en aning om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du har et multimeter kan du måle om det er 12 v på pærene når bilen går.

Høres ut som en veldig dårlig idè. Skal ligge 85V AC over pærene når de er i drift, hvor denne skal redusere seg etterhvert som pæra blir dårligere. Under tenning kan spenningen være oppe i over 20kV. Disse spenningsnivåene er for D1x, D2x og D3x. D4x har lavere driftspenning (tror det er 36V), men tenningen er sansynligvis omtrendt på samme nivå.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Mest sansynlig er det styringskretsen i bilen som oppdager at noe er feil med pærene (noe det naturligvis er, så det er en helt korrekt handling), og dermed slår dem av. At noen har funnet det som en god idè å legge inn en krets i boksen ballasten og tennkretsen står i som leker halogenpærer i starten betyr ikke at det garantert fungerer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Mest sansynlig er det styringskretsen i bilen som oppdager at noe er feil med pærene (noe det naturligvis er, så det er en helt korrekt handling), og dermed slår dem av. At noen har funnet det som en god idè å legge inn en krets i boksen ballasten og tennkretsen står i som leker halogenpærer i starten betyr ikke at det garantert fungerer.

 

 

så derfor vil ikke begge pærene tenne, fordi en av pærene er dårlig?

Endret av tnex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...